Falska sedlar från Forex

Av Katrinl
16 nov. 2016 16:25
Visningar: 419
Hej,
Jag vill dela med mig av erfarenhet från Forex i Jönköping. Min dotter och pojkvän växlade till sig kinesisk valuta för 500 kr innan sitt stop-over på mindre än 48 tim i Peking. När de vid två tillfällen, det ena i en taxi och det andra i butik på flygplatsen blev nekade och utskällda när de försökte betala med de pengar de växlat till sig på #forexjönköping fick de i sin ankomst till Australien veta att de sedlarna var falska. De fick alltså falska kinesiska sedlar på Forex.
För det första är jag otroligt tacksam att taxichauffören och butiksbiträdet inte tillkallade polis. Detta är ett land som har ett rättssystem som inte fungerar som vårt. Men det jag vill berätta här är i första hand hur Forex valde att hantera detta i efterhand då jag kom tillbaka med de falska sedlarna till dem i Jönköping. De tillkallade polis och vi gjorde en gemensam anmälan. De kunde se på övervakningsfilm utifrån kvittot att de varit där och köpt pengar och att den som sålde pengarna inte lös dem efter strössel. Forex säger att de måste prata om hur de ska hantera och ge ersättning i ärendet och ber att få återkomma. Min dotter väljer att berätta på Twitter om sin skräckupplevelse. När jag sedan kontaktar Forex igen och frågar varför de inte återkommit så svarade de en aning hotfullt: Nu måste vi prata om det igen för nu är det ute över hela Twitter. Som att det skulle spela någon som helst roll?
Vi har forfarande inte hört av Forex i ärendet. Det är 1 år och 10 mån sedan.

Vi köper aldrig mer pengar på Forex
#forexjönköping
Kan ni hitta oss på Twitter så kan nu hitta oss här.
Av Pelle77
16 nov. 2016 16:44
Vad hemskt! Hände inget efter polisanmälan då allt fanns på film?
Av Katrinl
16 nov. 2016 16:47
Nej, tyvärr hände inget där, utredningen las ner. Det är ju av ett ännu större intresse att veta vart Forex fått pengarna ifrån men det var väl för svårt att reda ut.
Av Cattta
16 nov. 2016 17:27
Citerat från Katrinl:
Hej,
Jag vill dela med mig av erfarenhet från Forex i Jönköping. Min dotter och pojkvän växlade till sig kinesisk valuta för 500 kr innan sitt stop-over på mindre än 48 tim i Peking. När de vid två tillfällen, det ena i en taxi och det andra i butik på flygplatsen blev nekade och utskällda när de försökte betala med de pengar de växlat till sig på #forexjönköping fick de i sin ankomst till Australien veta att de sedlarna var falska. De fick alltså falska kinesiska sedlar på Forex.
För det första är jag otroligt tacksam att taxichauffören och butiksbiträdet inte tillkallade polis. Detta är ett land som har ett rättssystem som inte fungerar som vårt. Men det jag vill berätta här är i första hand hur Forex valde att hantera detta i efterhand då jag kom tillbaka med de falska sedlarna till dem i Jönköping. De tillkallade polis och vi gjorde en gemensam anmälan. De kunde se på övervakningsfilm utifrån kvittot att de varit där och köpt pengar och att den som sålde pengarna inte lös dem efter strössel. Forex säger att de måste prata om hur de ska hantera och ge ersättning i ärendet och ber att få återkomma. Min dotter väljer att berätta på Twitter om sin skräckupplevelse. När jag sedan kontaktar Forex igen och frågar varför de inte återkommit så svarade de en aning hotfullt: Nu måste vi prata om det igen för nu är det ute över hela Twitter. Som att det skulle spela någon som helst roll?
Vi har forfarande inte hört av Forex i ärendet. Det är 1 år och 10 mån sedan.

Vi köper aldrig mer pengar på Forex
#forexjönköping
Kan ni hitta oss på Twitter så kan nu hitta oss här.
Hej bor oxå i jkpg och har fått falska sedlar på forex här för ca 4 år sedan nu. Jag hade också tur den gången. Och tur att de klarade sig undan polisen också....
mvh
Av Bibby
16 nov. 2016 21:04
Fick också falska Yuan-sedlar på Forex, dock längesen, 10+ år sen, gjorde dock ingen sak av det. I Kina vägrade de ta emot dem på några ställen men till slut blev jag av med dem.
Är mycket vanligt med falska sedlar där men trots det tycker man ju att Forex borde kunna se skillnaden, det är ju faktiskt det som de lever på, att hantera pengar.
12 aug. 2017 12:55
Om någon mot förmodan orkar läsa ovanstående så inser vederbörande förhoppningsvis att detta är bedrägeri ;-(
12 aug. 2017 16:59
Citerat från Floridasidan:
Om någon mot förmodan orkar läsa ovanstående så inser vederbörande förhoppningsvis att detta är bedrägeri ;-(
Jag fattade inget ting av allt rabbel i den tråden...
Någon som har för lite att göra och verkar vara yr i mössan helt enkelt...
Solsting??? Knappast troligt om personen håller till i Sverige :-)
Av Katrinl
12 aug. 2017 17:31
Citerat från Floridasidan:
Om någon mot förmodan orkar läsa ovanstående så inser vederbörande förhoppningsvis att detta är bedrägeri ;-(
Jag hoppa Reseguiden plockar bort inlägget snarast.