Erfarenhet av maestro-kort i asien?

8 nov. 2018 10:08
Visningar: 553
Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att använda maestro-card i Sydostasien? Är det lika tillgängligt som mastercard eller är det få ställen som accepterar maestro?

Tack på förhand :)
Av Erik777
8 nov. 2018 11:18
Skulle absolut rekommendera dig att skaffa ett annat kort också. Maestro kräver att terminalen är online vilket alla inte är. Du kommer säkert överleva, men blir mer beroende av att hitta bankomater och använda kontanter. Finns flera trådar om vilka kreditkort som är bäst för resor just nu.
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Birgere
8 nov. 2018 12:17
Jätteviktigt att du skaffar ett riktigt kort pga online kravet.
Maestro är ett rent debit kort där pengar inte kan reserveras utan dras direkt från ditt konto, tex när man bor på hotell och hotellet normalt reserverar en större eller mindre summa som säkerhet.
Om du befinner dig i Asien eller Hultsfred spelar ingen roll, Maestro är till för barn för att köpa smågodis.
8 nov. 2018 12:38
Citerat från Birgere:
Jätteviktigt att du skaffar ett riktigt kort pga online kravet.
Maestro är ett rent debit kort där pengar inte kan reserveras utan dras direkt från ditt konto, tex när man bor på hotell och hotellet normalt reserverar en större eller mindre summa som säkerhet.
Om du befinner dig i Asien eller Hultsfred spelar ingen roll, Maestro är till för barn för att köpa smågodis.
Jo självklart! Men nu är det så att jag nyligen tagit studenten och har därmed ingen tillräcklig årsinkomst deklarerad från år 2017 så det har varit väldigt svårt att bli beviljad kreditkort. Efter många om och men kunde jag skaffa Coop Mer kortet, men nu när de ska ta bort möjligheten att sätta in pengar i förväg på kontot och då min kreditgräns inte går att höja börjar mina alternativ att ta slut. Vill så klart helst slippa uttagsavgifter och valutapåslag samt årsavgift och då var Ica maestro ett bra alternativ (trodde jag). Verkar inte som om det finns nån bra lösning för mig.. 🤷‍♀️ Någon som har nåt tips?
Av Erik777
8 nov. 2018 13:12
Kolla på Revolut. Revolut.com Det är kanske inte helt optimalt, men betydligt bättre än maestro. Och det är prepaid. Så ingen kreditupplysning
Av Birgere
8 nov. 2018 14:30
Citerat från Vendela_bergman:
Citerat från Birgere:
Jätteviktigt att du skaffar ett riktigt kort pga online kravet.
Maestro är ett rent debit kort där pengar inte kan reserveras utan dras direkt från ditt konto, tex när man bor på hotell och hotellet normalt reserverar en större eller mindre summa som säkerhet.
Om du befinner dig i Asien eller Hultsfred spelar ingen roll, Maestro är till för barn för att köpa smågodis.
Jo självklart! Men nu är det så att jag nyligen tagit studenten och har därmed ingen tillräcklig årsinkomst deklarerad från år 2017 så det har varit väldigt svårt att bli beviljad kreditkort. Efter många om och men kunde jag skaffa Coop Mer kortet, men nu när de ska ta bort möjligheten att sätta in pengar i förväg på kontot och då min kreditgräns inte går att höja börjar mina alternativ att ta slut. Vill så klart helst slippa uttagsavgifter och valutapåslag samt årsavgift och då var Ica maestro ett bra alternativ (trodde jag). Verkar inte som om det finns nån bra lösning för mig.. 🤷‍♀️ Någon som har nåt tips?
Du har 3 typer av kort
Kreditkort...som du nog kan glömma om du saknar inkomst
Bankkort... det absolut vanligaste kortet som funkar överallt och pengarna dras direkt eller efter någon dag från ditt bankkonto
Debit card/On-line kort där pengarna dras direkt utan att passera gå.

Ett vanligt bankkort är inge problem för dig att få, åldersgränsen tror jag brukar ligga på 16år hos vissa banker.
Så för din del om du vill ha ICAbanken så är det ett valgt MC/Visa bankkort du ska ha.