Stöd Ukraina

Lengans blogg

Söndag 1 April 2012 - Liverpool

Weekend i Liverpool

Liverpool i December är en väldigt trevlig upplevelse. Staden och barerna är rejält julpyntade och på gatorna i centrum kan man hitta både tyska julkorvar, glühwein och annat smått och gott.
Den här gången tog jag med mig en trio ifrån Enköping, Ola och hans söner Marcus och Jonas. De hade aldrig varit på fotboll i Liverpool så det var kul att ta med dem till Anfield samt att visa mina favoritställen i staden.

Vi hade en riktigt kul helg tillsammans som kröntes med en nostalgikonsert sista kvällen i Manchester.
Steel Panther, Mötley Crüe och Def Leppard bjöd på en fantastisk hitkavalkad!

Dagbok:

9/12:
Vi lyfte från ett blåsigt Skavsta och planet ruskade ordentligt men ett par timmar senare landade vi i en av mina absoluta favoritstäder, Liverpool. Vi hade bokat boende på Eleonore Rigby´s som ligger på Stanly Street.
Och då är man mitt i staden!! Det är 1 minuts gångtid till några av mina favoritbarer, och favoritrestaurangen
ligger fem meter från hotelldörren. Så efter snabb incheckning så blev det middag på Café Sports. Där blir man aldrig besviken på maten och atmosfären inne i lokalen får en på bästa humör :)

Sedan gick vi till The most famous club in the world, The Cavern. Ett riktigt bra Beatlescoverband spelade och det var bra stämning i källaren. Ola njöt av musiken så det var inte lätt att få med honom till nästa ställe. Jag ville ju såklart visa honom Flanagans, ett favoritställe för de Svenska fotbollsfansen. Där träffade vi mina goa vänner Elin och Jenny, partystämningen var hög som vanligt.
Ett favoritställe till skulle vi hinna med, nattmatshaket som jag och Jenny har döpt till Ashtray. De har typ världens längsta kebab....och självklart testade vi om kvalitéten var lika bra som vanligt, och det var den.

10/12:
Matchdag! Jag tog med grabbarna till köpcentret Liverpool One och favoritlagets supportershop. Man kan ju
gå där inne hur länge som helst. När gänget var klara med shoppingen så blev det lunch på ännu ett ställe som hör till mina favoriter, Yate´s. När vinaren var klar så tog vi taxi till Anfield och sjöng oss hesa tillsammans med Jenny, Elin och en massa andra fans på puben The Park.

Vi intog våra platser på ett utsålt Anfield och när solen vackert gick ner bakom The Kop så fick Ola och hans
söner för första gången uppleva hur hela arenan sjöng med i Liverpools hymn You´ll never walk alone.
Ola såg märkbart tagen ut och det blev inte sämre av att Suarez gjorde 1-0 till Liverpool. Matchen var ingen
höjdare men det är ju alltid kul med en seger!
Efter matchen så gick vi ner till city och firade med glühwein på julmarknaden.
Sedan var det dags för VIP-fest på min favoritklubb Walkabout. jag hade vunnit ett julparty där så vi blev
tilldelade ett bord med ballonger, skumpa och massor med mat. Hur kul som helst och det var som vanligt ett otroligt drag på stället! Natten avslutades såklart med...kebab på Ashtray.

11/12:
Vi gjorde en del shopping på stan och tog sedan lunch på Yate´s igen. Vi konstaterade att priset på en flaskavin hade sjunkit till 6.99 pund, helt ok. Efter lunchen blev det ett besök i radiotornet. 138 meter upp i luften har man en fantastisk utsikt över Liverpool. Ett besök som jag varmt kan rekommendera.
På kvällen var det dags för konsert i Manchester. Det blev förfest på puben vid Victoria station, där vi såg
Tottenham förlora en match på tv´n :) Sedan var det dags att inta våra platser i arenan. Vi satt perfekt på
sidan av scenen och roades ordentligt av Steel Panther som inledde nostalgikvällen. Sedan var det dags för Mötley Crüe. Jag har alltid gillat dem så det var underbart att se gänget i högform!
Konserten avslutades med Def Leppard och även den showen var mycket bra. Vi var otroligt nöjda när vi
avslutade kvällen...på Ashtray...med lång kebab.

12/12:
Sista dagen ägnades åt shopping och lunch på Carraghers restaurang Café Sports.
Vi var väldigt nöjda med helgen och det pratades redan på plats om nästa återkomst till Liverpool :)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet