Stöd Ukraina

Gullsings blogg

Måndag 14 September 2009 - Kos stad

I stället för Asklepion blev det Johanniterborgen.

Vi hade bestämt oss för att ta oss till Asklepion, där Hippokrates grundade sitt sjukhus. Men det gick ingen buss dit, för det var slut på säsongen. Då ville vi ta det lilla blåa tåget, som går dit upp. Det är cirka fyra kilometer dit.

Visserligen gick vi ända dit upp och ner igen 1992, när vi var på Kos för första gången. Då hade vi ungefär 40 grader varmt och hade inte vett att ens ha vatten med oss. Därför har det inte blivit av flera gånger. Men nu skulle det ske!

Tåget, som vi skulle ta, gick väldigt långt bort från vårt hotell, men vi travade på för allt vad tygen höll, för upp dit skulle vi. När vi kom fram till "tågstationen" hade tåget gått och vi skulle få vänta i 3/4 timma, innan den skulle gå igen.

Vad göra? Jag föreslog att vi skulle gå till borgen istället. Det blev bra, tyckte maken. Då gick vi alltså upp till borgen, som Johanniterriddarna grundade över den gamla staden som förstördes i en jordbävning. Borgen är byggd i venetiansk stil under det 15:e århundradet. Den har dubbla murar och en vallgrav. Man använde marmor och sten från den antika staden som byggnadsmaterial.

För att få veta mer om Johanniterorden följ den här adressen. http://www.vastsverige.com/templates/article____9631.aspx Tack Sirpa för den.

Här ser du ingången till Johanniterborgen. Man går över bron, som jag visade tidigare.

Den här trappan finnaer man alldeles till höger, så fort man har kommit in på området.

Rester av en Vapensköld.

De var nog lite längre än vad vi är idag. Och huvudlösa?

Här förvaras lite smått och gott att försvara sig med.

Det här är nog en försvarsglugg i muren. Man kan verkligen se hur tjocka murarna är.

En port mellan de olika delarna i borgen.

Murkrön i borgen.

Lämningar i Johanniterordens borg.

Det här är ett avstängt museum för besökarna. Även här fick jag stoppa båda händerna och kameran innanför ett galler för att kunna få med så mycket som möjligt av sakerna som syns här.

Avträde i Johanniterriddarnas borg????????????

Här hänger EU flaggan och den grekiska flaggan vid sidan om varandra längst ute mot havet. Man kan skymta Turkiet i bakgrunden.

Här syns muséet ovanifrån.

Återanvändning av antika marmorplattor vid nybygget av Johanniterordens borg.

Utsikt över hamnen från borgen med Vita Tornet i bakgrunden.

Utsikt över havet från borgen. Man ser ju förstås inte så mycket hav i den här bilden.

Asklepion då? Nej, det blev ingen tid till det den här gången. Synd ändå tycker jag, för det hade varit kul att få se det igen. Vi har såna härliga minnen av den gången. Det var ju varmt som jag skrev, så när vi hade kommit längst upp, så fanns det en skog av tallar. I den spelade cikadorna SÅ högt, att vi aldrig glömmer det.
Dela med andra:    

Kommentarer
Crista säger:
Så mycket intressanta platser ni har hunnit med att besöka.
Postat 2009-10-04 22:27  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Dodi
Trevligt litet gömställe , med havsutsikt .
21 april 2010 14:42
Fotobengt
Fotobengt säger om Gullsings bild "Avträde? i Johanniterordens borg.":
Sådana Bekvämlighetsinrättningar såg jag på Knossos / Kreta 1975
9 november 2009 18:04
Strid
Miljömedvetna redan på den tiden
25 oktober 2009 21:51