Curaçao Jamaica Barbados Mexico Dominikanska? Hjääälp :)

Av Soof
10 okt. 2019 21:45 (redigerad)
Visningar: 416
Hej!
Kollar resor inför julen och blir så extremt velig. Var på Koh Lipe och Koh Kradan i Thailand förra året och älskade det, skulle gärna åkt tillbaka till Thailand men samtidigt vill vi så gärna se Karibien eller något däromkring då vi aldrig varit åt det hållet.

Så nu kikar vi på Dominikanska, Jamaica, Barbados, Curaçao och Mexico. Även kollat Zanzibar. Det är sol och bad vi är ute efter och ev någon utflykt med djur/natur om det finns men absolut inget måste. Är ganska kräsen med stränder och vill alltid hitta det allra allra finaste klaraste mest turkosa vattnet, med sandstrand :) Och gärna lugna stränder som inte är trånga med massor av folk, och avslappnat, inte en massa stim eller för stort. Ej heller nånstans där det blåser för mycket eller höga vågor.

Destinationerna ovan är som vi hittat charter till, har ni något annat resmål förutom dem som man flyger reguljärt till och bokar på egen hand till rimligt pris så tipsa jättegärna om det också!

Har dock läst lite om regnperioder i vissa av länderna vid den tiden, samt sjögräs som kan nästintill förstöra badet. Även vissa som inte trivts i dessa länder pga otryggt (rån, slagsmål, skumma typer, mycket försäljning och användning av röka, allt detta både mitt på dagen och kvällarna). Självklart vet jag att såna saker förekommer över hela världen men vill inte känna mig otrygg och har hittills aldrig gjort det på en resa. Är det dumt att välja någon av dessa destinationer isåfall och borde man istället välja t.ex småöar i Thailand som jag älskade? Man vill ju såklart inte lägga massa tid, semesterdagar och pengar och bli besviken. Men hade verkligen varit kul att se Karibien.

Låter kanske som att jag har orimliga krav haha, men såklart vill man ju om möjligt hitta något som passar bra in på alla sina önskemål. Hit me med era bästa tips och absolut fiiiiinaste stränder! :) Isåfall gärna namn på ort och strand också! Tack på förhand!
10 okt. 2019 23:01
Kan verkligen rekommendera Barbados, Curacao och även Anguilla och Antigua t.ex.
Om du väljer Mexico, åk till Isla Holbox eller Tulum.
Sjögräs kommer och går, man vet inte när eller om det dyker upp.
Av M4sta86
11 okt. 2019 13:23
För lugnt, klart vatten och rätt liten risk för sjögräs skulle jag ta Cozumel i Mexico. Nu menar jag i Mexico då, de andra ställena har jag inte besökt. Cozumel var en fantastisk ö. Om än lite länge att spendera ett par veckor på kanske.

På ön finns någon eco-park där de har fåglar, krokodiler osv. I övrigt är det mest sol och bad som gäller

Annars skulle jag slå ett slag för Mauritius. Mycket att erbjuda med natur, stränder, utflykter osv.
Av Soof
12 okt. 2019 15:23
Tack snälla för tips och svar! Ibland är jag kanske föööör noggrann i mitt letande efter perfekta resan så att de fina resorna försvinner under tiden, eller som nu, ökade så galet mycket i pris (under bara ett-två dygn!)
Av M4sta86
12 okt. 2019 17:35
Citerat från Soof:
Tack snälla för tips och svar! Ibland är jag kanske föööör noggrann i mitt letande efter perfekta resan så att de fina resorna försvinner under tiden, eller som nu, ökade så galet mycket i pris (under bara ett-två dygn!)
Jag är exakt likadan.. går igenom 200 resemål för att hitta det perfekta..haha
Ska du till mexico skippa charter..boka flygstol och hyr Airbnb..otroligt mer prisvärt
Av Soof
12 okt. 2019 18:07
Haha vad skönt att veta att man inte är ensam! Hade aldrig kunnat tänka mig att gå in på ett charterbolags sida, scrolla i listan och bara boka för att sedan packa och resa iväg utan att kolla upp någonting. Jag dissikerar varje resmål och framförallt stränderna till molekylnivå :) Tänk vad rik man varit om man hade fått betalt för alla timmar man la ner..

Tack för tips om Mexiko!
Av M4sta86
12 okt. 2019 18:12
Citerat från Soof:
Haha vad skönt att veta att man inte är ensam! Hade aldrig kunnat tänka mig att gå in på ett charterbolags sida, scrolla i listan och bara boka för att sedan packa och resa iväg utan att kolla upp någonting. Jag dissikerar varje resmål och framförallt stränderna till molekylnivå :) Tänk vad rik man varit om man hade fått betalt för alla timmar man la ner..

Tack för tips om Mexiko!
Alla runt omkring har sagt att jag borde jobba med resor, så mycket tid som jag lägger ner haha.. Ja stränderna är prio 1 för mig..därför jag är lite orolig över Karibien då det verkar bli värre och värre med sjögräs varje år. Försöker hitta nån ö där åtminstone ena sidan är skyddad från sjögräset så man har något alternativ om det skulle vara riktigt illa nästa år
12 okt. 2019 23:48
Ett tips: Providenciales (Turks & Caicos) får sällan sjögräs (vetter mot norr).
Av Soof
13 okt. 2019 13:17
Alla runt omkring har sagt att jag borde jobba med resor, så mycket tid som jag lägger ner haha.. Ja stränderna är prio 1 för mig..därför jag är lite orolig över Karibien då det verkar bli värre och värre med sjögräs varje år. Försöker hitta nån ö där åtminstone ena sidan är skyddad från sjögräset så man har något alternativ om det skulle vara riktigt illa nästa år
Haha ja det tycker jag att du borde tänka över! Drömmen att jobba med sin hobby ju. Har själv examen inom turistnäringen och har tidigare jobbat på nischad resebyrå, sjukt kul!

Jag förstår din tanke precis, man vill inte missa något och lämna något åt slumpen utan hitta exakt det man letar efter och vara säker på att omständigheterna är så som msn önskar även om vissa grejer aldrig kan vetas (andra turister, exakt väder , eventuella sjukdomar, osv) Hoppas ni hittar något :)
Av Soof
13 okt. 2019 13:19
Citerat från Worldofmarie:
Ett tips: Providenciales (Turks & Caicos) får sällan sjögräs (vetter mot norr).
Tack för tips! Har sett magiska bilder därifrån :)
Av M4sta86
13 okt. 2019 14:53
Citerat från Worldofmarie:
Ett tips: Providenciales (Turks & Caicos) får sällan sjögräs (vetter mot norr).
Hur är prisläget där?:)
13 okt. 2019 15:54
Citerat från M4sta86:
Citerat från Worldofmarie:
Ett tips: Providenciales (Turks & Caicos) får sällan sjögräs (vetter mot norr).
Hur är prisläget där?:)
Dyrt! Men mer kan man tänka sig lite enklare boende en bit från stranden är det mer humana priser.
Men det räknas nog bland Karibiens dyraste öar.
Av M4sta86
13 okt. 2019 17:18
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Worldofmarie:
Ett tips: Providenciales (Turks & Caicos) får sällan sjögräs (vetter mot norr).
Hur är prisläget där?:)
Dyrt! Men mer kan man tänka sig lite enklare boende en bit från stranden är det mer humana priser.
Men det räknas nog bland Karibiens dyraste öar.
ah okej.

Har du nån ö du rekommendera där det är någorlunda billigt och hyfsat enkelt att ta sig från Kph? Kikat lite på Guadeloupe
14 okt. 2019 18:58
Varit i Jamaica och Mexiko, du kommer trivas vart än du åker. Lyssna aldrig på vad som skrivs på nätet, folk överdriver.
Kan rekommendera Mexiko som första resa till Karibien området. Cancun/Playadelcarmen/Tulum är alla nära varandra och du hinner se alla på en resa.
Av M4sta86
14 okt. 2019 19:11
Citerat från Soof:
Citerat från Worldofmarie:
Ett tips: Providenciales (Turks & Caicos) får sällan sjögräs (vetter mot norr).
Tack för tips! Har sett magiska bilder därifrån :)
Funderar faktiskt på Diani Beach Kenya :) kombinera beach med safari
14 okt. 2019 19:37
Citerat från M4sta86:

ah okej.

Har du nån ö du rekommendera där det är någorlunda billigt och hyfsat enkelt att ta sig från Kph? Kikat lite på Guadeloupe
Flygbiljetter är ju sällan det dyra. Men om man vill riktigt billigt till Karibien får det ju bli de ställen Norwegian flyger till (om de fortfarande flyger till Karibien).
Jag betalade 6000 kr till Turks & Caicos.
Av M4sta86
15 okt. 2019 08:11
Citerat från Worldofmarie:
Citerat från M4sta86:

ah okej.

Har du nån ö du rekommendera där det är någorlunda billigt och hyfsat enkelt att ta sig från Kph? Kikat lite på Guadeloupe
Flygbiljetter är ju sällan det dyra. Men om man vill riktigt billigt till Karibien får det ju bli de ställen Norwegian flyger till (om de fortfarande flyger till Karibien).
Jag betalade 6000 kr till Turks & Caicos.
Ah har nog kollat flyg till nästan alla öar och de med vettiga flyg & priser är de till de franska och holländska kolonierna. Guadeloupe, Martinique, Curacao osv. Där finns iallafall smidiga flyg. Resterande karibiska öar är i stort sett med stopp i London och Miami, vilket gör att flygtiderna blir rätt dryga och många av flygen ligger på 8-10 000 vilket är väl saftigt.
Hittade däremot flyg till Nairobi nu för 4900:- från min grannort vilket är otroligt smidigt. Slippa ta sig till KPH som ändå är ca 2h med tåg. Sedan inrikesflyg till Ukunda och Diani Beach :)
15 okt. 2019 08:16
Citerat från M4sta86:
Citerat från Soof:
Citerat från Worldofmarie:
Ett tips: Providenciales (Turks & Caicos) får sällan sjögräs (vetter mot norr).
Tack för tips! Har sett magiska bilder därifrån :)
Funderar faktiskt på Diani Beach Kenya :) kombinera beach med safari
Diani Beach i Kenya är inget att ha. Fint absolut men finns så mycket bättre runtom. Åk till Zanzibar istället till exempelvis Nungwi för att sen flyga till Mombasa och åk på safari därifrån? Exakt så gjorde iallafall jag för 1 år sedan :D
Av M4sta86
15 okt. 2019 08:23
Citerat från Annaph123:
Citerat från M4sta86:
Citerat från Soof:
Citerat från Worldofmarie:
Ett tips: Providenciales (Turks & Caicos) får sällan sjögräs (vetter mot norr).
Tack för tips! Har sett magiska bilder därifrån :)
Funderar faktiskt på Diani Beach Kenya :) kombinera beach med safari
Diani Beach i Kenya är inget att ha. Fint absolut men finns så mycket bättre runtom. Åk till Zanzibar istället till exempelvis Nungwi för att sen flyga till Mombasa och åk på safari därifrån? Exakt så gjorde iallafall jag för 1 år sedan :D
är det så? Hört tvärtom, att Diani Beach är mer genuint än Zanzibar. Prisvärt också