Cala Galdana, Menorca

9 jan. 2017 14:12
Visningar: 1087
Hej!

Jag och min sambo funderara på en resa till Cala Galdana i sommar. Har aldrig varit på Menorca tidigare. Jag ser att det ligger en del mindre stränder i närheten, t.ex Cala Macarelleta och Cala Mitjana. Kan man ta sig dit till fots eller kanske med cykel? Finns det cyklar att hyra i Cala Galdana?

Sen skulle jag gärna vilja ha tips på boende i Cala Galdana. Får väl inte kosta allt för mycket, men det måste vara fräscht/välstädat och gärna med balkong mot havet :)

Tacksam för svar!

// Sandra
9 jan. 2017 19:38
Hur tar ni er dit? Jag åker helst reguljärt, men till Menorca blev det charter för direktflygets skull.
Vi bodde i Cala 'n Bosch och tyckte inte det fanns så mycket i Cala Galdana.
Vi tog oss till Cala Mitjana och Trebaluger därifrån. Jättevackert! Till Mitjana är det lätt att cykla.
Man kan gå till Cala Macarella från Galdana, men osäker på hur det är att cykla. Vi tog bilen och kom från andra hållet. Cala Macarelleta är helt fantastisk! Den och Mitjana blev mina favoritstränder på Menorca.

Du kan läsa mer om min resa på http://www.worldofmarie.com/reseguide/minaresor/spanien
10 jan. 2017 08:48
Det blir nog charter. Det vi mest är ute efter är fina stränder, och dessa verkar ju ligga i närheten av Cala Galdana. Jag förstår att själva "byn" inte är så stor, men antar att det finns några restauranger och nån supermarket i alla fall?

Någon som har någon uppfattning om hur lång tid det skulle ta att gå från Cala Galdana till Cala Macarelleta och Cala Mitjana?
10 jan. 2017 09:08
Kom på några frågar till :)

De restauranger som finns i Cala Galdana, är de väldigt turistiga? Alltså att de bara serverar typ kött och pommes frites, eller kan man hitta någon ställe som serverar tapas?

Och om man skulle vilja åka till Ferreries (som verkar vara närmsta större samhälle) någon kväll, är det rimligt att ta sig dit med taxi? Har inte så bra koll på avstånden :)
10 jan. 2017 09:32
Citerat från Sandramk:
Det blir nog charter. Det vi mest är ute efter är fina stränder, och dessa verkar ju ligga i närheten av Cala Galdana. Jag förstår att själva "byn" inte är så stor, men antar att det finns några restauranger och nån supermarket i alla fall?

Någon som har någon uppfattning om hur lång tid det skulle ta att gå från Cala Galdana till Cala Macarelleta och Cala Mitjana?
Jo, några restauranger finns det. Spenderade inte så lång tid där själv.
Det är 1-2 km till Mitjana beroende på vilken väg man väljer. Tar väl runt 15-20 min. Till Macarella är det knappt 3 km och tar ca 40 min. Sen är det en liten bit till till Macarelleta.
16 jan. 2017 11:10
Hur ser det ut med de supermarkets som finns i Cala Galdana, är det ett väldigt litet utbud med mest chips, vatten osv? Tänkte att man kanske kunde köpa med lite picknick till lunch om nu ska till nån strand utan restaurang,. Men man kanske måste till Ferreries för att köpa grönsaker, frukt, serranoskinka osv?