Arbetsvisum över 30

24 juli 2012 19:59
Visningar: 4633
Hej,

Har lösa planer (undersöker) på att åka över till australien under 6 mån med ett par vänner.
Problemet är att en av vännerna kommer att fylla 31 under tiden vi skulle varit iväg. Hur fungerar det med arbetsvisum? Jag har hört att det gäller mellan 18-30 år, men betyder det att man inte får fortsätta arbeta dagen man fyller år, eller ska man ha ansökt innan man fyller 31?
Finns där något annat alternativ?

Tacksam för hjälp.
25 juli 2012 18:29
Man kan få visum fram till det år man fyller 31. Har man visumet är det ju inga problem, man behöver ju inte sluta jobba och åka hem.
Av Halmat
28 juli 2012 21:40
jag är 27 år gammal hur kan jag få visum til australien?
jag tänkte jobba där ..
en fråga till jag vill jobba där hur man få jobb eller vem kan hjälpa mig som jag få jobb ?
30 juli 2012 00:34
Halmat:

Ja, ett 1-årigt Working Holiday-visum kan du få om du uppfyller övriga krav. Du söker jobb som man gör på andra ställen: går runt med CV, ringer, söker på nätet... Men det förstnämnda tyckte jag var det som lättast gav jobb.
18 aug. 2012 12:13
Som Marie säger så kan ni ansöka om Working Holiday-visum fram tills det att ni fyller 31. För er som vill stanna och jobba längre så finns det flera andra visum för detta, exempelvis 457-visum som låter er jobba som gästarbetare i upp till 4 år för en arbetsgivare.

-Anders
http://www.australienmanualen.se
18 aug. 2012 18:40
Personligen skulle jag regga mig på seek.com.au och t ex career.com.au redan nu.

Då får du ett hum om vad som finns ledigt - om du inte söker enbart enklare jobb som du lätt fixar via walk-in - och kan förbereda sökandet och även kontakta i förväg för intresseanmälan.

Det mer "fasta jobb"-tipset ovan gäller ju om du inte ska resa runt extremt mycket - och du kan ju jobba sex månader på varje ställe. För så är det... ju längre du är villig att binda upp dig, desto bättre jobb kan du få.