Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Lördag 12 September 2009 - Kos stad

Xystos ett ruinområde.

På förmiddagen gick vi upp till Xystos, Amphieteatern och Katolska kyrkan.

Första anhalten var Xystos som var en gigantsik gymnastiksal, som täcktes av ett tak. Så man kunde ha tävlingar året runt utan att vara beroende av vädret och vind, eller kylan på vintern.

Området är mycket stort och anlades mycket tidigt. Gymnasterna brukade smörja in sina kroppar med olivolja före tävlingarna och tvättade sig efteråt för att bli av med oljan. De här kolonnerna blev restaurerade och utgör en imponerande syn.

Vad den här byggnaden har använts till vet jag inte. Men den är intressant tycker jag.

Det här huset kallas för Nympheum. Jag har en bild som säger så. Men den tar vi inte med, för det är bara en ristning på en stor och platt sten.

Den här bilden är också en interiör från Nympheum tagen genom ett galler. Jag fick stoppa in båda händerna och kameran innanför gallret, för att kunna ta den här bilden. Nympheum byggdes under det tredje århundradet före Kristus. Där finns elva kolonner runt tre väggar. den fjärde var en vägg med tre alkover, där man kunde ta sig ett bad.

Den här "gatan" imponerar. Den heter Via Cardo. Tänk att här gick folk för tusentals år sen. Gatan har blivit nersliten av miljontals fötter under årens lopp. Man känner sej liten, när man går där och tänker på att den är så gammal och sliten och så går även jag där och sliter på den.

Redan då för tusentals år hade man avloppsrör här. Idag är inte rören vidare, så det är därför man måste slänga pappret i hinkar på toan.

Det här är en fallen pelare, som användes än idag som viloplats. Xisto är ett stort område och har nästan ingen skugga, så man sätter sig gärna på den här och vilar och dricker kanske lite vatten. Det behövs här när det är varmt.

Här synes ytterligare en byggnadsrest.

Än en bild på Via Cardo mot andra hållet.

När vi hade gått igenom hela Xisto, så var det bara att kliva upp för några trappor och gå över till Odeum, den gamla, men rätt nyrenoverade teatern. Man fick gå över den väldigt trafikerade genomfartsvägen för att komma dit.

Så här ser scenen ut från åskådarplatserna. Detta är alltså en mycket gammal amfieteater, som byggdes på det andra århundradet efter Kristus.

Sådana här bastanta pelare bär upp sittplasterna på Odeon. De har jag inte sett tidigare, men den här gången undersökte jag det mesta där. Det var mycket mer att se, än vad jag hade gjort tidigare.


Så här ser Odeon ut från utgången från teatern.

Sen fortsatte vi till den Katolska kyrkan. Det kom vi i kontakt med en gång för många år sen. Vi gick nämnligen på genomfartsgatan, när en gammal farbror stoppade oss och ville visa oss kyrkan. Vi förstod så väl, att han ville ha betalt, men tyckte att det var lite kul med det. så han visade oss till just den Katolska kyrkan. Men han var väldigt noga med att berätta att han inte var katolik utan trodde på den ortodoxa kyrkan. Han till och med visade var den låg.

Vi kom till den stora porten till den Katolska kyrkan, men den var stängd och låst. Vi ville fotografera honom. Men ack nej då! Däremot tog han två bilder på oss. De blev faktiskt riktigt fina. När vi så skulle betala honom, så fick han några drachmer, men se de räckte inte, för han ville kunna dricka öl till maten också. Vår släkting Osman blev sur på oss, för att vi överhuvudtaget hade dett farbrorn några pengar. Men när vi sa, att vi förstod och visste vad det var frågan om, så sa han att det fick ju gå för den här gången.


Här ser man ingången till den Katolska kyrkan. En riktigt vacker port.

Inne på kyrkogården finns det ett par minnesmärken. Här är det ena. Texten lyder som så här; Vi tänker med sorg på de italienska officerare som blev mördade av tyska nazister i oktober 1943. Stenen blev rest i juni 2002. Det var många hemskheter som försiggick vid den tiden i Grekland, inte bara på Kos.

En vacker Madonna i den Katolska kyrkan.

Det här föreställer nog en apostel i den Katolska kyrkan.

Det är en fantastiskt vacker port, som här leder ut från den Katolska kyrkan. Det är densamma vi blev fotograferade vid, fastän då utifrån. Då var ju grindarna stängda och låsta.

Här ser man den Grekiskt Ortodoxa kyrkan. Den ligger en bit ifrån, men den ville den gamla farbrorn inte visa.

Det här får bli slutet för den här dagens äventyr.
Dela med andra:    

Kommentarer
Femtioplus säger:
Jag får alltid samma tankar när jag ser byggnadsverk från förr - från så pass långt bort i tiden som till Antikens dagar, men oxå et eller några hundra år tillbaka! Tänk vad Människan kunde, trots att amn inte hade nutidens maskiner och annat.
Postat 2009-10-08 20:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Ingemar_e
Ingemar_e säger om Gullsings bild "Madonna i Katolska kyrkan":
Oj, trodde det var en känd skådespelerska- Madonna:-))
6 april 2010 19:53
Fotobengt
Fotobengt säger om Gullsings bild "Gamla avloppsrör.":
Redan de gamla grekerna.......... Där var civilisation medan vi fortfarande levde på "stenålders-vis"
9 november 2009 18:07
Mjorumm
Mjorumm säger om Gullsings bild "Scenen sedd från publikplatserna.":
Det måste ha känts härligt att gå där och känna vingslagen från förr
8 november 2009 19:50