Fantastiska Jordanien

Av Loe
2 dec. 2012 17:23
Visningar: 1238
Kom hem från Jordanien förra helgen. Vi tillbringade en vecka i Aqaba på hotell Kempinski ( fantastiskt ställe med egen strand) ihop med goda vänner. Ett magiskt land som får mig att frångå pricipen att aldrig åka tillbaka till samma ställe. Jordanien ska jag definitivt tillbaka till :)
Vi åkte med Apollo men valde sedan att använda oss av en lokal taxichaufför som vi fått tips om ( tack Carina).
Jag mailade Mohammad (Logga in för att se e-postadress) och fick svar per mail men blev även uppringd av honom. Kändes tryggt att ha haft kontakt. Vi täffades utanför vårt hotell 1:a dagen för att få tips om vad vi skulle kunna göra under veckan. Vi hann med följande och hade ändå gott om tid för sol & bad.

Måndag : Tur till Petra. Blev hämtade kl 8 och på vägen till Petra stannade vi för att dricka te hos en beduin som hade en kamelbebis. häftigt. Sedan blev det ett antal stopp vid magnifika utsiktsplatser och paus för fika. Framme vid Petra kom vi överens om att vi ringer Mohammad när känner oss klara med Petra. Fick ströva i lugn och ro utan stress och titta på det vi ville. Kändes skönt när vi träffade på Apollos grupp som föstes omkring. Efter 4 timmar i Petra ringde vi efter Mohammad som kom bums och tog oss med till ett luchställe där vi serverades en magnifik måltid på en lokal restaurang. Pris för tur inkl lunch 30 din / person. Då var vi 3 st i bilen så det var gått om plats . I vanliga fall kostar det 70 din / bil för bara turen. Tillkom inträde till Petra 50 din / person. Betalas på plats vid ingången till Petra. Vi valde att gå men om man vill så kan man rida eller åka vagn. Vill dock inte rekommendera detta, de hästar man såg verkade inte må bra de var magra och såg deppiga ut. Och inte var det bättre för de åsnor man såg som stod sammanbundna i solen.

Tisdag kväll: Mohammad hade bokat ett lokalt turkiskt badhus för oss 4.a och tre norrmän. Vi hade tillgång till hela badhuset och fick var med om hamam, jaccuzi och skön oljemassage. Fantastiskt lyxigt att få allt för oss själva .
Kostnad 25 din / person

Torsdag: Blev hämtade av Mohammad kl 14 för att åka till Wadi Rum. Vi hade fått instruktioner att ta med varma kläder. På vägen stannade Mohammad föra tt förse oss med vatten och kex, omtänksam som vanligt :) Framme vid Wadi Rum fick vi hoppa över i en öppen jeep och fick egen lokal guide, Mohammad var också med. Den lokala guiden var fantastisk, han pratade flytande engelska ( var skolad på universitet i Amman) och var född i Wadi Rum. Vi tillbringade en magisk em i öknen med solnedgången över bergen som höjdpunkt. Man tappade andan .....Blev bjudna på te som lagades över öppen eld och "glödhoppor" när vi satt vid klippan.
Kvällen avslutades med middag i ett beduinläger där vi blev bjudna på lokal mat och även spontan dans. Stjärnorna i öknen glömmer jag aldrig. Hela resan inkl guide och middag gick på 45 dinarer per person. Vi gav även dricks (10 din /person) till den lokala guiden även om kostnaden ingick, vi tyckte att han var värd det.

Fredag: Idag blev det snorkling . Istället för att åka med på dyr båttur skjutsade Mohammad ut oss till en strand där revet var endast 20 m från land. Det var som att simma i ett akvarium. Han väntade på stranden och passade våra saker samt fixade te och kallt vatten när vi kom upp. Han begärde 20 dinarer , men vi valde att betala det dubbla. Snacka om fantastisk service :)

En bättre taxiförare/ guide än Mohammad tror jag är svårt att finna. Han är omtänksam, punktlig, ärlig och berättar gärna om allt man frågor om. Tipsar om bra matställen och månar om kunderna så att man alltid får bästa servicen där vi är. Kontakta gärna honom innan ni åker eller när ni väl är på plats så lovar jag att ni får uppleva ett Jordanien som är långt från resebyråernas.
Mohammad Nawasrah
mail: (Logga in för att se e-postadress)
tel: 00962 776 421 464 eller 00962 795 761 196
Facebook: Jordan - Best way of Holiday

Och appropå Apollo så fick vi höra vid poolen att de som åkte till Petra var väldigt missnöjda då de inte hann med att se allt. Dessutom var det svindyrt 1 400 kr / person !! ( då ingår iof inträde till Petra.)

8 dec. 2012 15:30
Din Jordanienresa verkar vara lika bra som min. Jag åkte med Monica Travel på en veckas Jordanienresa, där Monica själv åkte med som guide. Vi fick även en lokal guide, Mohammed samt en turistpolis med oss. Första dagen var vi i Jerash och kunde under 4 timmar i lugn och ro besöka staden/ruinerna. Jag tycker att Jerash är vackrare än Pompeiji. Nästa dag åkte vi till Petra, där vi bodde i 2 nätter. Vi var i Petra från kl. 11 till kl.18. Vi red till ravinen och hade gott om tid att se allt. Nästa dag var det Wadi Rum och en tur på lastbilsflak dit och kamelritt tillbaka. En fantastisk lunch fick vi hos beduinerna. Torsdagen fick vi besöka Lilla Petra och sedan fick vi lära oss att laga en jordansk måltid. På kvällen kom vi till Kempinski vid Döda havet. Fredagen var ledig för att njuta av bad i Döda havet. På lördagen åkte vi och badade i varma källor och sedan till Madaba. Resan till flygplatsen på söndagen gick via mosaikskolan, där vi fick se allt vackert de gjorde. Dessutom så fick vi fantastisk mat på hela resan, då Monica noga hade valt restauranger. Innan vi lämnade Jordanien, så fick vi en fin bok om Jordanien samt en video från turistministeriet, som ville tacka oss för vår vistelse. Jag åker gärna tillbaka till detta fantastiska land.