Ansvar Passpolisen

17 maj 2015 14:19
Visningar: 354
Hej!

Jag och min son skulle åka iväg med vårt hockeylag på avslutningsresa till Turkiet i onsdags 13/5, men vid incheckningen visar det sig att min son inte har giltigt pass och därför så kom vi inte iväg. Försökte hitta flygstolar ner men inget passade bra. Vi skulle till Antalya och alla flyg gick via Istanbul. Detta medförde som grädde på moset att vi inte skulle få åka hem på den biljett vi betalat för då Turkiska regler säger att du ska resa ut där du kom in i landet ...

Min fråga gäller passpolisens ansvar då min son och sambo var förbi polisstationen i början på mars och frågade om passet var giltigt (Sista giltighetsdag 5 okt 2015) då vi hade kännedom om att det är olika regler för olika länder. De var dessutom mycket tydliga med destination och utresedatum och fick till svar att allt var i sin ordning.

I fredags var vi förbi polisen och tog upp det inträffade, men man svär sig fri från ansvar. Jag ska dock göra en skrivelse till deras jurist med begäran om ersättning. De svarade att det är resebolagets uppgift att hålla ordning på reglerna och kommunicera detta. Vi ifrågasatte då varför inte denna info kommunicerades till oss och att man svarat att passet var giltigt och det fick vi egentligen inte något svar på. Jag bad dom då att inte svara på frågor framöver så att någon hamnar i samma sits som oss.

Är det någon som varit i liknande situation och har någon något ytterligare tips att dela med sig om hur man kan gå vidare i ärendet???
Av Birgere
17 maj 2015 14:38
Självklart har inte svenska passpolisen något med turkiska regler att göra. Det får du ta reda på själv.
När du skriver passpolisen, menar du dom som du tjänstemännen som sitter och tar emot din passansökan... dom vet absolut ingenting eller menar du dom som sitter vid gränskontrollen, dom har bara koll på vad som gäller vid gränspassage till o från Schengen. Det är nog detta ni fått svar på, passet är OK att resa in o ut från Schengen med.

Ta det hela som en läropeng och att du istället kontrollerar noga vad som gäller, här på forumet finns åtskilliga trådar om turkiska regler.
17 maj 2015 21:02
Ja, ni kan tyvärr inte skylla på någon annan än er själva. Svenska polisen kan inte hålla koll på alla länders passregler, som dessutom kan ändras med kort varsel.
Man ska ta för vana att kolla upp vad man behöver för inresa varenda gång man bokar en resa till ett land utanför Schengen. Det kan även gälla obligatoriska vaccinationer och annat.

Researrangörer har heller inget krav att berätta om sådana regler, men det är såklart schysst att göra det.