Budget i Thailand?

Av Elinv
3 nov. 2008 12:12
Visningar: 19305
Hej allihopa!
Ska till Thailand i Januari och ska vara borta i 4 veckor. Har försökt att räkna ut hur mycket man behöhöver med sig, men det är lite svårt. Det som redan är betalt är flygbiljetten till Thailand. Allt annat kommer vi att fixa när vi är där, så som hotell och transporter mellan orterna. Hur mycket ungefär behöver man ha per person om man vill leva bra/medelklass?

Tacksam för svar!:)
ElinV
Av Marilcj
3 nov. 2008 12:36
Det är ju så olika beroende på hur mycket ni tänker åka omkring & på boendet o mat!
Själv hade jag 15.000 skr på 3 v och då levde jag riktigt bra, shoppade en hel del både marknader & skräddare.
Sen hade vi taxi till HuaHin t/r, lägenhet i 3 v samt ytterligare 1 hotellnatt i Bangkok, hyrde Vespa i 3 v, div utflykter & taxi till flyget!
Vi äter alltid ute, lagar inget inte ens frukost själva!

Det som var betalt hemifrån var flygbiljetten, 1 natt i Bangkok & transfern flygpl - hotell i Bangkok!

Vet ni någorlunda vart ni ska går det ju kolla lite i förväg vad ev resor kosta & olika boende på stället, sen går det säkert hitta billigare & bra boende på plats men då har ni lite hum i alla fall!

Lycka till o hoppas det blir en trevlig resa!

Mari
3 nov. 2008 17:46
Hej på dig! Min dotter Elin 19 år är ute och reser nu i Thailand, så vi pratade precis om det här innan hon stack iväg. Jag brukar säga att har man ca 300 kr/dag så klarar man sig bra. Jag har backpackat i Thailand vid 7 tillfällen och i länderna runt omkring. När jag var borta i 5 veckor för två somrar sig gjorde jag av med ca 13000 kr. Då började jag i Bangkok, åkte sen vidare till Borneo och sen till Bali och tillbaka till Bangkok. Flygresorna var redan köpta 6400 tor Bangkok och sen 7 flygresor med AirAsia för ca 3000 kr totalt. Lycka till!

Ulrika
3 nov. 2008 22:20
Hej Elinv!
Vi var 3 vuxna som åkte i April till Thailand. Och vi hade 5000kr/pers i fickpengar, då flög vi 2 ggr inrikes, en båtresa Ko Lanta - Phuket ca 700bth = 140kr. Bodde 10 nätter i Phuket för 300/natt/bungalow sedan 3 nätter i BKK för 560kr/natt inkl. 1 ex säng. Där åkte vi Skytrain varje dag och en båttur på floden.
Jag tyckte att vi klara oss bra. Men vi reste ju inte runt så mycket.
En resa på 17 dag.

Lycka Till!
/Maria
3 nov. 2008 22:54
Hej ElinV!
När jag var i Thailand i fyra veckor levde jag på betydligt mindre pengar än de ovan, så det beror ju verkligen på hur man lever. För mig gick det på ca. 7000 för 4 veckor (ca.225kr/dygn), och då bodde vi väldigt billigt, men köpte vad vi ville ha, reste rut mycket och åt gott. Jag föredrar att leva som enkelt när jag reser runt, man lever ju ändå på stranden. Men som sagt; så reser jag. Och jag tror att ca.300 kr per dag vore rimligt i medel.
Ha en trevlig resa!
Lina
Av Joakimn
4 nov. 2008 13:05
Allt ifrån 5000kr/mån till vad du vi köpa dig/ har stött på folk som brännt 30.000/mån.
Patajat o shoppat,champanj o kostymer..smycken mm
Men att leva enkelt äta normalt o dricka med förstånd..5-6000kr
Av Sugus
4 nov. 2008 15:52
Om ni vill som du skriver leva bra/medel så räcker inte 5000kr/mån utan tror som nån skrev att ni får räkna med 300kr/dag. Om du reser ensam får du räkna upp beloppet något.
Av Elinv
4 nov. 2008 21:04
Tack för alla svar!
Vad jag förstår så har jag nog räknat på ett helt annat sätt eller extremt högt.
Vad jag har kommit fram till så blir det nästan 25 000 kr för 4 veckor. Eftersom jag och pojkvännen delar på boendet så räknar jag till hälften av kostnaden vilket blir ca 6 500 kr för 4 veckor om hotellkostnaden i genomsnitt är 500 kr/natt. Sen ca 200 kr/ dag för mat vilket blir 5 000 kr. Resekostnader mellan orterna med taxi, buss o.s.v. ca 3 000 kr på 4 veckor och sen nöjen, shopping och aktiviteter för ca 10 000 bara för att inte känna sig begränsad och tänka på ekonomomin när man vill göra något roligt. Låter detta helt konstigt eller?
Av Sugus
5 nov. 2008 10:06
Konstigt eller inte, om din budget är 25000kr så kommer det inte att gå nån nöd på dig!
5 nov. 2008 12:48
Hej Elin V,

Som folk säger här, 25000kr för 2 pers i 4 veckor räcker långt.
Jag är den som absolut aldrig snålar på semestern (man ska ju leva livet!) och jag har gjort av med typ 10000-15000kr på 3v i Thailand och ändå levt som en kung och shoppat och skräddarsytt en massa.
5 nov. 2008 23:09
25000 kr kommer att både räcka och bli över om ni inte ska tokshoppa och flyga en massa inrikes.

Vi hade för 4 år sedan med oss 10000 kr var jag och min pojkvän och sedan 5000 kr ytterligare tillsammans till boende och mat och våra räckte till bussresor, färjor, longtailbåtar, tuktuk, sky train, shopping av souvernirer och kläder, skivor, filmer, böcker, biobiljetter, bowling, all mat på restaurang förutom vissa frukostar som vi fixade själva. Sedan tog vi dykcert och åkte på en 4 dagars live aboard-dykresa. Vi var även på andra ö-luffar som vi betalade extra för så pengarna räcker långt. Vi bodde aldrig dyrare än 1200 B/natt och ibland bodde vi för 225 B/natt så det varierade en hel del. Vi bodde i och för sig oftarst billigt och åt inte på de dyraste ställena heller.
23 juli 2012 09:42
Jag betalar alla hotell och flygresor hemma. ca: 3 - 500:- / natt för hotell.
Sen har jag med mig 25-30 000:- i fickpengar.
Har heldre med mig för mycket än för lite.

Vet att det är mycket pengar, men jag vet oxå att man klarar sig på 10 000:- även om man ska betala hotell för de pengarna.

Allt är fråga om vad man vill göra, bo och hur man vill leva.
20 sep. 2012 19:01
Räkna alltid en stor budget så slipper du bli besviken eller helt enkelt börja snåla på resan...

Innan min första resa åkte 2 från mitt jobb och dom slösa 10 respektive 12 norsk var... Så jag tänkte att det är min första resa så hade budget 40... Blev 43 norska på den resan då var jag 4 veckor i Thailand... Andra resan trodde jag skulle bli billigare men den sluta på 45 norska utan flyget... Som sagt det är vad man gör det till... Ha alltid mycke pengar med dig på en resa så kan den inte sluta dåligt :)