Fel årstid

Av Emy454
14 mars 2010 14:29
Visningar: 3562
jag och min man ska till Turkiet nu i slutet av April

vi ska till alanya

När jag läser här inne på Diskussionerna verkar det som

att man ska åka mitt i sommaren till Turkiet

varför det är ju nu man vill bort och inte i sommar
då vi har det fint här hemma.

Är det inte så varmt där nu?

Går det inte att bada ?
Av Legusta
14 mars 2010 14:42
Alanyas klimat är rätt typiskt för en medelhavsby; milda, regniga och våta vintrar samt torra och varma somrar. December och januari är de månader som har mest regn, medan augusti är den torraste.
Den genomsnittliga temperaturen för Alanya är omkring 19º C. Augusti är den varmaste månaden med ett genomsnitt på 27º C, medan januari är den kallaste med bara 12º C. Temperaturerna på bergsplatåerna är i regel 13-14 grader under Alanya stad, medan jordtemperaturen är 2-3 grader under luftens. Nattfrost förekommer sällan och snö faller nästan aldrig. Trots detta planteras bananer, apelsiner och grönsaker i områden dit den kalla nordanvinden från bergen inte kan nå fram.
Ofta blåser vinden från sydöst. Under vintermånaderna upplever Alanya ibland smärre stormar som kommer in från söder. Även om de kan vara ganska våldsamma är det sällan de ställer till någon större skada.

Genomsnittstemperaturer i Alanya – luft och vatten.

Januari: 11,6°C - 17,0°C
Februari: 12,2°C - 16,1°C
Mars: 13,4°C - 16,3°C
April: 16,5°C - 17,9°C

Maj: 20,2°C - 21,1°C
Juni: 24,4°C - 24,2°C
Juli: 26,8°C - 27,1°C
Augusti: 27,1°C - 28,2°C
September: 24,3°C - 26,9°C
Oktober: 20,3°C - 24,4°C

November: 16,1°C - 21,3°C
December: 13,1°C - 18,4°C
Av Homeros
14 mars 2010 16:32
Hade tyckt precis som du om vi nu hade haft det så himla fint här hemma..Nu minns jag dock inte senast vi hade en bra sommar..Då menar jag inte att 10 dagar utan regn räknas som en bra sommar..
Av Anbean
14 mars 2010 16:43
Jag tror ni åker i den rätta perioden. Jag och min pojkvän var i Alanya i slutet av juli förra året och då var det olidligt varmt. Det var ca 35grader konstant om dygnet och man orkade inte mycket annat än att ligga vid poolen, vilket vi iofs var där för. :) Augusti är tydligen den varmaste månaden då temperaturen stiger upp till 40grader!! Min mamma och hennes man åker alltid till Turkiet i oktober, då det är temperature som liknar den svenska sommaren, vilket vi nordbor kan klara av utan att ligga och pusta konstant. Omvänt så borde april/maj oxå vara okej rent temperatur mässigt!

Jag hoppas ni får en trevlig resa och du får gärna skriva hur vädret var när ni kommer hem igen!
15 mars 2010 20:55
Jag har en bekant som är i Side nu, o hon skriver att de har 25 grader, o att de solar o badar.
Men i regel så är väl vädret väldigt ostadigt så här års - det kan ju regna, samt att kvällarna/nätterna tydligen är kyliga. Tror inte att det går att bada i havet heller.
Men om man har tur med vädret så är det säkert jättehärligt att åka nu på våren! :-)
Av Emy454
18 mars 2010 08:45
Citerat från maria_1979:
Jag har en bekant som är i Side nu, o hon skriver att de har 25 grader, o att de solar o badar.
Men i regel så är väl vädret väldigt ostadigt så här års - det kan ju regna, samt att kvällarna/nätterna tydligen är kyliga. Tror inte att det går att bada i havet heller.
Men om man har tur med vädret så är det säkert jättehärligt att åka nu på våren! :-)
Ja vi får hoppas att vädret är på våran sida

ja bada skulle vara kul att få göra, men jag är badkruka

så för min del blir det nog inget bad i havet, kanske i poolen

men det är bara skönt att komma i från detta som vi har här hemma.

vi ska ju som sagt vara borta i 2 veckor så några fina dagar ska vi väl få förhoppningsvis.