Formulär för att flyga över amerikanskt luftrum

27 okt. 2013 09:28
Visningar: 5414
Har bokat resa till Mexiko i vinter. Som jag förstått det är alla svenska medborgare viseringsfria i Mexiko. Däremot verkar det som att det är något formulär som måste fyllas i om man flyger över amerikanskt luftrum.

Har noterat att vissa researrangörer nämner detta formulär, andra gör det inte. Någon som vet lite mer kring detta?
27 okt. 2013 10:16
Citerat från Janlahti:
Har bokat resa till Mexiko i vinter. Som jag förstått det är alla svenska medborgare viseringsfria i Mexiko. Däremot verkar det som att det är något formulär som måste fyllas i om man flyger över amerikanskt luftrum.

Har noterat att vissa researrangörer nämner detta formulär, andra gör det inte. Någon som vet lite mer kring detta?
Flygbolagen är skyldiga att inhämta dessa uppgifter (API) och man kan oftast lämna dem direkt på deras hemsida om man loggar in på sin bokning. Klarar man inte ute det kan man lämna dem på flygplatsen.
27 okt. 2013 17:03
Hej och tack för svar. Nej, det blir ingen mellanlandning i USA, men det som gör mig förvirrad är att ett av charterbolagen uttryckligen skriver på sin hemsida att det krävs formulär medan ett annat inte nämner det.

Antar att det charterbolaget som inte skriver något om formuläret inhämtar uppgifterna automatiskt? Har jag fel?
28 okt. 2013 00:36
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Janlahti:
Har bokat resa till Mexiko i vinter. Som jag förstått det är alla svenska medborgare viseringsfria i Mexiko. Däremot verkar det som att det är något formulär som måste fyllas i om man flyger över amerikanskt luftrum.

Har noterat att vissa researrangörer nämner detta formulär, andra gör det inte. Någon som vet lite mer kring detta?
Flygbolagen är skyldiga att inhämta dessa uppgifter (API) och man kan oftast lämna dem direkt på deras hemsida om man loggar in på sin bokning. Klarar man inte ute det kan man lämna dem på flygplatsen.
Men APIS är väl inte specifikt för USA eller dess luftrum, utan för att anlända till vissa länder (bl a USA och Mexiko)? Dessutom är det något som (precis som f-sidan skriver) man fyller in innan man lämnar hemlandet.

TS efterfrågar ett formulär specifikt för att flyga över amerikanskt luftrum (eller till amerikansk flygplats) - som jag förstår det är det flygbolaget/tredje-part som förser TSA med detta - uppgifterna tas ju vid biljettbokningen - inte något som du som privatperson behöver bekymra dig över.

http://www.tsa.gov/stakeholders/secure-flight-program
http://www.tsa.gov/stakeholders/frequently-asked-questions-secure-flight
28 okt. 2013 07:48
Ja, både API och Secure Flight Information är ju uppgifter som flygbolaget är skyldiga att hämta in och hos vissa bolag kan man inte ens lämna alla uppgifter online utan man får göra det på flygplatsen. Det man kan göra är att ha uppgifterna tillgängliga om man skulle bli tillfrågad på flygplatsen, främst adressen om man nu ska till USA.
Det finns formulär (fysiska blanketter) att fylla i men de är inget som någon kräver utan det är mer en hjälp för en själv att hålla reda på uppgifterna.

Vi bokade nyss en enkel biljett från USA till Sverige och även där frågade de efter API-uppgifterna faktiskt.
Lite förvirrande men absolut inget att vara orolig över i alla fall, det löses som sagt lätt på flygplatsen tror t.o.m. att man kan skriva in uppgifterna själv i incheckningsautomaten (enl. uppgift på ett annat forum).
28 okt. 2013 10:04
I våras hörde jag att man ska införa ett ESTA-krav för alla som ska flyga över amerikanskt luftrum, dock vet jag inte om detta stämmer eller om de faktiskt har gjort det!
Av Peter_o
28 okt. 2013 10:20
Citerat från Newyorkchic:
I våras hörde jag att man ska införa ett ESTA-krav för alla som ska flyga över amerikanskt luftrum, dock vet jag inte om detta stämmer eller om de faktiskt har gjort det!
Än så länge gäller i alla fall de gamla reglerna. Dvs ansöker man om ESTA är det för att man ska passera den amerikanska passkontrollen. Det står inget om att det även skulle behövas om man passerar ovanför på deras hemsida.

/PeterO
28 okt. 2013 10:21
Citerat från Newyorkchic:
I våras hörde jag att man ska införa ett ESTA-krav för alla som ska flyga över amerikanskt luftrum, dock vet jag inte om detta stämmer eller om de faktiskt har gjort det!
Låter ju helt vansinnigt! Om man ska tvingas nödlanda eller? Tramsigt!
29 okt. 2013 11:04
Jag försöker verkligen minnas var jag läste det, men jag är helt säker på att jag har läst det i någon tidning i form av DN eller SvD kanske... Tror det stod att de ska införa detta för att de vill veta vilka som befinner sig i det amerikanska luftrummet ifall något terrordåd skulle inträffa, minns att vi skrattade åt artikeln medan vi läste haha!

Men det kan vara så att de inte har infört den regeln än som du säger Peter!
29 okt. 2013 13:22
Det låter verkligen konstigt, info om vem man är får de ju redan nu genom Secure Flight Information. Att man skulle ha inresetillstånd (ESTA eller visum (som man måste ha om man inte kan resa på ESTA)) för att åka igenom luftrummet känns inte rätt.
10 nov. 2013 19:27
Tack för alla utmärkta svar. Nu har flygbolaget kontaktat oss och frågar efter ett "redress number". Vad är detta? Är det något vi behöver bry oss om?
Av Peter_o
10 nov. 2013 20:29
Citerat från Janlahti:
Tack för alla utmärkta svar. Nu har flygbolaget kontaktat oss och frågar efter ett "redress number". Vad är detta? Är det något vi behöver bry oss om?
Jag tar det långa svaret från sajten:
http://www.srf-org.se/lagar_regler/pnr-uppgifter/uppgiftskrav_vid_resor_till_och_over_usa

SECURE FLIGHT

Gäller alla resenärer som flyger till, från eller via en amerikansk flygplats eller över amerikanskt luftrum.
Uppgifter ska samlas in och vidarebefordras till amerikanska myndigheter.
Registrering ska ske senast 72 timmar före avresa eller vid tidpunkten för reservationen.
Obligatoriska uppgifter som ska registreras är:
Resenärens namn, som ska överensstämma med namnet i passet och skrivas i samma ordningsföljd.
Kön
Födelsedatum
"Redress number" (ej obligatoriskt) Ett ”redress number” är ett nummer som kan tilldelas en person för att undvika att denne förväxlas med en terroristmisstänkt person, som råkar ha samma eller ett liknande namn.
Ovanstående uppgifter är de enda uppgifter som enligt Secure flight-reglerna behöver registreras vid bokningen. Flera medlemmar har till SRF vidarebefordrat information som flygbolagen har skickat ut. Tyvärr verkar inte flygbolagen ha satt sig in i de nya reglerna ordentligt, varför informationen från olika flygbolag skiljer sig åt. Vissa flygbolag har angett att passnummer och personnummer ska registreras, vilket alltså inte krävs enligt Secure flight-reglerna.
Formellt är det flygbolagets ansvar att ovanstående uppgifter samlas in. Eftersom registreringen ska ske vid bokningen, bör dock resebyrån bistå med insamlandet för att resenären inte ska åsamkas onödigt besvär.
Resebyrån ansvarar för eventuella felaktigheter i uppgifterna som beror på resebyrån. Du kan läsa mer om resebyråns ansvar här.

/PeterO
Av Suset
23 apr. 2014 00:34
Det var ju längesen den här diskussionen var aktuell, men jag är på väg till Mexico om några månader och har fortfarande inte fått klarhet i om man behöver ansöka om Esta för att mellanlanda i Miami i ett par timmar även om man inte ens lämnar flygplatsen?
Av Peter_o
23 apr. 2014 08:58
Citerat från Suset:
Det var ju längesen den här diskussionen var aktuell, men jag är på väg till Mexico om några månader och har fortfarande inte fått klarhet i om man behöver ansöka om Esta för att mellanlanda i Miami i ett par timmar även om man inte ens lämnar flygplatsen?
Visst behöver du godkänt ESTA för denna mellanlandning. När du ansöker ser du på en av frågorna vad du ska skriva då du bara mellanlandar (visserligen den ej obligatoriska frågan om övernattning, men den ger ju en fingervisning i alla fall).

/PeterO
23 apr. 2014 10:24
Citerat från Suset:
Det var ju längesen den här diskussionen var aktuell, men jag är på väg till Mexico om några månader och har fortfarande inte fått klarhet i om man behöver ansöka om Esta för att mellanlanda i Miami i ett par timmar även om man inte ens lämnar flygplatsen?
Du behöver någon typ av tillstånd för inresa, inresetillstånd (genom ESTA) eller visum.
Av Suset
23 apr. 2014 13:34
Tack, då blev jag lite klokare och vet vad jag ska göra.
Av Chrlju
16 maj 2014 10:55
Jag har bokat flygbiljett med Air France mellanlandning i Paris sen direkt Cancun. Jag har inte skrivit något speciellt formulär.
Är där någon som har kunskap om och när man skall behöva skriva detta?
Jag blir inte klokare av svaren här, många tror men vet någon?
Kan läsa på Apollos hemsida följande:
"Lokala myndigheter i Mexiko kräver passinformation på förhand från passagerare. Även myndigheterna i USA kräver dessa uppgifter från dig som ska resa till Mexiko, då du kommer att flyga över amerikanskt luftrum, så kallad Secure Overflight Information."

Christer
Av Pefra
16 maj 2014 11:48
Citerat från Chrlju:
Jag har bokat flygbiljett med Air France mellanlandning i Paris sen direkt Cancun. Jag har inte skrivit något speciellt formulär.
Är där någon som har kunskap om och när man skall behöva skriva detta?
Jag blir inte klokare av svaren här, många tror men vet någon?
Kan läsa på Apollos hemsida följande:
"Lokala myndigheter i Mexiko kräver passinformation på förhand från passagerare. Även myndigheterna i USA kräver dessa uppgifter från dig som ska resa till Mexiko, då du kommer att flyga över amerikanskt luftrum, så kallad Secure Overflight Information."

Christer
Vi har varit i Mexico tre gånger och flög med Fritidsresor, då gick man in på deras sida där man skrev ut biljetten och fyllde i dom uppgifter som behövdes sen var det klart.
vet tyvärr inte hur det är med Air France
Av Pefra
16 maj 2014 11:50
Citerat från Pefra:
Citerat från Chrlju:
Jag har bokat flygbiljett med Air France mellanlandning i Paris sen direkt Cancun. Jag har inte skrivit något speciellt formulär.
Är där någon som har kunskap om och när man skall behöva skriva detta?
Jag blir inte klokare av svaren här, många tror men vet någon?
Kan läsa på Apollos hemsida följande:
"Lokala myndigheter i Mexiko kräver passinformation på förhand från passagerare. Även myndigheterna i USA kräver dessa uppgifter från dig som ska resa till Mexiko, då du kommer att flyga över amerikanskt luftrum, så kallad Secure Overflight Information."

Christer
Vi har varit i Mexico tre gånger och flög med Fritidsresor, då gick man in på deras sida där man skrev ut biljetten och fyllde i dom uppgifter som behövdes sen var det klart.
vet tyvärr inte hur det är med Air France.
Detta gäller uppgifterna till myndigheterna i USA
När det gäller passinformation till myndigheterna i Mexico så fick vi dom blanketterna på planet och lämnades samtidigt som man visade passen i kontrollen i Mexico.