Enklaste sättet JFK till Manhattan (inte Taxi)

14 apr. 2014 20:30
Visningar: 1589
Hej hej!

I maj bär det av till Manhattan för första gången!! Och jag har med mig massvis med härliga tips härifrån.

Men jag skulle behöva få lite tips på hur jag och pojkvännen tar oss från JFK till midtown Manhattan. Vi ska bo på Pod 51 som ligger på 230 East 51 st street.
Kruxet är att jag helst vill slippa ta Taxi då jag blir så åkrädd.
Så hur tar vi oss enklast till vårt hotell? Förstår inte allt med airtrain, lirr och expressbuss..

Jag ber om ursäkt för liknande trådar men behöver verkligen få klarhet i det här! Tack på förhand!

/ Cecilia
Av Peter_o
14 apr. 2014 23:52
Då antar jag du inte heller vill åka med Shuttle bus även om det är det näst enklaste sättet eftersom du kommer från JFK direkt till hotellet (fast troligen via några andra hotell).

Så här gör du:

När du kommit ut i ankomsthallen spanar du efter skyltar med AirTrain, eller frågar någon i vinröd kavaj hur du ska gå. Du löser ingen biljett innan du kliver på tåget, men kolla noga (fråga!) så du kommer till ändhållplatsen Jamaica (den heter egentligen Sutphin Boulevard). Väl vid ändhållplatsen måste du lösa biljett för att komma ut. Jag tror det numera kostat $6 (5 för resan och en dollar för biljetten). Det gör du i en maskin som tar Visa och MasterCard.

Sedan gäller det att du tar dig till tunnelbanelinje E. Jag antar du ska lösa enkel biljett och troligen kostar den 2,50 dollar. Överkurs är att du redan här köper ett 7-dagars Metrocard eller laddar minst $10 på ett kort så du kan åka med lite rabatt. Gör du något av dessa två varianter kanske du kan använda samma kort som du nyss fått betala en dollar för. Jag har inte prövat så jag kan inte garantera att det går. Men troligen är detta inget du vill hålla på med nu, för enligt din inre klocka så är klockan ca 03 nu, skulle jag tro. Lös en enkel resa!

Med linje E åker du 9 stationer och går av vid Lexington Avenue/53 Street. Väl uppe på gatan ska du gå två korta kvarter ner till 51st Street. Du ska gå mot trafiken på den enkelriktade Lexington Ave. Då du kommer till 51st St går du den åt vänster. Men det här kan du själv spana in på Google Map.

Nejdå, jag är inte alls avundsjuk på att du ska åka :)

Trevlig resa!
PeterO
15 apr. 2014 00:55
Tycker det funkade kanonbra med Airtrain och tunnelbana E nu i mars (till Penn station för min del, då jag för tredje gången bodde på Hotel Pennsylvania).

När man kommer av vid Jamaica (som Airtrain-stationen heter, står tydligt på kartor inne i Airtrain oxå), så för min del stod det en gubbe där man kunde betala 5 USD till o få en "utbiljett", alldeles vid spärrarna, där det också fanns en liten kiosk, där man kunde köpa veckokortet som gäller på tunnelbanor o bussar, för 30 USD (kostade 31 sist jag köpte vid Penn station..). Det kändes ganska behändigt att ha kontanter till dessa köp (blev hänvisad till kiosken när jag frågade om veckokort vid automaterna).

Tillbaks tog jag E till näst sista stationen som Peter skriver ovan, står också på Tbane-kartan där, byte till Airtrain. För att komma igenom spärrarna till Airtrain var jag tvungen att "toppa upp" mitt veckokort med 5 USD i automat.. tyckte det fanns folk att fråga där så det räckte..

Ha det suveränt, själv får jag vänta till juli innan det är dax igen!
Av Peter_o
15 apr. 2014 09:21
Just så, jag kom i natt på att det här är ett av de få tillfällen det är bra att ha kontanter. De står alltså ibland och säljer 5/6-dollarkorten för kontanter.

Själva tunnelbanefärden tar 25-30 minuter, men du bör nog räkna med att det tar en timme från ankomsthallen tills du är vid hotellet.

/PeterO
15 apr. 2014 10:06
Åh tusen tack för era kanon bra svar & tips! Det lämnade inget åt slumpen. Precis vad en förvirrad gotlänning behövde! :)

En liten fundering bara, känns det tryggt med tunnelbanan på kvällen? Vi beräknas komma med
flyget ca 20,00 så det blir ju ganska sent på kvällen.

Ännu en gång tack :)