Stöd Ukraina

Perlingers blogg

Måndag 18 Juli 2016 - Los Angeles

Del 2 Sequia, Highway 1 och lite annat

Då var vi på vårt sjätte hotell och detta lämnar vi i morgon igen för Anaheim, den del av LA som Disneyland ligger i. På varje hotell måste det göras ett kaffetest om det finns två typer av kaffe. Att det ena är mörkrostat är ingen garanti för att det är drickbart. Testet går ut på att man tar olika muggar och häller två centimeter med kaffe i var från de olika sorterna. Den kopp som har det mörkaste tefärgade kaffet tar man. Då brukar det vara hyfsat, men långt ifrån bra.

Vi i familjen har olika sätt att rate:a hotellen på. Jag kollar lite på renligheten, frukosten och kaffet så klart. Barnen tittar bara på poolen och Thommy ger lägsta betyg om wifi:et är svajigt. Det innebar att hotell nummer två i San Francisco fick dåligt betyg av tjejerna, det fanns pool, men den var stängd för renovering. Själv tyckte jag det var lite för kallt för bad där ändå. Vi passade i stället på att gå på bio, Hitta Doris, sista kvällen i San Francisco. Elvira är mycket nöjd att den inte kommer gå upp på biograferna i Sverige förrän i augusti.

Frukostarna på hotellen är väldigt varierande, men tyvärr aldrig riktigt bra. Vi bor nu på vårt åttonde hotell nära flygplatsen i Los Angeles. Här är det ganska hyfsat. Hårdkokta ägg, äggröra, hamburgare, rostebröd, frukt, våfflor, yoghurt, tre sorters flingor, gröt, donuts och wienerbröd, dock riktigt dålig juice. Utnämningen för sämsta frukosten, än så länge, har nog ändå första hotellet i San Francisco vunnit. Där fanns bara croissanter, wienerbröd i olika former, muffins och äpplen, de har dock haft det bästa kaffet. Frukt brukar det nästan alltid finnas, men än har jag inte sett en grönsak till frukosten.

Det har blivit lite shopping också. Jag tittade länge på en handväska i San Francisco som jag sedan inte köpte. Det ångrar jag ju nu, så nu måste vi besöka den affären överallt dit vi kommer. Tjejerna har bland annat fått nya gympadojor. Det var de verkligen i behov av. Elvira hade växt ur sina och Thildas gymnastikskor sprang inte lika snabbt som hon, vilket var hennes kommentar när skorna stod kvar på övergångstället men hon hunnit upp på trottoaren.

Efter San Francisco begav vi oss till Sequoia National Park. Det var en upplevelse att få se de enorma träden. Världens största träd General Sherman var på plats. Först blev vi inte så imponerade, det var stort, men kändes ändå inte så stort när man jämförde med de andra runt omkring. Vi fotograferade på, som man ska och begav oss sedan ut på en liten vandring (5 km i terräng och 30 graders värme, blev många mutor till barnen). Efter bara 4-5 minuter fick vi se en lång foto-kö till ett träd, vi hade ju givetvis inte fotograferat rätt träd. Bara att ställa sig i kö med alla andra.

Vägen upp i parken var väldigt krokig. Och den var lika krokig på vägen ner igen. Det tog strax över en timme enkel väg, men trots Thildas åksjuka gick det bra, inga spyor där. När vi sedan var nere på en stor väg, som var extremt rak och lede till vårt hotell i Visalia var Thommy tvungen att bromsa in för bilen framför visste inte var den skulle och då tjuter Thilda från baksätet att hon måste kräkas.

Vi har även hunnit med ytterligare en film, Pets. Den var riktigt rolig, både Thommy och jag skrattade massa. Det var i Santa Maria där vi pausade två dagar mest för att bara hänga. Barnen badade massa och vi åt god mat, bland annat favoriten sushi.

På hotellet uppe i Sequoia upptäckte vi en ny gröt som man får i portionsförpackningar. Efter sushin är det nu Elviras favorit, dvs den som smakar äpple och kanel. Min favorit är maple och brown sugar. Vi passade på att köpa några förpackningar att ha med i bilen. Det man blir lite förvånad över, vilket man ju inte borde bli här är att min favorit med smak av maple och brown sugar kan köpas sugar free!? Vad är det då?

En annan rolig sak är att det blir mycket lemonad till barnen och då kan man få den med 0 % juice. Då är man i alla fall säker på att inte riskerar att få i sig några nyttigheter.

Efter Santa Maria stannade vi för fotboll, EM-finalen, i Santa Barbara. Blev en trevlig pub precis vid havet. Sedan en promenad längs hamnen innan avfärd till nästa ställe Ventura. Där blev det också två dagar. Långpromenad längs stranden, nästan 5 km fram och tillbaka. Efter valde Thilda och jag att stanna på stranden och Thommy och Elvira gick till poolen. Thilda tyckte det var superkul med vågorna. När vi sedan lämnade Ventura bakom oss för Los Angeles körde vi längs Highway 1 och stannade på en strand i Malibu. Väldigt fin och Thilda fick bada i vågorna igen.

Då har vi klarat av barnens höjdpunkt Disneyland. Trots det kommer jag inte bli vald till mother of the year. Vi började med att åka Pirates of the Caribbean. Trodde det skulle vara lugnt, fanns ingen längdgräns och det fanns andra små barn som åkte. Thilda blev dock så rädd så hon skakade och sedan kissade på sig, fast jag höll henne intill mig. Efter ett tag lugnade hon sig och fick åka Nalle Puhresan som blev hennes favorit. Thilda och Elvira ville väldigt gärna bli fotograferade med olika karaktärer, så det blev en del köande till det. Thommy tyckte inte det var så roligt så han åkte lite andra attraktioner. Vid tre tillfällen, när vi köade blev Thilda plötsligt kissnödig och vi var tvungna att springa till toaletten. Elvira stod kvar i kön och vi var tillbaka i ett nafs, utom sista gången. Då vi köade till Belle blev Thilda kissnödig igen. Vi sprang till närmsta toalett och när vi kom dit var det världens längsta kö. Det slutade ju såklart med att Thilda inte ens hann in på toaletten. Och när vi hade hunnit byta kläder och tagit oss tillbaka till Elvira var hon utom sig, helt förstörd. Hon hade hunnit fram till Belle, men de hade slutat fotograferingen.
Då var det dags igen, löss. Hittade på Thilda när vi skulle ut och shoppa på en outlet. Tro det eller ej, men jag tappade helt shoppinglusten. Så direkt efter behandlade vi hela familjen, ja inte Thommy dock. Enligt Elvira går lössen i labyrint på Thommys huvud, så de är lätta och se. Troligen har vi inte lyckats bli av med dem förra gången, fast vi behandlade Elvira två gånger på 3 dagar. Vi köpte två olika sorters behandlingar. En till tjejerna som funkade bra och en till mig som har gjort att det ser ut som någon har hällt en flaska matolja i mitt hår, trots att jag nu tömt hur många hotellschampoflaskor som helst, tvättat håret 3 gånger och simmat massa i poolen. Snart går jag över på yesdiskmedlet som jag har med mig. Fördelen att vara på resande fot är dock att lakan och handdukar tvättas frekvent på hotellen.

Idag har vi cruisat runt LA. Sett enorma hus, som palats, i Bel air, promenerat på Rodeo Drive i Beverly Hills, promenerat på stjärnor i Hollywood, sett ut över hela Los Angeles från Grifftin Observatory och sist men inte minst besökt stadsdelen Glendale. Det sista var mest för att jag hittat en favoritrestaurang från Singapore där. Glendale var dock överraskande fantastiskt. Vi parkerade i ett shoppingcenter och det kändes nästan som Singapore igen. Det var väldigt rent och fint. När vi frågade om parkeringen fick vi en karta över området och sedan frågade de om vi vill ha varsin flaska vatten. Det spelades klassisk musik hela tiden och vi gjorde givetvis ett toalettbesök. Där inne fanns fåtöljer att vila i och stora guldspeglar. Det fanns även munskölj, parfymer, handkräm och små handdukar att torka sig på. Dit skulle jag gärna åka igen om jag kommer till LA, rekommenderas varmt.

Thilda har fått sin första lösa tand. Den kommer nog falla ut innan hon fyller 5 nästa vecka. Hon har väldigt svårt för att få rätt sko på rätt fot. Hon måste vara den enda som kan gå med flipp flopp på fel fötter. Vidare sätter hon gärna tröjor bak och fram eller ut och in. Det kan i och för sig ha sina fördelar. När hon spillt är det bara att vända rätt på kläderna.

Då var det dags att sova. Imorgon blir det Venice beach och träffa vänner från Stockholm.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet