Djerba, nu i juni..

28 maj 2009 11:13
Visningar: 1999
Hur gör man med pengar där nere i Tunisien, visst är det så att man inte kan växla här hemma? Är det bra med svenska pengar som man växlar på plats?
Och är det någon som bott på Melia Palm Azur och har någon info om det hotellet?
Tycker att det verkar som om det inte finns någon taxfreeförsäljning på Apollos flygbolag ner dit, stämmer det?
Och kan man handla ok,taxfree på flygplatsen i Djerba innan man flyger hem?
/ Jeanette
Av Tuareq
28 maj 2009 22:42
Hej,
Tunisien - Ta med svenska pengar och växla på plats. Man kan ej köpa tunisisk valuta i utlandet och får ej heller föra ut den från landet, så se till att ni ej växlar in för mycket de sista dagarna, kan ju bra att även ha med mindre sedelvalörer för de sista dagarnas växling. Spara växelkvittona ifall ni behöver växla tillbaka något som man gör på airport. Vet dock ej om man kan växla tillbaka begränsad summa pengar.
På Monastirs airport kan du inte handla taxfree för lokal valuta, bara för utländsk valuta. Man växlar tillbaka innan passkontrollen vid hemresan men vem har tid med det... ? Bättre anpassa det man växlar m.a.o. Som regler har hotellens receptioner samma kurs som bankerna så det går fint att växla där. Känner ej till Djerbas flygplats och har ej varit på Djerba, då där kan jag ej ge dig någon info. Kanske annan medlem kan upplysa om det. Gör gärna 2 dgrs ökenutflykten. Kostar lite men mycket intressant. Även intressant att besöka de närliggande städerna på fastlandet från Djerba räknat.
Jag har flugit med SAS charter Apollo till Monastir och där fanns ju taxfree ombord. Flyger du med utländskt bolag kan det nog vara att de inte har någon förbeställning av tullfria varor, kanske bara ett mindre sortiment de säljer ombord men osäker på det. Kolla på flygbolagets hemsida och ännu bättre, kolla med Apollos info här i Sverige. De bör ju kunna upplysa om detta.
Trevlig semester
Mvh,
Tuareq
Av Wanneli
30 maj 2009 10:38
Angående pengar så kan jag oxå rek.att ta med sig kortet istället-då slipper man springa med en massa penga på sig och kan ta ut då och då istället mycket bättre!!Sedan ska ni ha pengar med er så växla ej till euro först i sv.då(forex kontoren rek.det oftast,helt onödigt-)sen till dinar
Banken tar ut en avgift beroende på vilket kort man har,tips-Ica kortet har inga avgifter på sina uttag i utlandet ;)
Ska man växla tilbaka så är det max 100 dinar som gäller som man kan växla tillbaka på-ok det är in/ut försel förbud på deras valuta-men vi har en massa dinarer helmma till nästa besök i Tn.hehe.det blir alltid en o annan dinar som hänger med sen e de ju bra o ha om man ska till Tn.igen som vi ett par ggr.per år ;)
Kursen i Tn.ligger på samma i hela Tn.inte bara banker osv.utan beroende på när de uppdaterar sin valuta (kväll eller morgon)så har man närapå samma kurs...Sedan tar de ej en avgift för växlingen så de ännu bättre :)
En liten petitess-på Mirs flygplats hör det ej till vanligheterna att handla på taxfeen med lokal valuta-men de har vi gjort efter en liten stunds disskussion hehe....
En liten grej vill ni ha sprit i Tn.så köp detta på resan ner,då den är svindyr (den imp.)i Tn-sen finns deras egna sprit som är betydligt billigare,de har även gott vin som är egentuillverkat till bra priser :)
Ett besök i Mednin rek.jag absolut då ni ändå är på Djerba!! Där finns en marknad en gång i v.som e kul o gå på,sen att hyra en bil rek.jag då ni är på Djerba,då kan ni ta er runtom ön och även fastlandet,där ni kan besöka Mathmata,saltsjön och byar,städer däromkring,de mer värt tycker jag än att ta denna tur som rek.i tidigare inlägg.Visst är det en fantastisk upplevelse att åka på denna tur men personligen tycker jag nog att det är som att vara en packad sill i burk o en flock djur på utflykt,så jag lägger hellre då pengar på att ta en bil själv o köra runt ;) trafiken är inte densamme som här,där kör de med tutan och hjärtat,här med hjärnan o regler,så det är skillnad men man lär sig snabbt...