Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Måndag 31 Maj 2010 - Ockelbo

Wij Trädgårdar i Ockelbo

I strålande solsken for jag igår (sista maj) tillsammans med ett 90-tal andra pensionärer från Stockholm till Wij trädgårdar i Ockelbo.

Vi hade två bussar och efter ca 1½ timme rastade vi vid Dragon Gate i närheten av Älvkarleby. Dragon Gate är ett lite stycke Kina i norra Uppland. Här finns en stor pagod (tidigare hotell Älvkarlen), en kinesisk mur med drakportar och ett ”Himmelska fridens torg”.

Här fick vi kaffe och smörgås. Trots solen blåste det kallt på torget men kaffet drack vi inomhus i värmen.

Här finns också en souvenirbutik med allsköns kinesiskt ”krafs”. Man kan också låna kinesiska kläder och bli fotograferad sittande på en guldtron. Kostnad 10 kr.

Vi for vidare i solskenet mot Ockelbo och Wij trädgårdar.

Det är snart tio år sedan som Lars Krantz och ett antal andra entusiaster skapade Wij Trädgårdar. Wij är ett fantastiska turistmål även om man som jag är måttligt odlingsintresserad.

Vi blev guidade genom de olika trädgårdarna av en trevlig och kunnig guide. Först gick vi genom Skogens trädgård, vilken jag tyckte var den finaste delen. Här har man lyckats fånga karaktären av olika skogsmiljöer såsom Tjärnen, Myren och Klapperstensfältet.

Sedan tittade vi Landskapsparken med bl. a sin Tallallé.

Därefter gick vi upp till Herrgården som bl. a varit i familjen Wallenbergs ägo då de drev skogsbolag här i Wij.

Sedan gick vi till Skuggträdgården och därefter till den första skapelsen i Wij Trädgårdar, Rosträdgården.

I rosenträdgården blommad ännu ingenting annat än tulpaner, men jag kan tänka mig att här kommer att vara fantastiskt vackert senare under sommaren då de ca 250 rossorterna blommar.

I örtträdgården tittade vi på det som odlas där och används i restaurangen. I Örtträdgården finns också ett konstverk i form av en fåtölj murad av tegel. Här finns också stora vackra stenblock som minner om den tid då Wij var ett järnbruk.

Då vi avslutat vår guidad vandring åt vi en utsökt lunch bestående av halstrad laxfärsbiff med potatis och sallad. Därefter kaffe och kaka som vi intog ute intill rosenträdgården.

Efter denna lunch återstod bara att vandra tillbaka till våra bussar för återfärd mot Stockholm. På väg mot bussen passerade vi souvenirboden där man bl. a tillhandahöll en aktuell souvenir i form av en groda med krona, vad man nu avsåg med det här i Ockelbo.

På vägen hem stannade vi i Gävles utkant för ytterligare kaffe och macka. Sedan blev det en sövande motorvägsfärd hem.

I entrépriset till Wij Trädgårdar ingick ett årskort. Det gör att man kan återvända då rosorna blommar, om man råkar ha vägarna förbi.
Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger:
Mysigt att få ta del av lite Ockelbokunskap, särsklit nu så här före bröllopet. :-)
Postat 2010-06-01 16:38  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet