Boka flygbiljetter direkt från flygbolaget dyrare??

Av Pente
18 sep. 2013 22:14
Visningar: 3380
Hej!
I flera diskussioner här på forumet finns tipset att skippa nätresebyråer, typ Resecentrumgruppen, och istället boka direkt hos flygbolagen. Men när jag kollar idag så är biljetter mellan London-Los Angeles i juni -14 MYCKET dyrare om vi ska boka via Virgin atlantic airways. (Ca 3-4000/person!) Kan det verkligen stämma?? Det är exakt samma flighter som Resecentrumgruppen erbjuder. Någon som har koll på detta?
Av Hawaii
18 sep. 2013 22:36
Kan variera enormt mellan flygbolag och kan faktiskt variera dag till dag (hos samma flygbolag). Och i vissa fall kan flygbolagen ha bra erbjudanden som ENDAST finns om man bokar direkt med flygbolaget. Men rent generellt skiljer det nog inte speciellt mycket (enl. min erfarenhet). Ditt exempel nog ganska extremt (och ovanligt). Kolla med fler flygbolag.
18 sep. 2013 23:08
Intressant och konstigt :-)

Kollade för skojs skull en resa, RCG tar 7081:- för resan jag hittade.
Virgin själv tar 7101,94 för samma resa. Då blir valet lätt, jag bokar av flygbolaget.

Exakt vilket flyg har Du hittat så stor skillnad på?
Av Pente
18 sep. 2013 23:38
Exakta flyg: Flighter VS007 och VS024 (virgin)
Av Bibby
19 sep. 2013 00:17
Nja, om man delar upp flighterna i de allianser som de tillhör så lär det nog inte skilja så mycket.
OK, VG Atlantic tillhör väl ingen allians ännu officiellt även om de lär ansluta sig till Delta (Skyteam) som nyss köpte dem, eller stora delar iaf.

Här är ju lite svårt att få bra pris gentemot resebyråerna för en enskild resenär då de sannolikt har en del samarbetsavtal, även mellan de olika allianserna. Svårt att få online.

Försök att hitta flighter med bolag inom samma allians.
Det är dessutom säkrare om nåt händer, inställt flyg, mm
Av Hille2
19 sep. 2013 06:41
Thais kampanjer hittar man aldrig på bolagets egen hemsida. Där kan det bli rejält mycket billigare att skicka ett mail till en nätresebyrå som är deras samarbetspartner. Sist jag bokade med dem Arn-Bkk, för en månads resa i mars 2014, var det billigaste jag kunde hitta hos en nätresebyrå drygt 8000, på Thais egen hemsida kostade samma resa 11000 och hos deras samarbetspartner var priset 5200.
19 sep. 2013 11:02
Jag bokar aldrig mera flyg hos nätresebyråer. Vi skulle till Malaga i januari och hade bokat flyg med Brussels Airlines via Flygresor.se. Det blev strul med avgångstider och Flygresor skulle ha extra betalt för att hjälpa oss. Jag ville inte betala utan gick in på Brussels hemsida och hittade våra biljetter och allt såg ok ut. Jag skrev ut boardingcard och vi åkte till Kastrup. Där fick vi veta att tiderna var ändrade och vi hade missat planet.

Har man som jag köpt biljetter av en resebyrå så är det ingen drömsits! Flygbolaget och resebyrån skyller helt enkelt på varandra och det var omöjligt att få någon rättelse.
Av Hille2
19 sep. 2013 11:52
Flygresor.se säljer väl inga resor, de förmedlar väl bara en länk till olika nätresebyråer. Och om flyget kommer att gå på utsatt tid är man själv skyldig att kolla . Men flera flygbolag och nätresebyråer brukar skicka ett mail om ändringar ändå, lite extraservice som sagt.
19 sep. 2013 14:09
Förlåt, det var nog Flygstolen.se. Att de ändrar avresetiden dagen innan, när jag redan skrivit ut boardingpasset är nog ganska ovanligt. Men som jag skrev, detta att de kan skylla på varandra passar ju dem väldigt bra. Brussels Air svarade inte ens på min reklamation, men när jag ringde dem från Kastrup skyllde de på resebyrån. Och resebyrån skyllde förstås på flygbolagen! Därför aldrig mera en nätresebyrå!
Av Hille2
19 sep. 2013 15:02
Citerat från Matsolof:
Förlåt, det var nog Flygstolen.se. Att de ändrar avresetiden dagen innan, när jag redan skrivit ut boardingpasset är nog ganska ovanligt. Men som jag skrev, detta att de kan skylla på varandra passar ju dem väldigt bra. Brussels Air svarade inte ens på min reklamation, men när jag ringde dem från Kastrup skyllde de på resebyrån. Och resebyrån skyllde förstås på flygbolagen! Därför aldrig mera en nätresebyrå!
Ja det är förstås en helt annan sak. Är det inom 48 timmar är det väl de som ska kontakta dig om ändrad avresetid. Och du har ju helt rätt i att det oftast är det allra säkraste att boka hos flygbolaget direkt. Dock är väl lågprisbolagen ungefär lika pålitliga som en nätresebyrå...