Europeisk storstad?!

22 juni 2009 15:52
Visningar: 2118
I vintras blev det en långresa till thailand, så i höst tänkte jag dra med mig sambon på en långweekend till någon storstad i europa. Har nästan bestämt mig för att det blir London.

Någon som har något annat tips?

Jag är ute efter god mat, lite shopping, sevärdigheter, en gnutta romantik och inte allt för skyhöga priser.
Av Joje_66
22 juni 2009 17:00
Citerat från linaochris:
I vintras blev det en långresa till thailand, så i höst tänkte jag dra med mig sambon på en långweekend till någon storstad i europa. Har nästan bestämt mig för att det blir London.

Någon som har något annat tips?

Jag är ute efter god mat, lite shopping, sevärdigheter, en gnutta romantik och inte allt för skyhöga priser.
Barcelona är en fantastik stad och har säkert bättre väder på hösten. God mat, mycket shopping, massor av sevärdheter och antagligen lägre priser än London. Vi älskade det och tror Ni också kommer göra det! Vi var där 5 dagar och tyckte i.o.f.s. att det var för lite.
Av Mpc
22 juni 2009 17:09
Berlin en lätt promenad stad eller så tar man sig lugnt runt med tunnelbana eller med spårvang mycket att se o sen har dom god öl.
Kolla in på mitt foto album om Berlin

Kan även rek er Prag med samt Amsterdam
Av Sofiag
22 juni 2009 18:39
Barcelona
Rom
Venedig
och inte att förglömma Paris!!!

Skulle lätt föredra alla dessa framför London men det beror ju på vad man gillar.
Jag tycker ovanstående har mer spännande historia, bättre och billigare mat och vin och London är verkligen inte prisvärt som jag ser det!
Har även besökt Riga, Berlin, Wien på senare tid men tycker det finns bättre alternativ med mer romantisk klang!
//Sofia
Av Silvana
22 juni 2009 19:41
Låt mig föreslå Milano eller Nice. Finns ofta lågprisflyg till dessa ställen. Shoppingen kanske inte är så billig men ett rent nöje att strosa runt i butikerna. För att inte tala om den italienska maten. Passa på att bese San Sirostadien om ni åker till Milano. Vilka omklädningsrum Zlatan och co har. Lycka till!
Av Evoline
22 juni 2009 19:44
Håller med sofiaq, Barcelona på top sen Rom och Paris, Venig har jag inte vart i.

Barcelona har bra väder, god mat och lite sevärdigheter, ett måste är Camp Nou om ni gillar fotboll då arenan är världens största officiella fotbollsarena, då vet ni varför alla vill spela där.
Fin strand som är centralt till den långa shoppinggatan La Rambla, och god mat till svenska priser.

Rom var det svinkallt då vi var där i december, men mycket sevärdigheter och shopping för humana priser finns det inte så mycket av, då det verkar finnas mest lyx-märke som Gucci, Vercace och DG osv.
Maten var sådär, kanske för vi åt på dåliga ställen...

Paris, är en stad för romantik :)
Men ganska dyrt där också men kan vara värt, staden har allt...

London är dyrt men kanske billigt att åka till genom ryanair.
Finns god mat där också och mycket sevärdigheter.

Skulle ha valt Barca, pga "billigt", fint väder och centralt till allt.

Men har man vart på dessa ställen så är sevärdighterna samma sak, alla byggnader ser likadana gammalt ut :)
Så man tar det som är billigt och har god mat...
22 juni 2009 19:49
Prag - lagom stort, romantiskt, vackert, bra prisnivå, många sevärdheter...
23 juni 2009 09:50
Tack för alla fina tips! Har nu kommit fram till att det finns många vackra städer jag ska kolla in, vilken jag startar med får jag se, blir kanske trots allt London. Även om Barcelona, Milano, Paris osv låter lockande. Man kan ju faktiskt åka mer än en gång på långweekend =)
Ibland får jag för mig att jag måste skynda för att hinna se allt fint här i lívet, jag har ju förhoppningsvis många år på mig att upptäcka världens alla hörn.
Men de är alltid roligt att höra andras erfarenheter.

Fortsätt gärna :)
Av Joje_66
23 juni 2009 10:01
Så är det, nästan panik när man tänker på hur många platser man vill se!

Håller med om Amsterdam. Vi blev mycket positivt överraskade av staden men skulle rekomendera den på våren istället.

Lycka till med alla framtida resor!
Av Mpc
23 juni 2009 14:01
om ni nu ska åka till amsterdam kan ni få några tips i från mig vad ni ska göra o se på ja vad ni hiner med på en tre fyra dagar o vad ni ska ätta ha en trevilg semester
23 juni 2009 18:40
Åk till min nya favoritstad vet ja - Istanbul! Även om ingen plats på jorden kan slå Amsterdam där jag bott i flera år, så är detta absolut en ny favorit. Kolla gärna in mina album för mer inspiration! :-) Lycka till med valet!
Av Mpc
23 juni 2009 19:37
Ynnej1976 säger:
Åk till min nya favoritstad vet ja - Istanbul! ja varför inte
24 juni 2009 10:30
Citerat från ynnej1976:
Åk till min nya favoritstad vet ja - Istanbul! Även om ingen plats på jorden kan slå Amsterdam där jag bott i flera år, så är detta absolut en ny favorit. Kolla gärna in mina album för mer inspiration! :-) Lycka till med valet!
Spännande, ska kolla in dina bilder genast :)
Av Homeros
24 juni 2009 12:27
Vackert, romantiskt och bra priser? Budapest säger jag!!! Tycker visserligen att Rom är den grymmaste stad jag sett men billigt är det inte i närheten av..Prag är också väldigt vackert och helt klart värt ett besök..
Wizzair flyger till Prag och Budapest för så gott som inga pengar så kolla in det..
24 juni 2009 12:38
Har du tänkt på Munchen? En pärla. Billigt, bra standard, rent och snyggt, bra mat, gudadrycker mm.
3 sep. 2009 07:40
Barcelona är det första valet alla kategorier.

Allt finns här, bra restauranger, barer, klubbar, utbud av lokal kultur, arkitektur, mat, vin, stränder, vindistrik strax utanför, schyssta äventyrsalternativdessutom...
3 sep. 2009 08:45
hej kanske Buddapest,,,,,,där finns det mesta och härliga varma bad
Av Tjatta
3 sep. 2009 20:46
London blir man ALDRIG BESVIKEN på - den staden har allt. Själv måste jag bara åka dit med jämna mellanrum, känns det som. Nice/Cannes är fantastiskta besöksmål, men glöm då inte att besöka de medeltida städerna/byarna uppe i bergen-så äkta! Jag har själv rest till både London och Cannes det senaste året och det känns inte som de är mycket dyrare än Sverige (kanske jag blundar för priserna!) - fast inte billigare heller. Nästan inget är billigare än Sverige nuförtiden, tyvärr. Iallafall inom Europa.....
Av Bengtar
3 sep. 2009 20:53 (redigerad)
Av alla stora städer i Europa;
Paris.
Sanslöst.
Möjligen skulle Rom kunna konkurrera.
Av Tjatta
3 sep. 2009 21:10
Ja, Rom är också helt outstanding. Och Paris - fantastiskt! Svårt att rådgöra.....London- first in my mind- Rom -bästa kultur-upplevelse. helt otroligt., Paris - super, men inte först....
Av Asvlkpg
5 sep. 2009 16:12
Vi har nyss varit i Krakow och blev positivt överraskade utav denna gamla och vackra stad. Maten var billig, god och mycket att se där. Det tar 1,5 timme att flyga från Skavsta. Vårt hotell var jättefint, http://www.hoteldavid.pl/

Ett annat förslag är Bratislava - mycket mysigt.
Av Legusta
5 sep. 2009 22:35
Min nya favorit som du kan promenera utefter kajen titta på alla båtar shoppa och finns sevärt inom är Bodrum varmt till in på långt på vinter.
Av Hkn
6 sep. 2009 02:09
Kom precis hem från Lissabon. Rekommenderas mycket varmt.

Det är en stad där du kan kryssa i alla rutorna (även om shoppingen inte når upp till t ex Milano- eller Paris-nivå). Människor är överlag otroligt sympatiska och skönt tillbakalutade, på ett sätt som du sällan möter i t ex Barcelona, (vilket vore min ryggmärgsreflex innan förra veckans resa). Det kändes redan i taxin från flygplatsen. Den befarade språkbarriären var dessutom betydligt lägre än vad jag vågat tro.
Och inte minst; söker du en prisnivå som inte piskar plånboken till skum, så är det Lissabon som gäller, om du frågar mig.

God tur!

:: h ::
Av Norrort
7 sep. 2009 09:19
Jag väljer Paris som min weekend-resa. Har varit där flera gånger vid olika årstider och njuter varje gång av atmosfären i stan.
Man tar sig mellan olika ställen på ett billigt och lätt sätt genom tunnelbanan. Tyvärr är det dyrt att äta om man inte väljer Mc Donalds.
Av Nats
7 sep. 2009 09:21
Istanbul - helt klart!
Av Navona
7 sep. 2009 09:31
Roma, den eiga staden. Här finns allt att se och uppleva.
Till detta kommer naturligtvis den helt underbara maten och vinet som
kan intas på en mängd underbara kaféer och restauranger. Allt finns i
alla prisklasser. Att dessutom allt inom cittá antica finns inom några
minuters promnadavstånd höjer naturligtvis upplevevelsen. Någon karta
eller guide behövs inte bara gå och allt dyker upp inför dina ögon.
Sist men inte minst; människorna.
Av Maria65
7 sep. 2009 16:52
Jag skulle varmt rekommendera Warzawa, billigt att flyga dit, vi bodde bra och billigt, totalt gick två nätter med flyg och boende på femstjärnit hotell två nätter för oss två allt som allt 2100 kr , och det fanns mycket att se och lätt att ta sig runt i staden och mycket roligt pubar och restauranger...
7 sep. 2009 16:58
hEJ:
har ni hostel?
hostelworld elelr va de heter sök på google eller namnet THE WALRUS de e ett underbart hostel
privat rum för två i 4 nätter kosta 1600 eller nått per pers.midnr ede ligger mitt i stan westministerbridgeroad.
först lite svårt hitta men man går runt rondellen som man kommer till efter london eye=).

å de ej långt till nått från där. å alla parker ligge rju centralt söta djur=)
ha de trevligt i london man får ont i fötterna he he..ha bra skoR!
7 sep. 2009 21:40
jag är förvånad att ingen nämnt Berlin, som ju nu är jätteinne. Det var ett tag sedan jag själv var där men mina unga vänner älskar staden.