Färja Krabi hamn - Koh Lanta

11 feb. 2016 20:27
Visningar: 2868
Hej.
Bara varit i Phuket tidigare så känner inte till Krabi-sidan.
Landar på tis 8.40 o tänkte ta taxi till Krabi hamn för båt till Koh Lanta.
Är det färja eller speedboat?
Vilka tider går båten?
Vad kostar det?
Hur lång tid tar det?

Någon som vet? ☺️☺️☺️

Jag vill helst undvika taxi/minivan från flyget direkt till Lanta då trafiken inte är den bästa 😔😔
12 feb. 2016 06:24
Hej Sierra.

Har följt dina svar i mååånga trådar. Du är fantastiskt som tar dig tid att svara på allas frågor 😃

Kongka Pier, Krabi town? Är det samma som Krabi hamn?? 😊
Fick svar från en kille som åkt igår o han skrev 450 bth men att färjan gick 11.30. Gick tydligen att boka för 300 bth på Appel Travel, TRODDE han.

Vad jag förstår tar taxi från flyget ca 20 min o kostar ca 600 bth. Stämmer det?

Vi är 3 st ink ett "barn" på 12 år o slutsumman blir ca den samma. Men det är inte pengarna jag tänker på utan trafiken. Dom kör som galningar där nere 😔😔
Men vet ju att tar vi taxi är vi framme fortare...

Har bara bokat hotell en natt o det är den första. Efterklok som jag är 😱 skulle jag ha bokat 1:a natten i Ao Nang o sedan tagit färjan... För vi kommer bara ganska sega då jag bl.a inte kan sova på flyg/taxi. Ja ja, vad är väl en bal på slottet....
12 feb. 2016 06:33
Fast tar jag båten från Ao Nang verkar det gå fortare? Framme 12.45 ist för 13.30.
Jag fattar inget 😱
Trodde färjan från Ao Nang stannade i "hamnen" på väg till Lanta?
Av Sierra
12 feb. 2016 07:58
Det finns ett antal pirer i Krabi Town varav Kongka är en av dem.

Taxi tiden och priset stämmer ungefär. Tar du en taxi/minivan till Ao Nang tar det ca 30 min. Ni måste ta en minivan/minibuss då taxi tar endast 3 pers och lite bagage.

Färjan från Ao Nang går direkt till Lanta.

Om ni åker minivan direkt till Lanta så tar det ca 2 tim till Saladan men det är inte 2 tim på vägen utan väntetider och överfarter med de 2 bilfärjorna i den tiden.
12 feb. 2016 08:01
Hej

Gör nu inte vetenskap av detta.;-)

Båten/färjan går kl 11.30. Du köper biljett i ankomsthallen direkt efter att ha passerat tullen (snett fram till vänster), där finns en liten informationsdisk som fixar både taxin och båten. Skulle du vara sent ute (ca 20-30 minuter före båtens avgång) säger du bara till i disken om att hon ringer så att de håller båten tills ni kommer.

Att åka via Ao Nang och ta en övernattning där verkar lite omständigt.
12 feb. 2016 08:26
Ni är väl för goa :)
Tack för alla svar. Är värdefullt 👍👍

Jag kanske skall kaxa till mig och ta en taxi direkt till Lanta iaf. Får väl be å köra själv om inte annat "ler"
Av Sierra
12 feb. 2016 08:30
Citerat från Pollypop:
Att åka via Ao Nang och ta en övernattning där verkar lite omständigt.
Om Nabben03 väljer att åka via Ao Nang behövs naturligtvis ingen övernattning då färjan till Lanta avgår 10:30.
12 feb. 2016 08:39
Det jag menade var att åka till Ao Nang o sova där första natten då man e sliten efter resan o vill komma fram "fort" till ett hotell. Sova ut o sedan ta färjan nästa dag.

Men funderar mer å mer på taxi direkt till Lanta.
Har ju 4 dagar på mig att bestämma mig 😁😁

Men jag är SÅ tacksam för era svar ❤️
Alla tips mottages tacksamt

Linda