Att göra i Kota Kinabalu

1 feb. 2009 11:42
Visningar: 4510
Hej,

Är det någon som vet om det finns sevärda öar utanför KK?
Sen undrar jag också vad det finns att göra i KK samt hur många dagar som är lämpligt att stanna där?

Åker dit i april.

Tacksam för svar.

Mvh,
Linn
Av Go_east
24 feb. 2009 14:04
Ja absolut åk ut till öarna ,båtarna åker ut från hamnen norr om centrum ,öarna är national parker så man får betala en avgift för att komma in jag har för mig att vi betalade 20 ringit/pers när vi var där,glöm ej badkläder,annars kan du vandra upp på mount kinabalu.

Ha en bra resa.

Av Msdr
16 mars 2009 17:47
Hej!

Kom precis hem från Malaysia inkl Borneo!

Kota Kinabalu i sig var ju ingen hit, en ganska stor stad så det finns det man vill ha, men finns ju ingen strand precis vid stan. Det finns ett gäng öar av olika storlek (varav man kan bo på några om man vill) precis utanför, som föregående tipsare skrev kostade det 20 ringgit/person och tar ca 30 minuter att ta sig ut, lite beroende på vilken ö man väljer. Öarna är fina, inte de allra bästa stränder jag sett, men fullt tillräckligt för sol och bad :) Föreföll inte finnas så mycket annat att göra där än sola, bada och så är snorklingen ok.
Mer än några dagar vill man nog inte tillbringa här, åker man däremot buss över till Sandakan (6 h från KK, typ 40 ringgit) så har man mer att göra, Orangutan centret m.m., men det har ni kanske redan tänkt göra?

Trevlig resa!
Av Joakimn
18 mars 2009 12:57
Bra nattmarknad med underbar mat som man köper direct ifrån stånden.
Färsk fisk o skaldjur/hummer räkor m.m som grillas på plats med tillbehör o god öl för
en femtedel av vad man betalar i resturangena.
Bra ställe att boka rafting o andra turer ifrån. o bra golfspel om man tycker detta är intressant.
Billiga marknader för kopior av alla kända fabrikat.billigare än kl.
Två dagar innan man går på tur o två dagar innan man åker tillbaka till KL eller vart man kom ifrån är lagom.
Bra förbindelse till övriga upplevelse platser som Borneo har att erbjuda..
Av Styrso
26 maj 2009 23:38
Hej!
Tack för informationen som ni gav om vad man kan göra i KK. Vi är 2 vuxna och 2 ungdomar som ska till Borne i februari -10 och jag undrar om någon har varit på sköldpaddsön.
När jag tittar på bilderna över KK undrar jag? Finns det bara Hotel? Inga bungalows? Enligt bilderna verkar staden ganska tråkig. Kan man finna bungalows utanför staden. Har ni någon annat trevligt ställe på ön att rekommendera? '
Vad ligger priserna på ett Hotel eller bungalow, typ 2-3 stjärnigt? Är det samma priser i Malaysia som i Thailand? Jag vet att det är många frågor men vore tacksam om någon/ni vill svara.

Tacksam för svar, Sara
Av Bengtar
27 maj 2009 12:27
Mount Kinabalu.
Förutom själva berget i sig, som är ett äventyr av rang, så är det ett fantastiskt naturområde.
Men något krävande.
Där finns mer än 600 arter av orkideer, 326 arter av fåglar är noterade, mer än 100 arter däggdjur o.s.v.
Det går speciella naturresor dit från världens alla hörn för naturens skull.
Men då bör man vara intresserad.
Bengt