Asien i januari

Av Yessie
12 maj 2014 20:50
Visningar: 1602
Hej!
Min sambo fyller 40 år i januari så då har vi tänkt att backpacka runt i ca 3 veckor. Vi hade nästan bestämt oss för Indonesien närmare bestämt Lombok och Giliöarna då vi gillar snorkling och lite mindre turistiska platser. Men efter att ha läst runt på nätet så verkar det vara regnperiod där i januari vilket inte känns så bra då vi älskar att sola och bada. Någon som varit där i januari och vet hur vädret är?

Jag har också kollat mycket på Borneo men januari verkar inte vara bästa tiden att åka dit heller. Någon som varit där den perioden?

Tips mottages gärna på vart vi kan åka i Asien där vädret är bra?

Vi har varit i Thailand massa gånger, Filippinerna, Vietnam, Malaysia, Sri Lanka och Kambodja har vi också besökt. Vi har tänkt att vi helst vill flyga till Singapore eller Kuala Lumpur och ta oss vidare därifrån.

Jag har även läst endel om Sumatra, någon som har erfarenhet därifrån?

Som sagt sol, bad, snorkling, och oturistiskt (inga partyställen) är det vi vill åt!

Tack!

Mvh Jessica
Av Dirgis
16 juni 2014 17:25
Vanuatu, Tonga, Fiji, Nya Caledonien, och Samoaöarna alla är öar i Stilla Havet.
Av Yessie
17 juni 2014 20:57
Alla dessa öar ser ju fantastiska ut men jag läste att bästa tid att åka dit är maj till oktober, i januari är det regnperiod. Sen så är det väldigt långa flygresor som är för dyra också :(

Indien lockar inte efter alla hemska våldtäkter som har skett där på senaste tiden.

Borneo ligger i topp just nu frågan är ju bara vart på Borneo, malaysiska eller indonesiska sidan?

Tack för alla tips!
Av My53
17 juni 2014 22:40
Borneo, malaysiska delen. Östsidan med Mabul o snorkling/dykning och djungelturer. Mycket att titta på. Finns mkt info här på råg.
18 juni 2014 10:10
Jag vet att du har sagt att Indien inte lockar men kommer ändå ge det som förslag. Våldtäkterna har inte ökat utan "bara" nått media, vilket är extremt bra! Kommer problemet fram och kan det också lösas! Samt att fler förhoppningsvis vågar anmäla! Håller med om att det som sker i landet är hemskt, men på samma gång så får man ett litet wakeup call när man är i Indien.

Åter till saken. Jag skulle vilja tipsa om Andaman och Nicobar. En ögrupp som tillhör Indien men ligger utanför Thailand och Myanmar's kust. Öarna är fortfarande ganska orörda pga att det endast är tillåtet att bestiga ett begränsat antal av dem. Och detta för att bevara de lokala stammarna som bor på dessa öar.
Dykningen och snorklingen ska även vara världsklass!
Enda sättet att ta sig dit är via flyg eller båt från indiska fastlandet.

Ska själv dit i vinter för att se det innan den stora massturism vågen hittar dit.
Av Yessie
7 sep. 2014 12:16
Hej!
Det låter definitivt intressant med andamanerna! Det står mellan det och borneo nu. Flygresorna får avgöra lite vad det blir, just nu är det dyrt till båda. Har du bokat än Sandström ?
Vi har hittat bra hotell i chennai för det känns som att man vill mellanlanda där i två nätter i alla fall innan man åker vidare. Stora komplex med en ca sju restauranger på hotellområdet vilket betyder att man inte måste ut och vistas i staden. Plus att det kostar typ ingenting!
Men det som verkar krångligt är alla tillstånd på öarna. Är det bara att åka dit och fixa på plats på flygplatsen?
Vi vill ju kunna luffa runt lite på de olika öarna som vi vill i ca tre veckor!?
Vilka öar ska du till och hur länge ska man stanna på varje ställe?

Tack för ett mycket intressant tips, trots att det var Indien ;)
Av Yessie
21 apr. 2015 21:59
Hej!
För de som är nyfikna så blev det faktiskt två veckor i dubai och ras al khaima pga att vi bara kunde ta ledigt två veckor. Men sen kunde vi ta ledigt tre veckor över påsk istället så då blev det redang, Lang tengah och perhentians istället som vi längtat till länge!
Vi är riktigt nöjda med våra resor och håller nu på att kolla inför nästa jul! Just nu står det mellan andamanerna, borneo och giliöarna.
Sandstrooom har du varit där än?

Mvh jessica
18 nov. 2015 17:40
Jessica! Hur var det i Dubai i Januari ? Vi är sugna på att åka dit eller Thailand kan inte riktigt bestämma oss. :)
/Sara
Av Yessie
19 nov. 2015 19:23
Hej!
Det beror ju helt på hur långt tid ni kan vara borta. Har ni tre veckor så skulle jag välja Thailand utan tvekan. Men för 1-2 veckor är Dubai perfekt. Vädret var som svensk sommar ca 25 grader och vid fyra snåret började det blåsa lite och var nästan så man frös på stranden. Men ändå lagom tid att gå upp för att utforska staden! Minus svårt att få tag på alkohol och dyrt med både mat och öl. Men ett måste att se nån gång i livet!