Det landet kommer jag absolut att åka till igen!

4 jan. 2011 07:51
Visningar: 1129
Såg att det finns en tråd om landet man absolut inte vill åka till igen, så jag skapar en kontrast genom att fråga vilket land ni absolut åker till igen? Varför?

För min del bli det USA/Kalifornien igen, återigen bli det LasVegas men med tilläg San Francisco/kuststräckan ned till San Diego med olika stopp sedan tillbaka till Las Vegas, Jag gillar USA för mentaliteten som finns där, känns alltid som lite av ett äventyr att vara där, USA är för mig ett underbart land där man bara kan vara, visst allt är så stort och pampigt men det är lite av äventyret(funderar på även en vecka till Hawaii men där har jag ju inte varit innan)
4 jan. 2011 09:33
Faktiskt de flesta av de länder jag besökt och jag tycker att i princip alla länder med tillhörande öar har sin tjusning, däremot har man ju sina absoluta favariter och till mina hör bla.Island Malta spanien grekland madeira Azorerna förutom Sverige då förståss, för mig är det viktigt att det finns lugn trevliga människor och vacker natur dit jag åker sen skadar det inte om klimatet på mina vinterresor är behagligt varmt naturligtvis.

Jag är inte dummare än att jag förstår att kulturkrockar och samhällsstruktur i olika länder kan göra att man inte trivs överallt man är ju olika och därför passar olika platser olika människor thats it,det jag upplever som skitjobbigt eller rent av snuskigt tycker andra är jättecharmigt och intressant eller omvänt och tur är väl att vi har olika favoriter för det är väl trångt så det räcker ändå på en del resmål he he!

Mina favoriter.

* vinter Madeira.Azorerna eller varför inte en vandrings/badresa till Fuerteventura eller Teneriffa.

*Vår Malta.

*Sommar Island eller lappland.

*Höst Grekiska öar eller costa bravakusten på spanska fastlandet.

*Senhöst/tidig vinter Kanarieöarna.
mvh. Bosse.
4 jan. 2011 10:41
Hej Ja för min del bli det USA/Kalifornien igen....och hela västra USA har varit där en hel del
och trivs,så hoppas jag kommer över dit snart brukar bila runt på västkusten men har mer
stater att se.
4 jan. 2011 11:36
USA utan tvekan. Har sett en liten del av landet men det finns mer än man hinner se under sin livstid att upptäcka. Städer som New York, San Fransico, Miami, San Diego o.s.v. o.s.v. Vad man än söker finns det i överflöd, natur, shopping, mat, nöjen, sol occh bad, upplevelser, musik listan tar aldrig slut. Folket är dessutom trevliga och öppna, var man än är är det nästan alltid någon som börjar prata med en, undrar var man kommer ifrån, vad man tycker om deras stad, berättar saker, frågar om man behöver hjälp o.s.v.

Danmark. går knappt att undvika :-) dessutom i stort sett ett härligt land och folk.

Spanien Cypern är länder Vi säkert kommer återvända flertalet gånger till, Spanien nu i Februari.
Inga turistgetton utan städer där man möter länderna på riktigt, Barcelona, Puerto de la Cruz, Las Palmas, Larnaca t.ex.
Av Daytona
4 jan. 2011 13:01
USA, kommer jag/vi absolut att åka till igen och igen. Har vart där nu 13 ggr och vill bara ha mer.
Fantastiskt land att semestra i, finns allt och lite till. Favorit staten är Florida, för solen, värmen, havet och den avslappnade atmosfären ;o)
Av Jes1blu
4 jan. 2011 13:14
Mitt favoritland är utan att tveka: Sydafrika. Jag har varit där många gånger och återkommer i stort sett varje år. Där finns nästan allt som man kan önska på en bra semester.

Nr: 2 Botswana!! Helt fantastiskt underbart land, med fantastiskt djurliv och natur.
Nr: 3 Norge: Enbart för den vackraste naturen i världen!
Nr: 4 Tyskland: Ja, faktiskt! Jag har varit där minst 100ggr och hittar hela tiden små goa byar att besöka.
Nr: 5 Nambia. Jag har inte varit där ännu, men vet att när jag satt min fot där för första gången, så vill jag bara dit igen.

Mvh/ Lars
4 jan. 2011 13:37
Ett land som jag ogillar starkt är Etiopien. Ett land som jag inte känner att jag vill besöka igen trots sin vackra natur, alla stammar osv.

Anledningen är rätt simpel, deras rasistiska sätt att behandla den vite. Stenkastning, spottloskor, skrik hela dagarna i ända, försök till att sno delar av packningen, sticka in pinnar i hjulen osv. Under de tre veckor jag tog mig genom detta land så var det inte en angenäm tripp utan mer en mardröm. Aldrig sagt så om ett land innan, men never more Etiophia! Det ska även sägas att jag cyklade då detta land är ökänt bland världens långfärdscyklister. Betydligt smidigare att tex backpacka.

Mer information om tiden i landet på min blogg, http://travelaroundtheworld.se

Mvh Daniel
4 jan. 2011 16:10
Österlen - för den avslappnade atmosfären. Som gjort för att cruisa runt på ett eget litet antiques roadshow på hemmaplan med cab, en korg med vin och bröd och lilla plastkortet.
USA - för här får jag vara mig själv. För alla vänner och alla minnen. En del av mig.
Mexiko - för här känner jag mig mest hemma.
Marocko - för livet är en teater.
4 jan. 2011 18:11
USA naturligtvis, är nog värt att besöka hur många gånger som helst.
Kambodja ligger också högt i kurs.
Peru har mer att ge.
Kina har mycket mer som man skulle vilja se.
Kambodja och Peru har också den fördelen att försäljarna är lika glada även om man
inte köper något, och dessutom fattar om man inte är intresserad.
Kineserna däremot har svårt att förstå ett nej. Kan ha att göra med att dom
uppfostrats att alla västerlänningar är kapitalister.
4 jan. 2011 19:30
Ops, såg nu att jag skrev de landet jag INTE vill tillbaka till, de flesta andra skulle jag mer än gärna besöka igen :).
Av Zahide
4 jan. 2011 20:48
K R O A T I E N !!!

Var dit första gången i somras och jag blev helt såld, så det blir absolut fler resor dit.
4 jan. 2011 22:37
Å ena sidan - eftersom det gäller "igen" - svarar jag USA, Spanien, Italien, Frankrike, Cubaoch - framför allt - Australien.

Å andra sidan är det få länder jag inte vill tillbaka till.

Å det tredje så finns det städer i länder jag vill tillbaka till jag inte vill tillbaka till men dessutom precis det motsatta.

Hoppas det inte blev förvirrande...
4 jan. 2011 23:47
Det finns många länder jag gärna skulle vilja besöka igen, men jag har mina favoriter och dessa är:

USA - Det landet har allt! Natur, kultur, öppna människor, storstäder, olika sorters klimat ... Ja jag tycker att det mesta finns i USA. Oavsett hur många gånger man reser dit har man alltid många platser kvar att se. Med 50 delstater finns det onekligen ett stort utbud för dem flesta resenärer. San Francisco i Kalifornien är en stad som är en klass i sig, en otrolig plats!

Namibia - Otrolig natur och härliga människor. Ett annorlunda land som överraskar en och ger en minnen för livet. Namibia är ett fantastiskt vackert land och naturen lämnar ett stort avtryck, ett imponerande land som jag vill återvända till någon gång i framtiden.

Kina - Har visserligen bara besökt Beijing, men denna storstaden imponerades jag stort av. Känner på mig att resten av Kina är lika imponerande och det skulle verkligen inte skada med ännu en Kina resa.

Det var mina topp 3 länder, USA står dock högst upp av dessa tre :-)

/ Travellover
5 jan. 2011 23:03
Kan tänka mig att resa tillbaka till de flesta länder jag besökt under årem men Indien är att landsom jag besökt ett flertal gånger och kommer säkert att någon gång återkomma dit
5 jan. 2011 23:25
Sydafrika!! Älskar djur och naturlivet där :)
6 jan. 2011 00:07
Helt klart USA. Har varit där 5 ggr och kommer förhoppningsvis åka dit många gånger till. Speciellt södern med bla Memphis vill jag nån gång tillbaka till.
6 jan. 2011 10:56
Hej

Jag vill oxå åka till USA. Gärna västkusten eller Florida. Har varit i NY en gång men det är ju inte riktigt USA. Vi har varit i Thailand några gånger. Jämfört med det undrar jag om det inte blir betydligt dyrare att åka till USA? Vad tycker ni?
Ha ett härligt 2011!
Av Hathor
6 jan. 2011 11:26
Egypten givetvis,men absolut inte Hurghada
Kambodja,gav mermak
Island,åka runt i vårt egna land,o Grekland,bl annat..
Av Asok
9 jan. 2011 10:38
Har varit i Australien 3 ggr men kommer def. att åka dit igen. Åker till USA ocks för 3dje gången i höst.
Italien och Storbrittanien är också länder jag återkommer till. Egypten skulle jag också vilja åka runt lite mer i (var där för 20 år sedan). Annars är det nya resmål som lockar.
9 jan. 2011 12:50
Hej

För mig gäller det helt klart Thailand jag kommer att återkomma till.
Har besökt Thailand 14 ggr sedan mitt första besök-99.

Dessutom är Thailand är fortfarande billigt land att turista i.
Visst resan dit kan vara lite dyr, men när man är väl där så är det billigt att bo och äta.

Thailand har allt man söker efter från turisttäta orter som tex Phuket,Koh Lanta,Koh Samui till dom betydligt lugnare Koh Muk,Koh Lipe,Koh Wai om man skall nämna några.
Av Ynwi
9 jan. 2011 17:52
 
 

Rio de Janeiro - världens vackraste stad
och
Argentina, speciellt Buenos Aires ...
Av Justjo
23 jan. 2011 11:03
Kanada och USA delar förstaplatsen för mig. Har varit i Vancouver och älskade staden (rekommenderas starkt!) men Kanada är stort och jag vill se mer. USA har jag varit i Seattle, Los Angeles, Las Vegas, San Diego, San Clemente, New York...vill tillbaka till framför allt Kalifornien, men nästa gång det blir USA blir det nog Florida eftersom jag inte varit där än.
Av Msdr
23 jan. 2011 11:48
Har ännu inte hittat något land som jag hellre åker tillbaka till, än väljer att åka till ett nytt ställe. Har alldeles för många resmål på listan för att hinna åka tillbaka nånstans :)

Min sambo säger dock Nya Zealand, tjatar om att vi ska åka dit igen o igen o igen, och det var visserligen fantastiskt, så kanske! Australien skulle jag nog kunna åka tillbaka till, det är så stort och finns så otroligt mycket att se, jag kände att vi missade väldigt mycket där.

Skulle faktiskt också vilja åka tillbaka till Franska Rivieran, hann bara besöka Nice och Monaco i somras, och jag blev faktiskt lite förälskad... Dessutom är det ju så nära, enkelt och billigt att ta sig dit, så man kan åka över en långhelg och flera gånger om man skulle vilja!
23 jan. 2011 11:53
Definitivt nya zeeland. Till och med ett land man skulle kunna bosätta sig i. Den absolut vackraste naturen jag upplevt. Det i kombination med all adrenalin så har man vad man behöver :)
24 jan. 2011 09:35
Citerat från zahide:
K R O A T I E N !!!

Var dit första gången i somras och jag blev helt såld, så det blir absolut fler resor dit.
Jag reagerade dock på att jag inte sett nån resa dit där det finns sandstrand.
Eller har jag missat nått Kroatien mål?
Vart var du och vilket hotell?

Mvh Virre
24 jan. 2011 12:46
Tillbaka åker jag till Grekland, framförallt Leros, därefter de öar och delar av fastland som inte är för mycket exploaterade.

Turkiet - framförallt Istanbul, inte medelhavsställena (möjligen något litet lugnt oexplaterat ställe om det finns några kvar..)

Italien

Skottland

Alla länderna ovan går under samma 'varför', fast på lite olika sätt: människorna, naturen, kulturen, maten, drycken.
Av Zahide
24 jan. 2011 22:29
Citerat från snirrevirre:
Citerat från zahide:
K R O A T I E N !!!

Var dit första gången i somras och jag blev helt såld, så det blir absolut fler resor dit.
Jag reagerade dock på att jag inte sett nån resa dit där det finns sandstrand.
Eller har jag missat nått Kroatien mål?
Vart var du och vilket hotell?

Mvh Virre
Vi var i Baska Voda och det var ca 1 mil från Makarska. Det var nog stenstrand även där, men vi köpte simskor så då var det inga problem. Personligen tycker jag nästan bättre om stenstrand, gillar inte att få sand överallt ;-)
Baska Voda är ett jättemysigt ställe som jag varmt rekommenderar. Hotellet var nybyggt och hette Dorijini Dvori.