Flyg från Varadero till cayo largo??

Av Tovevl
19 nov. 2016 12:31
Visningar: 1219
Hej, allihopa! :)

Jag och en till ska åka till Kuba mellan februari och mars 2017 och vi vill väldigt gärna åka till ön cayo largo! Jag undrar om någon har varit där och hur man hittar flyg dit! Vi har kollat mycket på internet men inget finns även fast det står att det går dagligen... Är det bara att åka till en flygplats och fråga så fixar de eller hur ska vi göra? Hur gjorde du som åkte dit? Alla svar är välkomna! :)
Av Joakimn
1 dec. 2016 13:35
Hej Tovel

Jag är på Kuba 15 jan - 2 Mars.
Jag är också nyfiken på Cayo Largo.. Men vet heller inte idag hur jag kommer dit. Men då jag vet detta i slutet på jan så kan jag ge på plats info då. Sen vidare på samma spår. Jag fundera på båtlinjen som går mellan Santiago de Cuba och Jamaica. Tar den passagerare/turister eller blir man tvungen att hitta ett flyg mellan Kuba och Jamaica. Och i såfall med vem flyger man?
Samt är det någon som vet en bra Casa som man boka på i Havanna de första 3-4 dagarna?
Av Mikeen
1 dec. 2016 17:36
Hej, är på Kuba 6-27 feb med en polare, planerar att dra runt en del.. ("Planera", det gick ju bra att boka flyg och så men att planera vistelsen i Kuba från internet hemma i Sverige var ju lättare sagt än gjort)

Cayo Largo lockar, hur man kommer dit från tex. Havanna verkar inte vara direkt självklart.
Det ska ju finnas inrikesflyg, dock har dessa sidor inga schemalagda avgångar, kanske ligger saker och ting nere under sorgedagarna på Kuba vem vet. Om någon har bra info och tips på boende och flyg, dela gärna med er :) hotellen jag hittade kostade typ 38000 för 5 nätter... Lite väl kanske.
Av Tovevl
3 dec. 2016 10:14
tack för svar, Joakimn! :)

Du får väldigt gärna skriva till mig om hur du kom till cayo largo!!

Vi har också tänkt på att åka över till Jamaica men varit väldigt osäkra på hur och om priset... Vart hittade du information om det?
Av Tovevl
3 dec. 2016 10:22
Citerat från Mikeen:
Hej, är på Kuba 6-27 feb med en polare, planerar att dra runt en del.. ("Planera", det gick ju bra att boka flyg och så men att planera vistelsen i Kuba från internet hemma i Sverige var ju lättare sagt än gjort)

Cayo Largo lockar, hur man kommer dit från tex. Havanna verkar inte vara direkt självklart.
Det ska ju finnas inrikesflyg, dock har dessa sidor inga schemalagda avgångar, kanske ligger saker och ting nere under sorgedagarna på Kuba vem vet. Om någon har bra info och tips på boende och flyg, dela gärna med er :) hotellen jag hittade kostade typ 38000 för 5 nätter... Lite väl kanske.
Hej, Mikken!

Ja, jag kan hålla med om att det är svårt att planera "rutten" i Kuba men ett bra tips från mig är att söka på tripadivisor, där står det jättemycket tips om saker man kan göra överallt. Der finns även bilder och människors åsikter och upplevelser om ställen de varit på!

Hotell i cayo largo har jag kollat på från trivago och där har jag hittat ganska låga priser. Jag hoppas det stämmer om man väl kommer dit, haha!
Av Tovevl
3 dec. 2016 10:23
Citerat från Joakimn:
Hej Tovel

Jag är på Kuba 15 jan - 2 Mars.
Jag är också nyfiken på Cayo Largo.. Men vet heller inte idag hur jag kommer dit. Men då jag vet detta i slutet på jan så kan jag ge på plats info då. Sen vidare på samma spår. Jag fundera på båtlinjen som går mellan Santiago de Cuba och Jamaica. Tar den passagerare/turister eller blir man tvungen att hitta ett flyg mellan Kuba och Jamaica. Och i såfall med vem flyger man?
Samt är det någon som vet en bra Casa som man boka på i Havanna de första 3-4 dagarna?
tack för svar, Joakimn! :)

Du får väldigt gärna skriva till mig om hur du kom till cayo largo!!

Vi har också tänkt på att åka över till Jamaica men varit väldigt osäkra på hur och om priset... Vart hittade du information om det?
Av Joakimn
3 dec. 2016 13:22
Hej tovevl
Har en arbetskollega som är från Kuba, Hans släkt bor lite utanför Santiago de Cuba.
Via honom har jag fått info gällande denna båt som går mellan Santiago de Cuba och Jamaica.
Har tyvärr inte fått detta bekräftat via nätet ännu.
Men vet via nätet ha jag hittat att det går flyg emellan santiago de cuba och Jamaica.. tyvärr bara gammal information från 2013.. så jag söker vidare..
Av Agnesj
29 jan. 2017 18:22
Jag undrar precis samma saker som ni! Har ni fått något svar än? :)
Av Tovevl
29 jan. 2017 19:11
Citerat från Agnesj:
Jag undrar precis samma saker som ni! Har ni fått något svar än? :)
Halloo!

Ja, jag fick tips av en att man ska boka resan när man är på Kuba. Tillexempel på en resebyrå :)
Av Agnesj
30 jan. 2017 11:44
Okej vad bra! Tror du att man bokar boende då också? Har kollat lite och tyckte att det var svårt att hitta något bra över internet..
Av Tovevl
1 feb. 2017 19:24
Citerat från Agnesj:
Okej vad bra! Tror du att man bokar boende då också? Har kollat lite och tyckte att det var svårt att hitta något bra över internet..
Jaa, tror han sa att man bokar separat liksom. Flyg och boende men finns säkert "paket" att boka... När åker du till Kuba? Vi skulle kunna höra av oss till den som är där först och berätta hur man bokade :)
Av Agnesj
1 feb. 2017 20:39
Okej, ja det verkar ju smidigt! Åker den 28 februari och är där i ca 3 veckor. Absolut så gör vi, tack för hjälpen! :)
Av Basta
2 feb. 2017 08:44
Angående bokning av casa particular:
Vi var på Kuba för ett år sedan (högsäsong) och hade ibland problem att hitta lediga casas. Vi testade bokningssidan cubaaccomodation.com, men allt var fullbelagt. Vårt första boende i Havanna bokade vi genom att vi hittade e-mailadresser till olika casa (googla) och kunde då boka hos någons väns bekant. Man kan fråga ägaren om hjälp att hitta boende på nästa resestopp, funkar ibland. Mitt tips är att ta med kontaktuppgifter till casas hemifrån, sen kan man ringa om man talar spanska, eller be casaägare att ringa.
Av Agnesj
2 feb. 2017 10:08
Okej, skulle du då rekommendera att man bokar alla casas innan man åker?
Av Basta
2 feb. 2017 12:03
Citerat från Agnesj:
Okej, skulle du då rekommendera att man bokar alla casas innan man åker?
Utifrån min erfarenhet skulle jag göra det. Men, det var högsäsong och det var ett år sen. Det kan ju ha förändrats. Och det var inte heller lätt att boka i förväg. Problem med att boka på plats är också relaterat till om man talar spanska för att kunna ringa runt och att det inte är så lättsamt med internetuppkoppling.
3 feb. 2017 11:02
Hej! Vi åker på måndag till Kuba och vi har bokat boende via airbnb vilket fungerar fantastiskt och är billigt. Man bor hemma hos folk och får verkligen komma människor och kultur nära. De är väldigt måna om att du ska ha det bra och hjälper dig med alla dina frågor bla med bokningar av resor. Boendet ligger då på ca 200,-/pers/natt. Vill du så får du även frukost hemma hos dem för en liten avgift.