Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Vilken fullträff!

1978 tog min mor, samt mina systrar med familjer och jag med oss morfar för en vecka i London. Han var så lycklig över att han fick chansen att komma ut i världen och se något annat än de norska gränsstäder han annars hade sett. "Tänk att jag fick se London" levde han på i många år. Den där känslan kommer över mig lite då och då. Lyckan över att få resa och se nya miljöer är en stor ynnest. Här har jag känt av den både på bakgatorna i Tokyo, men även när jag igår satt på Shinkansen-tåget ned till Osaka. Ljuvligt!

320 km/tim. är toppfarten på det här japanska snabbtåget och den hastigheten håller det den mesta tiden. Det är egentligen bara inför de få stationerna den saktar in, så resan till Osaka tog inte ens tre timmar.

Stationen härnere var om möjligt ännu mer belamrad än Tokyo Station av folk vilket gjorde det lite knivigt att orientera sig, men till slut fick jag tag i hjälp till att hitta rätt tunnelbanelinje för att komma till mitt boende. Hotellet ligger i Dotonbori, som är den stadsdel i Osaka där merparten av nöjeslivet florerar. Här är fullt av restauranger, barer och annat lockande i ett gytter av smågator, varav en del är takövertäckta. Hotellet i sig är alldeles utmärkt, med ett stort fint rum och ett badrum som är kanon. Men något skumt är det. Man får ingen nyckel till rummet utan får ringa ned till receptionen varje gång man lämnar rummet. Ser också att man kan hyra ett rum för korttid, d.v.s. någon timme eller två. Kanske det mest talande är att på nattduksbordet så finns i en hållare en kondom att använda vid behov. Men som sagt, det är ett nöjeskvarter.

Inte långt från där jag är så finns Kurumon Ichiba Market, som är en lång övertäckt gata, med tvärgator som är full av små mataffärer och massvis med små "take away"-restauranger. Här kan man hitta allt från havsdjupens delikatesser till jordgubbar. Jag tog och smakade på en Taiyakivåffla som är i form av en fisk men innehåller köttfärs. Smakade inte helt fel. Visserligen en dag för sent för våffeldagen, men är man i främmande land så får man ta det som det kommer.

Har ju redan bokat färjan över till Sydkorea och något visum behövs inte . Däremot så måste man ha ett K-ETA ( Korea Electronic Travel Authorization) och det har jag nu under det senaste dygnet försökt att fixa. Först på den officiella websidan, men sedan också på deras app, men på inget av ställena så går det perfekt. På websidan så fungerar inte fotot jag lämnar och på appen så gillar man inte adressen till boendet. Har skickat frågor om hur man ska göra och fått till svar om att de har mottagit frågorna och ska svara inom kort. Men inga svar ännu så länge???

I natt så gick ni Sverige över till sommartid så nu är det bara sju timmar som skiljer/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan