Flyg till Australien - Pris?

15 jan. 2014 19:49
Visningar: 3198
Hej, jag ska åka till Australien nån gånga i höst och har börjat kolla på flygbiljetter, men har lite svårt att veta ifall det priserna jag hittar är bra! Så, vad ligger en flygbiljett till Australien på när det är ett bra pris? Och är det dags att boka nu?
Av Bibby
15 jan. 2014 20:06
Vad är bra för dig?

I min värld så är det bäst att boka när det finns en kampanj/erbjudande.

Jag bokade en biljett över jul/nyår för halva priset, en kampanj som QR hade.

Jag har sett priser ner mot 7.000, det är ett bra pris. Annars är väl allt under 9.000 ok.
15 jan. 2014 20:31
Citerat från Bibby:
Vad är bra för dig?

I min värld så är det bäst att boka när det finns en kampanj/erbjudande.

Jag bokade en biljett över jul/nyår för halva priset, en kampanj som QR hade.

Jag har sett priser ner mot 7.000, det är ett bra pris. Annars är väl allt under 9.000 ok.
Tack så mycket för svar!

Jag vet inte riktigt vad som är ett bra pris för mig, har aldrig gjort en sån här resa förut! När du säger 9000, är det enkel eller tur och retur? :)
Av Bibby
15 jan. 2014 20:38
Tur och retur (inkl. skatter mm), det normala ifall man inte kollar lågprisbolag eller charter, men de är nog inte aktuella till Aussieland :)
15 jan. 2014 21:34
Citerat från Bibby:
Tur och retur (inkl. skatter mm), det normala ifall man inte kollar lågprisbolag eller charter, men de är nog inte aktuella till Aussieland :)
Är det nån scpeciell stad som du skulle rekomendera att börja i? kanske med tanke på pris eller med tanke på tidpunkten jag åker (oktober). Har funderat på att göra Melbourne - Cairns. :)
Av Bibby
15 jan. 2014 21:44
Besökte Sydney för ett antal år sen och fick en mycket bra känsla för den staden, så det rekar jag.

Var nu i Melbourne och det var OK, inte jättebra men inte dåligt heller.

I övrigt har jag inga personliga erfarenheter men det finns ju många andra ställen att besöka, det beror ju bara på din ekonomi och tid.
15 jan. 2014 22:24
Sydney är en favoritstad alla kategorier, men oktober en tidig vårmånad med allt vad det innebär.

Vet ju inte hur länge du tänkt dig vara där i o f s, men om längre tid skulle jag säga börja i Cairns och må Sydney i december.
16 jan. 2014 17:05
Jag har tänkt va där i ca 6 månader, så tills i alla fall slutet på april!

Någon som erfarenhet av Melbourne? Något att rekommendera, eller kan man skippa det? :)
Av Bibby
16 jan. 2014 18:46
Citerat från Fridehall:
Jag har tänkt va där i ca 6 månader, så tills i alla fall slutet på april!

Någon som erfarenhet av Melbourne? Något att rekommendera, eller kan man skippa det? :)
Var som sagt i Melbourne nu över kul/nyår. Fick inte wow-känslan men hade jag haft mer tid så hade jag åkt till Tasmanien och gjort lite annat utanför M.
Tyckte det var dyrt, men det kanske det är i hela Australien nu?
Det var rent och fint, en del fin arkitektur att se på om man gillar det.
Finns lite bilder därifrån i min profil.

Jaha, sex månader, då har du ju verkligen tid att se det mesta.
16 jan. 2014 21:20
Melbourne är värt ett stopp på alla resor över en månad, tycker jag!
22 jan. 2014 20:50
Har själv blivit rekommenderad att åka med Emirates, verkar väldigt bra. Tänkte först beställa en enkelbiljett ner eftersom jag kommer kunna ha nog med pengar för en biljett hem sen, men är det stor risk att man inte släpps in utan en returbiljett? Har aldrig beställt en ombokningsbar returbiljett förut och är rädd för att det mest blir krångligt, dessutom vet jag inte om jag kommer åka tillbaka till Sverige direkt när visumet upphör eller om jag hamnar någon annanstans först.
23 jan. 2014 14:31
Jag menar att du kan åka på en enkelbiljett, men de vill nog gärna se att du har pengar till att köpa en returbiljett.
Av Ziesta
23 jan. 2014 17:07
Jag instämmer med Bibby att det är bra att boka då det är kampanj. Jag har sett att ex Qantas och Singapore Airlines har haft kampanjer den senaste tiden.. och de brukar komma tillbaka med jämna mellanrum. Jag har tyvärr haft oturen att inte tajma in någon kampanj de gånger jag varit i Australien, så jag har betalt runt 12.000-13.000 kronor inkl skatt. Dessutom har jag alltid rest till Darwin, vilket oftast är dyrare än exempelvis Sydney. 9.000 kronor låter alltså som ett bra pris! :-)

Det är även bra att boka då det inte är högsäsong.. Sist jag bokade biljett till Australien för några år sedan vet jag att det blev billigare om man bokade efter den 16 augusti.. men jag har tyvärr dålig koll på om detta gäller fortfarande och hur det ser ut resten av året. Om du provar att söka lite olika datum här på Reseguiden: http://www.reseguiden.se/flyg/australien/au och sedan använder fliken "+/- 3 dagar" som kommer upp vid resultatet så kanske det kan ge en hint om när det blir billigare/dyrare.

Om du är i Melbourne får du inte missa att åka på Great Ocean Road utmed kusten! Fantastiskt vackert!