Bergsgorillor

Av Ripley
11 okt. 2006 11:35
Visningar: 3477
Planerar en resa till bergsgorillorna i Uganda i sommar men känner ingen som varit där tidigare, så jag är tacksam för alla tips jag kan få!

När är bäst att åka? Är Uganda bästa utgångspunkten för bergsgorillor (alt. Rwanda?)? Rekommenderas att göra fler än en gorilla trekking? Andra sevärdigheter som man inte bör missa när man befinner sig i landet? Om man vill kombinera med safari, vart är det bäst att åka? Frågorna är många... kanske har du svaret på några, eller bara vill dela med dig av dina erfarenheter av mötet med bergsgorillorna. Skriv gärna!!
15 nov. 2006 16:19
Har varit och sett gorillorna 2003 när de var i Uganda fortfarande. Nu har de gått över till Rwanda sidan men man kan åka över från Uganda. Ett nice ställe att bo på i Kisoro (Uganda) är Golden Monkey Guest House där Sheba är ägare. En gladlynt, pratsam, lång Ugandier som har turer i området till bla. gorillorna, bergen och man kan följa med ut till byar och möta batwa folket (pygmeer) och besöka barnhem. Han pratar några ord svenska och älskar att dansa! Det är fin natur i Uganda, Mount Rwenzori är trevligt att vandra i och jag tycker absolut du ska hinna med Kampala. Även om det är mycket trafik så kan det vara kul att se stan köpa souvenirer på Traditional Market vid teatern och de har även bra dansställen som Ange Noir.

Om gorilla turen, man är ju aldrig garanterad att se gorillorna och ibland kan man få vandra i 8 timmar innan man möter dem. Vi behövde bara promenera i 30 min innan guiderna (vi hade med oss 3 guider och ca 8 andra som bar vapen av olika slag. För att skydda oss om gorillorna anföll sa dem men det var lite oroligt i Kongo vid den tiden...) bad oss och vara tysta och ta fram kamerorna. Och plötsligt var de där!
Hela flocken på 11 gorillor. Det var två silverbacks och flera ungar som lekte och gick 2 m ifrån oss! Jättesöta! Man får inte gå närmare än 7m men om de kommer närmare ska man bara vara stilla. Och de kom närmare flera gånger, det var jättehäftigt! Efter en timme så drar man sig undan och går på små moln av lycka : )

Safari finns i Queen Elisabeth National Park. De har lejon, elefanter, gaseller, flodhästar mm. Om du vill kan du alltid åka till Kenya eller Tanzania och gå på safari.
Det är nog allt jag kan tipsa om just nu, lycka till med planeringen!
11 dec. 2006 12:04
Tja!
Att göra en resa för att se BergsGorillorna är en de bästa safaris man kan göra tror jag. Man får träffa vänliga manniskör, uppleva en underbart land - Uganda - och spånar efter en av världens mest hotade djurarter. Själv tycker jag att det är bra att göra ett besök till Chimpanzee reservat i Kibale Forest . Det finns också en chimpanzee grej på Ngambo Island - men jag har hörde olika debatt om eller den är bra eller inte bra - det gäller kanske att se om du får kontakt med någon som har varit där själv för att se om ni tror det är din grej eller inte. Jag skulle inte gör det i alla fall...hellre satsar den pengar på något att jag vet är bra istället - det känns lite onödigt att spenderar pengar på något med grejer man vet inte riktigt om det blir bra eller inte...

Uganda National parken som heter Bwindi Impenetrable National Park är fortfarande hem till mer än halften av alla Bergs Gorillorna som finns kvar. Vet inte riktigt var den föregående skrivare har fått denna osanningen att Bergs Gorilorna har flyttade till Rwanda??

Jag hoppas ni göra resan. Uganda är underbart och Bergsgorillorna otroligt!

Ha det gott,
Andy