Ensam i Asien

Av Beccely
14 sep. 2018 13:57
Visningar: 95
Hej alla resglada!

Jag ska för första gången resa helt själv och då bär det av till Asien, börjar i BKK och avslutar i BKK. Landar 20 dec och tänkte ha några dagar där innan jag beger mig vidare. Har tidigare rest i Sydamerika och Australien med sällskap och har varit kul men denna gången står jag utan sällskap. Jag kommer vilja resa genom Laos, Vietnam och Kambodja. Jag har 21 dec - 1 feb, alltså 6-7 veckor att göra detta på. Ni som gjort denna eller liknande resa, hur ska jag fördela mina veckor? Min tanke är att jag kanske, kanske ska ha besöka Chiang Mai först också om tid finns (beroende på vad folk tycker), vad finns det mer i norra Thailand som är värt att se?

Min plan är något luddig men på ett ungefär såhär:
Bangkok + norra Thailand (vad mer finns att se än Chiang Mai som man inte får missa?) - 1 vecka KANSKE
Norra Laos - 1 vecka
Vietnam - 2-3 veckor
Kambodja - 2 veckor
Koh Tao och Koh Samui - 1 vecka KANSKE
Så jag väljer mellan norra Thailand en vecka i början eller dem östra öarna en vecka som avlutning.

Är detta rimligt? Eller någon annan som har tips på hur jag bör fördela min tid? Vad är måsten på dem olika ställena? Mest nyfiken på folks erfarenhet av Laos då jag hört så olika men har förstått att det är tre städer som gäller - Vientiane, Vang Vieng och Luang Prabang. Sen är jag nyfiken på Mekong River, någon som varit där?

Tack på förhand från en förvirrad tjej!
Av Asdfgh
15 sep. 2018 09:08
Jag skulle personligen skippat koh Samui och koh tao och satsat dem veckorna på Vietnam och Kambodja. Thai är bara ett och samma. Chang öl, ris och kyckling, svenska män som letar unga kvinnor.

Åk till koh samet om du vill ligga på stranden i 2-3 dagar innan du beger dig norrut .

Härligt att åka ensam, jag ska iväg till Australien och nz i december helt ensam
15 sep. 2018 11:31
Vad kul du ska ha! Jag blir lite avundsjuk... Mitt tips är ju som vanligt att spendera mycket tid i Laos. Funkar jättebra när man reser som ensam tjej. Om du inte vill lägga mer tid på Laos så tycker jag att du ska ta lite tid i norra Thailand. Chiang Mai är en trevlig stad och en bra början innan man är van med sydostasien. Pai är en mysig liten turistort några timmars slingrig bergsväg från Chiang Mai - där är det lätt att hitta folk att umgås med några dagar.
I Cambodja så vill du ju lägga några dagar i Siem Reap så att du kan kolla in Ankor Wat. Öarna utanför kusten (Ko Rong etc.) är väldigt fina och ett bra ställe för strandliv. Se bara till att inte fastna i Sihanoukville för länge, vill du hänga i någon ort på fastlandskusten så rekommenderar jag istället Kampot eller Kep.
Men som sagt - mer tid i Laos!