Aktiviteter Grand Canyon

21 mars 2013 17:44
Visningar: 736
Jag och min sambo har planerat in en lite road trip till det stora landet i väst och dess västkust till sommaren och kommer då bland annat att stanna till i Grand Canyon.

Vi kommer att på i Yavapai Lodge East vid south rim och kommer att bo där i två nätter. Jag har varit där förut men var då där i endast en natt vilket innebar att man såg solen gå ned och upp en gång. Nu kommer vi ju få en hel dag på plats att fördriva.

Vad ska man göra?

Vi har funderat lite på vandring och helikopter. Kan man vandra på egen hand eller ska man boka med guide? Det flesta guidade rutterna verkar kräva lite mer tid än vad vi har.

Hur är det med helikopterturerna? Ska man boka hemifrån eller sköter man det enkelt på plats? De flesta turer som jag har sett har utgått ifrån Vegas.
Har någon några andra förslag på vad man kan göra?
Av Jimmieh
21 mars 2013 19:18
Finns ett ställe som heter Waterfalls of Havasupai som jag skulle vilja besöka. Man måste gå en bit och när vi var vid grand canyon var det för varmt att göra den promenaden för barnen.
Ska troligen dit nästa år och då ska vi göra ett nytt försök :)
21 mars 2013 20:50
Det ser ju helt klart väldigt vackert och intressant ut men när jag läser runt lite så verkar det kräva någon dag eller läser jag bara på fel ställe? :)
Antar att man måste ta sig in på Havasupai reservatet med bil och sedan vandra därifrån?

Värmen lär vi nog också få känna av när vi kommer dit i augusti men den smällen får man ta om det ska passa in med semestern :)
Av Asok
22 mars 2013 13:49
Ja reservatet ligger på västra sidan av GC och sen är det vandring till fallet efter vad jag har läst.

Har bott i GC en gång o då gjorde vi som du såg sol upp- och nedgång och gick vi längs kanten och strövade på egen hand ner en bit i canyonen och upp igen. Bara att vara där tycker jag är nöje nog.
23 mars 2013 17:56
Synd att fallen ligger så långt bort (och att jag inte kände till dem innan jag bokade =) ) för de verkar verkligen helt underbara.

Om man vandrar vid south rim vad bör man då se? Jag har kollat lite på olika guidade vandringar och de är ju inte gratis så det vore tråkigt att hamna på "fel" tur...