Dublin I September

Av Lackis
6 aug. 2019 08:44
Visningar: 124
Hej,
Ska till Dublin I mitten av September, skulle behöva tips på bra boende som inte är super dyet ochre förslag pä vad man absolut inte får missa.
Av Marulk
6 aug. 2019 12:56
Hotel är svårt att tipsa pga tycke o smak. Sök via tex hotels och selektera fram vad ni har för ev önskemål.
Generellt är boende lite dyrare ju närmre pub området Temple Bar. I övrigt finns det boende i de flesta prisklasser.
Att göra: på med bekvämaste promenadskorna, Dublin är en ’gåvänlig’ stad där du har promenad avstånd till de flesta sevärdheter som tex medeltida kyrkor, gamla universitet med det berömda biblioteket i Trinity College. Många vackra parker med konst som tex statyn över Oscar Wild i Merrion Square Park. Besök U2 utställningen i Little Museum of Dublin. Besök ngt av alla trevliga whiskey museum, intressant även om man inte dricker whiskey. Guiness museum är också intressant och inte minst värt ett besök för panorama utsikten på topp.
Det finns mao otroligt mycket att se i Dublin. Vill man utanför staden finns många trevliga dagsutflykter som till tex Malahaide Castle och dess 800 åriga historia.
Vill du få ett smakprov så finns här på RG ett fotoalbum med reserapport
Go tur 🇮🇪
6 aug. 2019 18:14
Hej
Beroende på hur länge du tänker vara där så finns det många dagsturer b.l.a till Nord Irland och Giant Causeway vilket
jag tyckte var en höjdpunkt. Däremot har jag ingen koll hur gränsövergången är i dagsläget om det är fritt fram
fortfarande. Irland är oerhört vackert, så försök att komma ut på landet till ex Cliff of Moher
Medlemmen har tagit bort svaret
Av Bergabo
9 aug. 2019 22:07
Något som Du inte kan missa är att skyltar är på två språk. gaeliska och engelska.
Du kan inte heller missa att Du bara hör världsspråket talas men Du kanske missar hur det kan komma sig att gaeliska är obligatoriskt i skolan men sedan talas inte språket av mer än ett par procent.

Alltså hur kan man satsa så i skolan o gator o torg på ett språk som nästan ingen använder ?
Vid ett besök i Dublin tog jag upp frågan med folk ända tills en person gav mig ett bra svar. Historiskt är engelskan förtryckarnas språk, medan gaeliskan "satte sig" aldrig engelsmännen på. Gaeliskan representerar liksom irländarnas folksjäl.