Bilder på forumet.

12 nov. 2007 13:02
Visningar: 275
Varför laddar ni upp så många bilder av samma sak? Jag såg samma maltesiska buss på 3 bilder, framifrån, vänstersida och högersida! Det var minst 2 bilder för mycket av den bussen.
Jag hittade även mängder av bilder från Santorini som laddats upp av samma fotograf, vem i hela friden ska ha tid att kolla igenom nästan 3000 sidor med fotografier?
Skärp er och sortera bort alla bilder som visar i princip samma sak men i en liten annan vinkel.
Jag skulle gärna se webmastern sätta sig och göra i alla fall en grovsortering av alla dubbletter.
Av Zappe50
12 nov. 2007 14:03
Jag håller i princip med Stellan, men att webmastern skulle sätta sig och sortera och kasta bort bilder som man har valt, tycker jag är att gå väl långt ! Det måste till "syvende och sidst" vara den enskilde personen som måste få avgöra vad han eller hon anser vara av vikt att visa ! Själv har jag också "syndat" i denna sak och lagt in några "dubletter" på motiv som jag anser borde kunna vara av intresse.
Däremot tycker jag att en stilla uppmaning kunde vara på sin plats att försöka hålla nere antalet dubletter.
Sedan kan man ju alltid säga att man ju själv väljer vad man vill titta på, eller hur ? Själv undviker jag att titta på bilder på personer då detta inte tillför något nytt till mitt reseintresse.

P.S.
Du har ju själv en hel del strandbilder, ju ! Vilka av dessa tror du webmastern skulle sålla bort ?
D.S.
12 nov. 2007 15:10
Jag tror nog att var och en laddar upp de bilder de tror är intressanta, men sen är det ju så att man är intesserad av olika saker i samband med sitt resande själv är jag ju betydligt mer intresserad av naturbilder än strandbilder, medans andra tycker stadsbilder och sevärdheter är mysigast ,så vad man tycker är okey bilder ligger väl litet i betraktarens ögon kan jag tro.

Jag antar att det är med fotomotiv ungefär som med vilket resmål man föredrar, smaken är som baken dvs. delad men även jag laddar upp mycket bilder på sidan men om någon finner dessa ointressanta så är det bara att klicka sig vidare det finns säkert någon som uppskattar dessa också, och jag kan personligen tycka att det är roligt att det finns mycket bilder om jag tex. söker bilder från Gran canaria, för den stora behållningen av bilderna tycker jag nog att man har när man söker på ett specifikt resmål som man ska till.

visst kan jag hålla med om att det är bra om man inte laddar upp en massa dubbletter, men som sagt jag håller nog med Zappe att det vore omöjligt för webmastern att sköta det jobbet och personligen så upplever jag det inte som något problem att det finns mycket bilder jag bara klickar till nästa sida.
mvh. Bosse
12 nov. 2007 16:02
Bilder är som ögongodis för mig...
Om jag gillar något jag ser så försöker jag ta mig dit på ett eller annat sätt ;o)
Mer bilder tack!!! Och helst inga dubbleter med samma tema!!!
Ha det bra // Gabriel
Av Homman
12 nov. 2007 17:21
Tack Stellan f för att du drog igång den här "samvetsdiskissionen". Om det varit jag hade jag säkert, som vanligt, fått på truten.
Dubletter är en styggelse. Jag har dessutom ett tillägg till din kommentar. Jag föreslår ett temporärt solnedgångs- och familje/kompisgruppfotoförbud. Såna kort hör definitivt hemma i det privata fotoalbumet. tycker jag. Ett stort undantag på familjekort är Hedines fantastiska bilder!
Av Zappe50
12 nov. 2007 18:14
Citerat från homman:
Tack Stellan f för att du drog igång den här "samvetsdiskissionen". Om det varit jag hade jag säkert, som vanligt, fått på truten.
Dubletter är en styggelse. Jag har dessutom ett tillägg till din kommentar. Jag föreslår ett temporärt solnedgångs- och familje/kompisgruppfotoförbud. Såna kort hör definitivt hemma i det privata fotoalbumet. tycker jag. Ett stort undantag på familjekort är Hedines fantastiska bilder!
Bobby ! Take care ! Nu sticker du ut hakan igen ! Jag är säker att du kommer att få på nöten igen ! Men jag tycker att det är bara kul med lite heta diskuttionsvågor på forumet. Kommer noga att följa utvecklingen av denna fråga.

Jag antar att du säger som en annan (gammal) romare sa en gång ? "Alea iacta est" ! "Tärningen är kastad" ! Och friskt vågat-hälften vunnet !

Shoot man shoot !
12 nov. 2007 20:03
Märkligt!!
Jag trodde var och en kunde ladda upp dom bildar som dom själv vill visa.Om vissa tycker annat skall dom hålla det för sig själv.Tror faktiskt att jag har sätt så kallade familjfoto hos några som har skrivit i denna diskutionen.
Denna sida är väl också för dom som inte är medlemmar,kan kanskje vara roligt för ikke medlemmar och medlemmar att se bilder på sina nära dom är på resande fot.
Tacksam om någon från reseguiden vill kommentera,vad får man ladda upp och vad får man inte.
Tycker faktiskt lite synd om den medlem som har laddad upp berörde bilder,den tyckte säkert dessa var av värde för dom..
Av Homman
12 nov. 2007 20:58
Citerat från reseglad:
Märkligt!!
Jag trodde var och en kunde ladda upp dom bildar som dom själv vill visa.Om vissa tycker annat skall dom hålla det för sig själv.Tror faktiskt att jag har sätt så kallade familjfoto hos några som har skrivit i denna diskutionen.
Denna sida är väl också för dom som inte är medlemmar,kan kanskje vara roligt för ikke medlemmar och medlemmar att se bilder på sina nära dom är på resande fot.
Tacksam om någon från reseguiden vill kommentera,vad får man ladda upp och vad får man inte.
Tycker faktiskt lite synd om den medlem som har laddad upp berörde bilder,den tyckte säkert dessa var av värde för dom..
Om en bild har ett "privat värde" ska det förvaras i det provara albumet, tycker jag! Det är ju inte frågan om någon exhibitionism heller?
Visst ska det vara fritt fram för alla att ladda upp vad de vill visa. Men det är också fritt fram för betraktaren att tycka och ha synpunkter. Och synpunkter har vi alla, för en bild lämnar knappast någon oberörd. Fast det är inte alltid som fotografen får höra det den vill höra.
På Reseguidens sajt finns många fina och njutbara bilder som sätter fart på resedrömarna och fantasin, men det finns också en dei i övrigt att önska. En del är dåligt exponerade och i övrigt bara en ren "familjeangelägenhet" vilket gör dem totalt ointressanta (med undantag för fotografen själv). Men det får ju fotografen stå för. Och det jag har skrivit står jag för.
Istället för att klaga och försvara plågsamma bilder på sajten. Titta istället på de fina bilderna som finns. Inspireras och lär av dem och ta efter. Det är faktiskt inte så svårt att förmedla ett intryck. Det må vara en händelse, byggnad eller en människa. En blid ska säga något till betraktaren och inte vara vara ett "avtryck" av fotografen.
Skriv sedan en liten text som ger bilden en extra dimension. Det behöver inte vara något långt och märkvärdigt. Alldeles för många bilder på sajten har samma "överskrift" som bilden visar; Blomma, Solnedgång, Banstrand etc. Tro mig. De flesta betraktare ser vad bilden föreställer. Enda undantaget är om kortet skulle vara för oskarpt eller felexponerat.
12 nov. 2007 21:20
Jag håller delvis med Stellan men Homman....jag som älskar solnedgångsbilder....och du vill förbjuda dem....nänänä!!!...däremot håller jag med dig om familje/kompisgruppfotoförbud....haha .......*L*

Mvh Eva
Av Homman
12 nov. 2007 21:29
Citerat från indianturbo:
Jag håller delvis med Stellan men Homman....jag som älskar solnedgångsbilder....och du vill förbjuda dem....nänänä!!!...däremot håller jag med dig om familje/kompisgruppfotoförbud....haha .......*L*

Mvh Eva
Okej då
12 nov. 2007 22:27
Visst måste man få ladda upp det som man själv vill visa och då måste man också ha lite självkritik.Bra bilder är för mig sådana som är välfotade och säger något om platsen dom vill visa. Bra bilder är också vackra, njutbara ,tagna vid tillfällen som kanske inte alla är förunnade att uppleva live, men som kan förmedlas på detta sätt. Jag vill titta på bra bilder för att för en stund få längta bort till platser som jag kanske aldrig skulle få uppleva,
Glöm inte filmerna.Där finns också en bildskatt. En av de bättre med ett uttalat tema är filmen motorbike uppladdad av Cra 51.Sånt ger mig lust att gå ut och fota.
Dom bilder som jag inte är intresserad av kan man ju bara hoppa över. Någon annan är kanske intresserad av dom.
Men....självkritik tycker jag nog man bör ha om man ska lägga ut bilder på webben
Av Candy
13 nov. 2007 07:47
Nu syns jag (inte) nu syns jag. Text på 2 av Stellan_f `s kort. kanske från samma strand ......... alltså 2 kort samma motiv. sten och glashus say no more...
13 nov. 2007 08:46
Citerat från homman:
Citerat från reseglad:
Märkligt!!
Jag trodde var och en kunde ladda upp dom bildar som dom själv vill visa.Om vissa tycker annat skall dom hålla det för sig själv.Tror faktiskt att jag har sätt så kallade familjfoto hos några som har skrivit i denna diskutionen.
Denna sida är väl också för dom som inte är medlemmar,kan kanskje vara roligt för ikke medlemmar och medlemmar att se bilder på sina nära dom är på resande fot.
Tacksam om någon från reseguiden vill kommentera,vad får man ladda upp och vad får man inte.
Tycker faktiskt lite synd om den medlem som har laddad upp berörde bilder,den tyckte säkert dessa var av värde för dom..
Om en bild har ett "privat värde" ska det förvaras i det provara albumet, tycker jag! Det är ju inte frågan om någon exhibitionism heller?
Visst ska det vara fritt fram för alla att ladda upp vad de vill visa. Men det är också fritt fram för betraktaren att tycka och ha synpunkter. Och synpunkter har vi alla, för en bild lämnar knappast någon oberörd. Fast det är inte alltid som fotografen får höra det den vill höra.
På Reseguidens sajt finns många fina och njutbara bilder som sätter fart på resedrömarna och fantasin, men det finns också en dei i övrigt att önska. En del är dåligt exponerade och i övrigt bara en ren "familjeangelägenhet" vilket gör dem totalt ointressanta (med undantag för fotografen själv). Men det får ju fotografen stå för. Och det jag har skrivit står jag för.
Istället för att klaga och försvara plågsamma bilder på sajten. Titta istället på de fina bilderna som finns. Inspireras och lär av dem och ta efter. Det är faktiskt inte så svårt att förmedla ett intryck. Det må vara en händelse, byggnad eller en människa. En blid ska säga något till betraktaren och inte vara vara ett "avtryck" av fotografen.
Skriv sedan en liten text som ger bilden en extra dimension. Det behöver inte vara något långt och märkvärdigt. Alldeles för många bilder på sajten har samma "överskrift" som bilden visar; Blomma, Solnedgång, Banstrand etc. Tro mig. De flesta betraktare ser vad bilden föreställer. Enda undantaget är om kortet skulle vara för oskarpt eller felexponerat.
Hållar med dig delvis i vissa uttalande,det är inte säkert alla tycker som du.Man tittar väl bare på dom bilder som man själv vil.Kritik lär man sig mycket av!Vissa tycker om dom bilder ,vissa tycker om andra.Tur är väl det att alla inte har samma smak.
Av Homman
13 nov. 2007 08:51
Citerat från reseglad:
Citerat från homman:
Citerat från reseglad:
Märkligt!!
Jag trodde var och en kunde ladda upp dom bildar som dom själv vill visa.Om vissa tycker annat skall dom hålla det för sig själv.Tror faktiskt att jag har sätt så kallade familjfoto hos några som har skrivit i denna diskutionen.
Denna sida är väl också för dom som inte är medlemmar,kan kanskje vara roligt för ikke medlemmar och medlemmar att se bilder på sina nära dom är på resande fot.
Tacksam om någon från reseguiden vill kommentera,vad får man ladda upp och vad får man inte.
Tycker faktiskt lite synd om den medlem som har laddad upp berörde bilder,den tyckte säkert dessa var av värde för dom..
Om en bild har ett "privat värde" ska det förvaras i det provara albumet, tycker jag! Det är ju inte frågan om någon exhibitionism heller?
Visst ska det vara fritt fram för alla att ladda upp vad de vill visa. Men det är också fritt fram för betraktaren att tycka och ha synpunkter. Och synpunkter har vi alla, för en bild lämnar knappast någon oberörd. Fast det är inte alltid som fotografen får höra det den vill höra.
På Reseguidens sajt finns många fina och njutbara bilder som sätter fart på resedrömarna och fantasin, men det finns också en dei i övrigt att önska. En del är dåligt exponerade och i övrigt bara en ren "familjeangelägenhet" vilket gör dem totalt ointressanta (med undantag för fotografen själv). Men det får ju fotografen stå för. Och det jag har skrivit står jag för.
Istället för att klaga och försvara plågsamma bilder på sajten. Titta istället på de fina bilderna som finns. Inspireras och lär av dem och ta efter. Det är faktiskt inte så svårt att förmedla ett intryck. Det må vara en händelse, byggnad eller en människa. En blid ska säga något till betraktaren och inte vara vara ett "avtryck" av fotografen.
Skriv sedan en liten text som ger bilden en extra dimension. Det behöver inte vara något långt och märkvärdigt. Alldeles för många bilder på sajten har samma "överskrift" som bilden visar; Blomma, Solnedgång, Banstrand etc. Tro mig. De flesta betraktare ser vad bilden föreställer. Enda undantaget är om kortet skulle vara för oskarpt eller felexponerat.
Hållar med dig delvis i vissa uttalande,det är inte säkert alla tycker som du.Man tittar väl bare på dom bilder som man själv vil.Kritik lär man sig mycket av!Vissa tycker om dom bilder ,vissa tycker om andra.Tur är väl det att alla inte har samma smak.
Jo, men plågsamma bilder kan vara belastande - för sajten
Av Veiken
13 nov. 2007 09:14
Självklart måste varje medlem ta ansvar för dom bilder man lägger ut men..... flera bilder av samma motiv taget med någon sekunds mellanrum är tveksamt. Välj gärna ut den som du tycker är bäst, det blir liksom intressantare då. Tilläggas bör att jag själv har "syndat" men jag ska bättra mig! Ha det gott alla!
Av Gral
13 nov. 2007 10:40
Så vad är det ni försöker säga? Försöker ni berätta för mig vilka bilder jag ska tycka är bra?!? Eller är det bara dubbletter ni ogillar? I så fall föreslår jag samma policy för trådar. Här är 3 mer eller mindre identiska trådar som jag hittade efter en snabb sökning. Varför ska jag behöva läsa samma tråd 4 ggr Stellan_f, men inte få se en fin bild ur några olika vinklar?

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/2877

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/2111

http://www.reseguiden.se/forum/diskussioner/1649

En sista liten ide till framför allt Stellan_f och Homman: Varför inte föregå med gott exempel och ta bort alla era egna bilder som inte har, säg, minst 5 "vald som favorit"?! De bilderna kan ju bevisligen inget intresse hos oss andra...
Av Marlene
13 nov. 2007 11:49
Hej!

Vi på Reseguiden.se tar till oss alla era kommentarer och vi försöker hela tiden att utveckla och förbättra sajten. Det är viktigt att alla får lägga upp de bilder de själva vill, detta är en resecommunity och inte en fotosajt, och det är lika viktigt att de som besöker sajten finner ett variationsrikt och inspirerande innehåll. Därför har vi olika sorteringsfunktioner som man kan använda om man inte vill se "samma bild ur olika vinklar" etc.

Vi kommer inte gå igenom bilderna och soretera bort innehåll. Detta är ett ostrukturerat och omodererat forum där medlemmar har friheten att lägga upp allt de själva så länge materialet inte strider mot våra användarvillkor.

//Marlene Linder
Webbredaktör, Reseguiden.se
13 nov. 2007 15:27
Tack för att vi fick en vättig kommentar!
13 nov. 2007 19:24
Citerat från candy:
Nu syns jag (inte) nu syns jag. Text på 2 av Stellan_f `s kort. kanske från samma strand ......... alltså 2 kort samma motiv. sten och glashus say no more...
Hoppsan vad många ömma tår jag trampade på.

Vitsen med dessa två bilder var att visa vilka stora vågor det var på denna strand i Fortaleza.

Jag vill passa på och säga att jag håller med Marlene att det är ju faktiskt en RESEsite så foton på katten eller mormor på balkongen hemmavid har väl inte här att göra.

Jag har också kommenterat mina bilder och oftast försökt att göra det med en humoristisk ton (född göteborgare) för att göra det lite roligare.

En dag (eller två) när jag hinner ska jag ta tiden på att bläddra mig igenom alla 2948 sidor (58960 bilder)
Av Homman
14 nov. 2007 06:28
En reflektion som jag gjort i den här typen av diskussioner när någon, eller något kritiseras eller ifrågasätts. Mycket snart tenderar debatten att svänga över i en orgie av småsintheter, personangrepp, plumpa och självgoda inlägg. Vi måste ju acceptera att det finns olika åsikter, eller…? Men sakfrågan bleknar raskt och det blir faktiskt rätt så pinsamt när webmastern till slut får rycka in och ta alla i öronen och påminna om spelreglerna på detta forum. Det här är väl ändå inte en sandlådecommunity?
I och med detta har jag inget att tillägga i den här debatten.
14 nov. 2007 09:22
Det verkar som det mesta är sagt i denna diskussion så det är väl dags att avsluta den med en vädjan till alla glada RESENÄRER, var bara lite självkritiska och tänk på att de bilder som vi andra ska se gärna får vara lite speciella.

Jag har själv bilder från när jag var i Kambodja och Ankor Wat bl.a. men eftersom det redan finns hundratals av sådana så tittar jag på mina här hemma och laddar inte upp fler.

Om jag vill se bilder på mina nära och kära när jag är ute och reser så är det väl enklare att ta med ett par foton i bagaget än att leta upp en internetuppkoppling för att se dom?

Om det är någon som tycker jag ska ta bort någon eller några (eller alla) av mina bilder så gör jag självklart det, dom ligger ju inte på Reseguiden för min skull utan för er.

Nu säger jag som Homman att nu är diskussionen över för min del.

Ps. Nu ska fundera en stund på om jag ska ladda upp mina 400 osorterade Brasilienbilder, hehe! Ds.
Diskussionen är stängd för nya svar