Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Otur med vädret.

Vaknade igår till ett betydligt sämre väder än de första dagarna. Även om det inte var busväder så var det helmulet och duggregn. Var bara att glömma att ta sig bort till Shibuya för att spana efter Fuji. Ramlade ned och tog mig lite frukost i alla fall och sedan tog jag mig en promenad västerut till Tokyo Sky Tree som är ett tv-torn byggt 2012 och som är världens näst högsta byggnad efter Burj Khalifa i Dubai. 634 meter högt är tornet, men eftersom vädret var som det var gick det inte att se hela härligheten. Fick dock ett foto på det hela idag.

Att traska runt i regnväder en hel dag är inte så trevligt och eftersom de gympadojor jag har med mig har sett sina bästa dagar, så blir det lite blött om fötterna. Så någon gång på eftermiddagen kände jag att jag började dra på mig en förkylning, rinnande näsa och upprepade nysningsattacker är inte roligt så jag tog mig direkt hem och kröp ned i det där lilla badkaret efter att ha fyllt det med riktigt varmt vatten. Fick bli en skapligt tidig kväll igen.

Vaknade tidigt då jag ställt alarmet på 7.30 och efter frukosten så tog jag mig ut till Shibuya. Enligt prognosen så skulle det vara uppehåll på förmiddagen och lite växlande molnighet. Var bland de första i kön upp för att köpa biljett till observationsdäcket på den här skyskrapan, men det var redan fullbokat via internet. Det hjälpte inte att jag bad om undantag för att det var min sista dag i stan utan det var som det var. Kontrollanten där talade dock om att i Tokyos nybyggda stadhus så finns det två höga torn som också har observationsdäck. Det var bara tjugio minuters gångväg bort så jag joggade dit i hiskelig fart. Det var inga problem alls att få komma upp i södra tornet och därifrån hade man en bra utsikt över hela staden. Dessutom helt gratis. Tyvärr så gick det dock inte att se Mount Fuji då molnigheten var för utbredd runt berget. Jag hoppades ett tag på att det skulle lätta, men inte.

Där uppe fanns det även ett cafe och ett stånd med vykort, så under eftermiddagen har jag lyckats författa ihop några rader hem till "mina grabbar". Igår och idag har jag hunnit med att boka en tågtur ned till Osaka i morgon och en färjetur från Fukuoka till Pusan i Sydkorea nästa torsdag. Bokade även in mig på ett hotell i Osaka för tre dagar. Aningen billigare än här i stan, men ett större rum och med ett riktigt stort badkar såg jag. Även om jag är betydligt piggare idag än igår kväll så droppar fortfarande snoken lite.

Lämnar som sagt, men det jag bär med mig från Tokyo är hur fantastiskt tyst staden är. Kommer man bort från de stora gatorna, så hör man nästan ingenting från staden. Hade det funnits en fågel i grannskapet så hade den hörts mycket väl. En annan sak som utmärker Japan är hur otroligt disciplinerade japanerna är. Ingen jäkt alls och det skulle inte falla en japan in att gå mot röd gubbe. I Sverige får man göra det om det är tomt på trafik, men här så känner jag mig lite uttittad de gånger jag gör det. I.o.f.s. skulle du aldrig komma på en japan med att stirra på dig, men jag kan nästan känna deras tankar.

/Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Marita59:
På bättringsvägen. Ett riktigt varmt bad hjälper oftast.
Postat 2023-03-26 03:53  Anmäl
Marita59 säger:
Hoppas att näsdroppet ger sig. Ha det gott
Postat 2023-03-25 14:31  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
2 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
5 veckor sedan