Ett nästa resmål?

7 dec. 2015 23:41
Visningar: 134
Letar inte efter tips denna gång utan tänkte bara att det kunde va kul att höra om allas resplaner :) Var går er nästa resa och varför just dit? Har ni varit där förut eller är det första gången? Min nästa resa är inte inbokad än men kommer med allra största sannolikhet gå till Spanien i början av nästa år eftersom min partner bor där och jag därmed är där ganska ofta. Lika underbart varje gång är det. Hade dock inte sagt nej till en solsemester snarast då vintern inte är min favoritårstid så att säga.
8 dec. 2015 08:58
Citerat från Angie_sthlm:
Letar inte efter tips denna gång utan tänkte bara att det kunde va kul att höra om allas resplaner :) Var går er nästa resa och varför just dit? Har ni varit där förut eller är det första gången? Min nästa resa är inte inbokad än men kommer med allra största sannolikhet gå till Spanien i början av nästa år eftersom min partner bor där och jag därmed är där ganska ofta. Lika underbart varje gång är det. Hade dock inte sagt nej till en solsemester snarast då vintern inte är min favoritårstid så att säga.
Nästa tur blir till Krakow för första gången, Julmarknad, Auschwitz, Muséer och lite shopping (om frugan får bestämma) står på schemat.
Sen Las Palmas GC, väldigt trevlig stad, perfekt för att komma bort lite från rusket här hemma en stund, med lite tur , högsommar och bad.
Några dagar i Warszawa, Ännu en huvudstad vi lyckats missa än så länge.
Efter det en efterlängtad USA-resa. Washington - Minneapolis, Niagara svenskbygderna mm. på vägen ett par dagar på Island också för första gången.
Sopot, trestäderna i Polen, gillar Polen och Sopot verkar perfekt för en sommarresa med både bad och upplevelser.
Oj, tror aldrig vi haft så många resor bokade i förväg på en gång tidigare :-)
8 dec. 2015 09:57
Jag åker till Sri Lanka i februari.
För att jag aldrig har varit där :-) för att det verkar vara ett vackert resmål med många vandringsmöjligheter och för att det passar bra att åka just dit i februari.

Är övertaggad kan man säga, eftersom min förra resa i september gick om intet och slutade i en 4 dygn lång sjukhusvistelse:
http://4000mil.se/index.php/att-bli-sjuk-eller-raka-ut-for-en-olycka-pa-resan/

Återvänder i regel aldrig till platser efter som jag helt enkelt gillar nytt. (med några få undantag)
http://4000mil.se/index.php/att-atervanda-eller-resa-till-nya-plaser/
8 dec. 2015 11:47
Det blir sydostasien igen :) Min långledighet blir i januari och början på februari varje år och då passar det väldigt bra att åka just till den regionen. Den här gången blir det Kambodja - Vietnam - Thailand - Laos - Thailand. Blandning av nytt (Vietnam som jag aldrig varit i och nya ställen i Laos och Thailand) och gammal skåpmat i form av besök hos svärföräldrarna i Hua Hin och kusin i Sihanoukville (mest för att jag vill ta med sambon till Koh Rong...)
8 dec. 2015 13:24
Citerat från Floridasidan:
Citerat från Angie_sthlm:
Letar inte efter tips denna gång utan tänkte bara att det kunde va kul att höra om allas resplaner :) Var går er nästa resa och varför just dit? Har ni varit där förut eller är det första gången? Min nästa resa är inte inbokad än men kommer med allra största sannolikhet gå till Spanien i början av nästa år eftersom min partner bor där och jag därmed är där ganska ofta. Lika underbart varje gång är det. Hade dock inte sagt nej till en solsemester snarast då vintern inte är min favoritårstid så att säga.
Nästa tur blir till Krakow för första gången, Julmarknad, Auschwitz, Muséer och lite shopping (om frugan får bestämma) står på schemat.
Sen Las Palmas GC, väldigt trevlig stad, perfekt för att komma bort lite från rusket här hemma en stund, med lite tur , högsommar och bad.
Några dagar i Warszawa, Ännu en huvudstad vi lyckats missa än så länge.
Efter det en efterlängtad USA-resa. Washington - Minneapolis, Niagara svenskbygderna mm. på vägen ett par dagar på Island också för första gången.
Sopot, trestäderna i Polen, gillar Polen och Sopot verkar perfekt för en sommarresa med både bad och upplevelser.
Oj, tror aldrig vi haft så många resor bokade i förväg på en gång tidigare :-)
Ja oj det var många resor men alla lät intressanta! Väldigt inspirerande :) De senaste åren har jag varit väldigt sugen på att se fler (stor)städer i Europa och framförallt Östeuropa då jag som många andra inte har varit där, men det verkar finnas så mycket att upptäcka där!
8 dec. 2015 13:26
Citerat från Gunillad:
Jag åker till Sri Lanka i februari.
För att jag aldrig har varit där :-) för att det verkar vara ett vackert resmål med många vandringsmöjligheter och för att det passar bra att åka just dit i februari.

Är övertaggad kan man säga, eftersom min förra resa i september gick om intet och slutade i en 4 dygn lång sjukhusvistelse:
http://4000mil.se/index.php/att-bli-sjuk-eller-raka-ut-for-en-olycka-pa-resan/

Återvänder i regel aldrig till platser efter som jag helt enkelt gillar nytt. (med några få undantag)
http://4000mil.se/index.php/att-atervanda-eller-resa-till-nya-plaser/
Ja februari är alltid en perfekt månad att åka bort enligt mig ;) Vad härligt med vandring! Hoppas att den resan slutar bättre :)
8 dec. 2015 13:30
Citerat från Lillaannaj:
Det blir sydostasien igen :) Min långledighet blir i januari och början på februari varje år och då passar det väldigt bra att åka just till den regionen. Den här gången blir det Kambodja - Vietnam - Thailand - Laos - Thailand. Blandning av nytt (Vietnam som jag aldrig varit i och nya ställen i Laos och Thailand) och gammal skåpmat i form av besök hos svärföräldrarna i Hua Hin och kusin i Sihanoukville (mest för att jag vill ta med sambon till Koh Rong...)
Vad härligt med en långresa :) Jag har rest runt i Sydostasien ett par gånger och Kambodja är ett av favoritländerma måste jag säga. Vietnam var också jättekul att besöka men där har jag inte varit på nio år så mycket har nog ändrats sen dess!
8 dec. 2015 19:55
Hej.
Nästa resa går till Miami ( familjens önskemål) om vi får billiga biljetter den veckan vår äldsta dottern har hålvecka mellan tentan och ny termin. Till våren blir det en weekend i Amsterdam -jag älskar storstäder och vill se tulpanerna 🌷. Sen blir det säkert en spontantrip till Riga, fortarande billigt där och ett rikt kulturliv.

Här är lite inspiration för en resa till Lettlands huvudstad:
http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/05/riga-en-nyupptackt-granne.html

http://city-lover-reser.blogspot.se/2015/05/rigas-gamla-stan-ar-med-i-unescos.html
9 dec. 2015 06:39
Nästa resa blir en skidresa till Italien. Åker skidor varje år sedan 25 år tillbaka. Ett härligt avbrott i väntan på våren och sommaren att komma ner till alperna med dess fantastiska vyer, god mat och aktivitet hela dagen lång.
Av Katrinl
9 dec. 2015 12:54
Nästa resa blir till Toscana med ett härligt gäng i början av maj. Vi bor i det hus som Ernst gör sina inspelningar. Umgås, äta gott och besöka vingårdar står på schemat. Just där har jag aldrig varit förut. Reser helst till nya platser. Finns ju så många..
Av Emolis
9 dec. 2015 14:48
Nästa resmål blir Hong Kong i påsk. Tanken var från början att kombinera Peking och Hong Kong, men vi landade i att enbart koncentrera oss till HK då vi endast har barnens påsklov på oss. Vi hoppas på god mat, shopping, nöjesparker, fin natur, tempelbesök och så en tur till både Macau och det kinesiska fastlandet. Vi har aldrig varit i HK tidigare, inte heller Kina.
9 dec. 2015 17:38
Nästa resa blir en yoga/spa-resa till Sopot (Polen) i april. Längtar redan jättemycket!

Därefter kommer jag att hälsa på dottern som jobbar som au pair i St Albans (London) i juni och samtidigt passa på att se Coldplay på Wembley.

Förhoppningsvis kommer vi också iväg till Zadar (Kroatien) i augusti, vill gärna åka tillbaka fastän jag varit där två gånger tidigare.

Kommer dessutom boka in en övernattning i Kalmar under våren. Är regelbundet i Kalmar med jobbet, men jag har upptäckt en restaurang som jag måste ta med maken till :)
Av Mrahl
9 dec. 2015 22:57
Förhoppningsvis så blir det USA igen nästa höst.
Målet är att åka till Miami ca en vecka för att bland annat kolla på Miami Dolphins (amerikansk fotboll) sedan flyga till Nashville och spendera två-tre dagar där och lyssna på så mycket countrymusik som möjligt :)
Efter Nashville, hyra bil och åka upp till Somerset, Kentucky i ca en vecka för att spendera tid hos familjen jag bodde hos när jag var utbytestudent. Jag har fortfarande väldigt bra kontakt med dem trots att det är 18 år sedan jag bodde där och jag har varit och hälsat på åtskilliga gånger under åren.
Jag gjorde precis samma resa hösten 14 och tyckte att den passade mig perfekt.

// Micke
9 dec. 2015 23:02
Nästa resa blir nu i slutet av december, då jag o vänner åker till Miami, där vi firar nyår, går på en veckas Karibien-kryssning med Celebrity Cruises 2 jan, ingen av oss 9 har erfarenhet av det, ska bli kul :-).

I månadsskiftet maj-juni blir det Köln och Final 4 i Champions league i handboll, en härlig långweekend för 5e året i rad, kombi bra handboll, o en trevlig stad.

Sommarens New York-resa blir en månad tidigare än de senaste tre åren...ska se Cure i Madison Square Garden 18 juni, och kombinerar med midsommarfirande i Battery Park helgen efter..åsså jazz på Arthurs Tavern såklart..kanske inte fullt så varmt som i slutet av juli...

Inte helt omöjligt det blir någon Englandsresa oxå..vill gärna se ELO (utsålt överallt, får evt. köpa på andrahandssajt..), Rammstein tourar ju oxå på festivaler än så länge...o OMD spelar i Royal Albert Hall 9 maj...hmmm...får se...
10 dec. 2015 15:37
Citerat från Chrillan68:

Kommer dessutom boka in en övernattning i Kalmar under våren. Är regelbundet i Kalmar med jobbet, men jag har upptäckt en restaurang som jag måste ta med maken till :)
Nu blev jag nyfiken...

Här blir det europeisk huvudstad i februari. Kan inte skriva vilken om resesällskapet som ska överraskas kikar förbi.

I maj har vi diverse familjeaktiviteter hemma i makens Yorkshire där jag också ska kika på nytt i min gamla hemstad York. Hoppas kombinera det med Manchester och lite annat.

September hoppas vi komma till "vår" kära stuga i Cornwall.

Däremellan kommer oplanerat såsom mars då dottern ska på fotbollsläger på kontinenten men oklart var så därför oklart om jag ska vara hemma eller hänga med på ett hörn. Sommaren blir det sommarstugan hemma men gärna något nytt som jag aldrig sett tidigare också. Är väldigt sugen på Kroatien.
10 dec. 2015 17:58
Citerat från Barabrittiskt:

Nu blev jag nyfiken...
Får man göra reklam här? Restaurangen heter Postgatan. Vi är en matintresserad familj som ofta väljer våra restauranger med omsorg. Besöket på Postgatan seglade upp på min 10 i topp-lista när det gäller matminnen. Annars är några av våra bästa matminnen faktiskt från Kroatien, så åk dit!
10 dec. 2015 20:50
Citerat från Chrillan68:
Citerat från Barabrittiskt:

Nu blev jag nyfiken...
Får man göra reklam här? Restaurangen heter Postgatan. Vi är en matintresserad familj som ofta väljer våra restauranger med omsorg. Besöket på Postgatan seglade upp på min 10 i topp-lista när det gäller matminnen. Annars är några av våra bästa matminnen faktiskt från Kroatien, så åk dit!
Kul att du gillar min hemstad Kalmar!
18 dec. 2015 16:23
Citerat från Chrillan68:
Citerat från Barabrittiskt:

Nu blev jag nyfiken...
Får man göra reklam här? Restaurangen heter Postgatan. Vi är en matintresserad familj som ofta väljer våra restauranger med omsorg. Besöket på Postgatan seglade upp på min 10 i topp-lista när det gäller matminnen. Annars är några av våra bästa matminnen faktiskt från Kroatien, så åk dit!
Den får jag kolla in. Jag kollar också in mat när jag reser ju.
19 dec. 2015 03:49
Citerat från Reselover:
Inte helt omöjligt det blir någon Englandsresa oxå..vill gärna se ELO (utsålt överallt, får evt. köpa på andrahandssajt..), Rammstein tourar ju oxå på festivaler än så länge...o OMD spelar i Royal Albert Hall 9 maj...hmmm...får se...
Jäpp London bokat 20-24 apr, ska se ELO på O2-rena 20 apr. Boende liksom senaste gångerna på St Giles. Sugen på Werchter Belgien o Rammstein oxå i månadsskiftet juni-juli....
Av Desires
19 dec. 2015 12:27
Kul att höra om era resplaner!

Än så länge har vi bara bokat en resa och det är till La Gomera o Teneriffa i januari. Åker dit för att vandra i fin natur (la Gomera) och få lite värme och avkoppling. Vi gillar att vara borta från Sverige i november eller januari. Hade tankar på Sri Lanka, men jag är i nuläget i ett tillstånd som gör att jag inte känner för såå långa flygresor, tyvärr.

Kroatien finns alltid med i våra planer nuförtiden, så det blir definitivt Kroatien och ön Vis i september, det är den enda plats vi ständigt återvänder till! Annars tycker vi också det är roligare med nya resmål.
Men på ön Vis har vi fått vänner, och vi gillar Kroatien och speciellt övärlden utanför Split! Uppskattar de genuina pittoreska medeltidsstäderna, det knallturkosa havsvattnet, de bergiga landskapen o naturen där mm.
Till Chrillan 68: Roligt att du har dina bästa matminnen just från Kroatien, det har jag nog aldrig tidigare hört någon uttrycka, så det var trevligt att höra! - Även om jag själv inte riktigt håller med just om det, jag har nog mina allra bästa matminnen från Sydafrika och Italien...
(Vill ni... kan ni titta in här, samlat inlägg m direktlänkar t våra Kroatienresor http://www.desires.se/#post115)

Förmodligen blir det ytterligare ett par resor under kommande år, i mitten av juni har vi funderingar på att åka till Amalfikusten - men ej bokat ngt flyg dit ännu. Det är ju så vackert där, så det vill vi uppleva ngn gång!

God Jul till er alla!
21 dec. 2015 06:38
Vi har helt plötsligt fyra resor inbokade nästa år :)
Den första är redan nu i januari. Vi åker till Lanzarote en vecka för att hälsa på dottern som jobbar där. Sedan åker vi till USA slutet av mars början av april, till Las Vegas och runt där. Grand Canyon, Death Valley och Zion är några av de inplanerade platser att besöka.
Veckan innan midsommar blir det några dagar i Budapest. Där ska vi bara strosa runt, vara turister och besöka olika turistställen.
Sommaren avslutas med en vecka i Turkiet. Blev en spontant bokad resa, vilket inte var inplanerat från början.

Hur hösten ser ut vet vi inte. Men vi har planer på en ny USA-resa till våren 2017 så det blir nog att spara och börja planera för den.