Asien

Av Mivan
6 jan. 2020 15:11
Visningar: 104
Hej, jag har en del av min familj i Thailand just nu på semester. De har 2 v kvar där i landet. Så som det ser ut med konflikten USA - Mellanösten är min fråga:

De reser med Qatar som är amerika vänliga - Iran vill ju gå på allt vad amerikanskt heter.

Det värsta som kan hända i konflikten är att luftrummet kan stängas mellan Asien - Europa, och om ryssar, kineser blir inblandade så är ju loppet kört. Ska jag be min familj där (med barn 7,10 år) att omboka resa därifrån så fort som möjligt?????

Situationen är ju hemsk.

Snälla svara en orolig mormor...

//Mivan
Av Evoline
6 jan. 2020 16:46 (redigerad)
Du behöver inte oroa dig.

USA/Trump som går på allt som finns, inte tvärtom.
Vad förväntar de sig, om inte hämnd.
Av Mivan
6 jan. 2020 16:57
Jo, men Qatar som land ligger i viken med Iran på andra sidan och det är just i viken Iran ochså tänkt på. Qatar är USA vänligt - Al Udeid flygbas väster om huvudstaden är en av USA:s främsta militärposteringar i regionen och landet samarbetade med amerikanerna i deras krig i Irak och Afghanistan.

Så det är vad IRAN tänker göra som hämnd och det kommer att hända Man ska inte blunda för verkligheten.
Av Mivan
6 jan. 2020 16:59
Det är ett stängt flygrum jag är rädd för.
Av Hawaii
6 jan. 2020 17:49
Definitivt inget "stängt flygrum". JUST NU (i denna minut) finns massor med Qatar Airways flygplan i Iranskt flygrum - inflygning eller utflygning till/från Doha, Qatar.
Av Mivan
6 jan. 2020 17:54
inte nu - det vet jag. Men de ska flyga hem om 2 veckor....
Av Hawaii
6 jan. 2020 18:06
Finns ju ingen som vet vad som kommer att hända om 2 veckor, men stor chans att det inte blir problem. Qatar har ju också relativt bra kontakter med Iran - därav det faktum att UAE och Saudi-Arabien (bl.a.) har stängt sina flygrum för Qatar Airways.
Av Mivan
6 jan. 2020 18:12
phu, precis...så, hur fen ska de komma hem vid en större konflikt? Jag har i a f mailat till min dotter och bett henne rekomendera de som är i thailand omboka för tidigare hemresa....jag får kompensera med pengar, men gör inget bara de kommer hem...UD svarar inte på mina frågor, påminner om 2004 tennstopet tsunamin när politiker festa loss, och vi i baren såg allt på tv skrek,,vissa av politikerna sa . DET ÄR OFTA TSUNAMI I tHAILAND....men den gången var det värre och tog tid innan UD vaknade,,,,

Jag känner att det är samma sak nu d v s: jamen Iran och USA har jämt bråkat...MEN NU är läget mer allvarligt..
Av Hawaii
6 jan. 2020 18:21
UD svarar inte på dina frågor eftersom de av naturliga skäl inte har svar. Och man kommer ALLTID hem. Meningslöst att oroa sig.
Av Mivan
6 jan. 2020 18:30
Citerat från Hawaii:
UD svarar inte på dina frågor eftersom de av naturliga skäl inte har svar. Och man kommer ALLTID hem. Meningslöst att oroa sig.
kolla kartan så förstår du vad jag menar med stängt luft rum, se var USA är och Iran, Irak, Libyen osv...se var Thailand är, nog om detta. Jag avvaktar UD när de är på kontoret igen.
Av Mivan
6 jan. 2020 18:31
se också var Qatar som land ligger..*s*
Av Hawaii
6 jan. 2020 19:38
Jag är väl medveten om geografin. Var själv på en flygning i december som gick rakt över Kabul i Afghanistan och över Pakistan. Men faktum kvarstår - det svar du vill ha - att det inte blir några problem finns det ingen som kan ge dig. Hittills har inget hänt och mycket stor chans att allt kommer att fortsätta helt normalt med flyg trafiken.
Av Mivan
6 jan. 2020 19:43
tack för alla svar, ska gå över till en vän...orkar inte med mina egna tankar just nu...ha en fin vecka alla
Av Erik777
6 jan. 2020 21:53
Just Qatar har väldigt bra relationer med Iran, Turkiet och USA. Och ganska dåliga relationer med Saudiarabien, Egypten och Förenade arabemiraten.
När du flyger så kommer du märka att planet flyger över iranskt luftrum, men aldrig över saudiskt eller emiratiskt.