Europa-tågluff i Oktober

31 juli 2014 00:25
Visningar: 866
Hejsan!
Några som tänkt göra/har gjort en tågluff runt om i Europa i oktober?
Tips på ställen som man bör undvika, samt gärna besöka vid denna tid?

Tips på rutter?
Tips på packning?

Länder vi vill besöka:
Frankrike, Spanien, Italien, Kroatien
Städer:
Prag, Amsterdam, Berlin

Historier och allt möjligt (även de som inte är gjorda just i oktober) mottages gärna!

Ska du också ut denna tid? Skriv gärna!!
/två vilsna tjejer
31 juli 2014 10:34
Hej,

Det kan ju vara en väldigt stor skillnad i klimat för de olika ställena du skriver om i ditt inlägg i oktober, så om du förtydliga lite vad ni är ute efter så blir det enklare.

Är det sol och bad (inte bästa månaden)
Är det fest? (Då är Berlin alltid bra, likaså Amsterdam)
Är det kultur? (De flesta huvudstäder är bra - Berlin, London mm)

Jag, och många med mig på detta forumet, försöker gärna svara men vill nog ha lite mer kött på benen först
31 juli 2014 10:42
Åh vad kul, tack för svaret! :)
Vi är mer ute efter kultur! Hitta bra restauranger, strosa runt, kolla sevärdheter, gator osv! Vi vill inte ligga på stranden och sola/bada.
31 juli 2014 11:45
Vill man ha bra restauranger och sevärdheter tycker jag att Berlin är bäst, med London och Paris som tvåa och trea.

Fördelen med Berlin är att priset på boende, mat och dryck är så väldigt förmånligt. Dels är ju Tyskland billigt normalt för svenskar men Berlin är billigt även gentemot övriga Tyskland.

London går att göra ganska billigt och där finns ju väldigt mycket roligt och Paris är ju en fantastisk stad men väldigt svårt att göra riktigt billigt.

Andra favoriter är just Amsterdam, där tempot är mer avslappnat. Min invändning mot det är att det är en stad där man (jag) gärna vill vara ute mycket och sitta på torg och liknande och dricka en öl och då är oktober inte optimalt.
Rom och Barcelona är ju alltid bra och dessutom förhållandevis varma i oktober.

Jag har skrivit lite reseguider med restaurangtips och bartips, var man bör bo och så vidare för både Berlin, Rom och Barcelona här: www.runtklotet.com
Här finns även kartor med restaurangerna utsatta och en hel del bilder.

Jag skulle även bli mycket förvånad om du inte snart får massa andra svar här på forumet på dina frågor - det finns väldigt mycket kunnigt folk här.

Fortsätt fråga på så ska vi försöka hjälpa till så mycket som möjligt.
31 juli 2014 12:03
Tack så jättemycket för alla tips! :)
London har vi redan varit i en del, men Berlin låter väldigt lockande! Ska absolut ta del av dina resturangtips på din hemsida! :) tack återigen! :)
Du har ingen insyn på om du tycker det är bäst att flyga ner till ett ställe och börja tågluffa därifrån, eller om man ska ta tåget? Bor i Småland så vet inte vad som är smidigast/bäst roligast! :)
31 juli 2014 15:40
Du skriver inte hur länge ni tänkt vara borta?

7 länder är ganska mycket, när jag tågluffade i tre veckor hann vi med Paris, Franska rivieran och Korfu, dvs 3 stopp.
Mitt råd är att begränsa resan till färre länder.
Även att kanske sikta in sig på södra Europa, söder om Alperna, där klimatet kommer att vara trevligare i oktober.
Frankrike, Spanien, Italien kanske?

Ett annat tips är att inte bara besöka de mest kända ställena, dit det ofta går direktflyg från Sverige. Dessa är lätta att "svänga förbi" vid senare tillfällen. På en tågluff bör man ta chansen att besöka mindre kända och mer svårtillgängliga platser, när man ändå är ute och reser i Europa med tåg liksom...
31 juli 2014 16:06
Hela oktober, dvs 3-4 veckor :)
Tack för tipsen Gunillad!
Just nu har vi bara sagt ställen som vi skulle vilja besöka, det är inte alls spikat att rutten kommer bli 7 länder! Då man isåfall skulle få göra precis som Birgere säger, att man "been there, than that", vilket vi inte riktigt är ute efter eftersom vi vill uppleva städer och länder! :) Tackar så hemskt mycket för alla tips och råd!
4 aug. 2014 15:42
När ska ni vara i Prag? Jag och syrran ska också ut på tågluff i slutet av september/början av oktober. Vi ska vara i prag kring den 3-4 oktober. Vore ju riktigt skoj att träffa andra tågluffare :)

Vår rutt blir:
Rom -> Venedig -> München -> Prag -> Wien -> Budapest -> Warszawa innan vi flyger hem.
28 aug. 2014 23:01
Måste tacka alla igen för er hjälp och med era tips! :)
Gladajosephine, vi har ändrat vår rutt och kommer nog inte besöka Prag :/

Vår rutt kommer nu börja i Rom, vi flyger ner dit för att sedan ta oss vidare...
I rom är tanken att stanna 3-4 nätter, men vi tänka boka första nattens hotell nu när vi ska boka flyget. Är det någon som kan rekommendera ett hotell/hostel? och vad får vi absolut inte missa i Rom?

Vi har tänkt rutten: rom-Venedig-Milano - Nice - Barcelona - Paris - Amsterdam.
Vi har tänkt att köpa 30 dagars interrail.
Ni får jättegärna komma med andra tips och idéer på vad man kan göra i de andra städerna! :)
11 aug. 2015 21:42
Vi är två killar som ska ut i börja av oktober, har dock inte planerat rutten än. men söker sol i början då sommaren varit värdelös.. tacksam för alla tips :)