Backpacka i indien

7 maj 2014 22:18
Visningar: 569
Hej! Jag och en vän planerar en resa till Indien i november. Vi planerar att boka mellan 3-28, räcker det? Eller är det för kort vistelse?

Har ni några tips på "rutter", resmål, sevärdheter och aktiviteter får ni gärna tipsa om det!
7 maj 2014 23:16
Hej,

Jag åkte till Indien i dec -13 och var borta i drygt 3v vilket är alldeles för kort tid för att få med Indiens olika delar av kulturer, miljöer etc. Men anledningen att jag valde att åka så kort tid var för att jag vill se om jag skulle gilla det, och då är 3-4v lagom tycker jag!

Jag planerade rutt och köpte tågbiljetter innan jag åkte då det kan vara svårt att få biljetter på alla tåg vissa sträckor (general class får man alltid "plats" utan att boka, men där vill man inte åka..). Så bestäm er vad ni vill se och var ni vill åka och köp biljetter i tid, biljetterna börjar säljas 60 dagar innan avresa, via cleartrip.com.

Jag reste endast med SL class vilket var helt ok för mig men aningen KALLT på nätterna i norra delarna som jag var i. Hur som så valde jag att åka såhär:

Flög med Turskish till MUMBAI--> JODPHUR, den blå staden som den kallas, härliga marknader med ett stort fort uppe på en klippa mitt i stan --> JAISALMER, för att ta mig ut i öknen med kameler och sova under stjärnorna! Ganska lugnt och skönt för att vara Indien --> JAIPUR, delstaten Rajasthan's huvudstad, finns mycket att se men jag gillade det inte. --> AGRA, för att besöka Taj Mahal, många gillar inte staden för att den är smutsig osv men jag tycker man ska ta ett par dagar för att kolla runt i stadens lokala kvarter och möta det lokala folket. --> VARANASI, Indiens heligaste stad precis vid Ganges, helt klart ett måste! Väldigt häftigt och gå vilse i alla små gränder tillsammans med kor, människor, råttor, apor och allt annat som kan tänkas finnas. Åk på Gages i soluppgången och sitt och ta in alla intryck på en av alla ghat's.

Tycker ni ska gå in på indien.nu och läsa mer om olika platser, sevärdheter, hur man bokar tåg ( som kan vara lite knepigt) och även tar hjälp av deras forumdel där ni kommer få enormt mycket svar !