Stöd Ukraina

Perlingers blogg

Måndag 4 Juli 2016 - San Francisco

Vilken flygtur

Vi lämnade Sverige i ösregn bakom oss den 2 juli och hann inte flyga från Stockholm innan Thilda kräktes första gången. Resten av flygresan hit klarade hon i alla fall utan fler spyor. Tyvärr behövdes plan nummer två ändå saneras efter vårt nyttjande. Thilda började med en kissolycka i sätet 😣. Sedan kryddade hon det med pasta genom att välta hela matbrickan över sig. Thommy hjälpte därefter till med att spruta kaffemjölk från sin plats mellan Elvira och Thilda, över Thilda, gången och sedan på mig. Tur ingen annan satt där. När vi sedan skulle gå av planet och Thilda reser sig upp, ser vi att hon lyckats sitta på smörpaketet från brickan och då kletat ut det över sina byxor och sätet. Vet tyvärr inte hur vi ska ta oss hem, vi lär ju inte bli påsläppta på planet. Man skulle ju kunna tro att det är första gången vi är ute och reser.
Igår var det 4th of July här. Det firade vi med en långpromenad genom Golden Gate Park. Barnen är superduktiga på att gå trots lite jetlag. Vi tog oss sedan till en Kinesisk restaurang som serverar Xian long bao, dumplings Shanghaistyle. Något både Thommy och jag har blivit helt kära i sedan Singapore. Det var supergott som vanligt, värt alla bussresor och promenader dit. Innan parken tog vi oss också till the Painted Lady’s, världens mest fotograferade är det sagt. Jag måste nog säga att de är ganska överskattade.
På kvällen var vi fortfarande ganska mätta och även väldigt trötta, trots att Elvira hävdade motsatsen. Vi gick till en typisk amerikansk diner som ligger nära. 50-60-tals musik i högtalarna och hamburgare och milkshake på menyn. Barnen delade på pannkakor och jag tog en Blt och Thommy en hot dog. Givetvis alldeles för mycket mat, men det mest fascinerande kom när vi skulle betala. Trots mat-typen, som var fräsch, var det inte billigt. Två amerikanska pannkakor kostade 10 dollar. När notan kom in var det först ett tillägg på 3 % för healthcare för de anställda, sedan skatten 6 % (vilket vi som tur var har lärt oss), därefter vill de ha dricks och hade då gjort en uträkning till oss på 18 resp 20 %, bara att välja . Man måste lägga minst 15 % i dricks oavsett om det varit bra eller inte, annars riskerar man bli jagad av servitrisen/servitören.
Innan kvällen kom hade vi också tagit oss till Golde Gate bron för att ta fina bilder, Bilderna blev sådär och vi fick också uppleva ”den kallaste vintern jag har upplevt var sommaren i San Francisco”. Fast en annan har ju tältat på Åland i en fleecefilt. Efter det värmde vi oss nere vid Fisherman’s Wharf med varm choklad, kaffe och en milkshake (Elvira).
Dagen innan hade vi också besökt Fisherman’s Wharf, så nu kan vi det. Innan dess hade vi även hunnit med fotbolls-EM Island-Frankrike på Jake’s steakhouse. Åkte spårvagn som vi köade till och hamnade på fel rutt, vilket innebar att vi fick gå uppför Lombard Street. Då var det varmt. På kvällen hade vi bestämt oss för sushi. Vi fick dock ta oss till tre olika ställen innan vi fick plats. Väl där hade de Thommys favoritnudelsoppa Udon, som han åt till lunch i princip varje dag i Singapore. Hela familjen var nöjd .
Då har vi som sagt spenderat ett par dagar med sightseeing här i San Francisco och imorgon beger vi oss vidare. Nu ska vi bara ut på lite shopping, långpromenad, hotellbyte och eventuellt ett dopp i en poolen.
Dela med andra:    

Kommentarer
Jlyhagen säger:
Men det hände inga missöden till flygplatsen i varje fall ;-)
Postat 2016-07-09 08:55  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet