Stöd Ukraina

Cabettys blogg

Fredag 26 Juni 2009 - Italien

Verona

090626 Thomas födelsedag. Verona
Frukost med nybakade bullar, lite lugnt, så ska vi åka en tur till Verona. Efter en tids åkande på småvägarna kom vi fram till Verona, nu kom den stora frågan, fick man köra in i Verona, var kunde man parkera, hitta Guistino G vilket var första målet. Till slut hittade vi en parkering bakom en polisstation utanför gamla stadsmuren, kostade 3,5 € att stå till klockan 8. Vi gick bort längst Via Muro Padri, Via Giardino och kom till slut fram till Palazzo Giusti D. Guardino. Inträdet dealade vi lite för våra yngre damer och fick in våra två tonåringar på en vuxenbiljett, de kostade 6 € styck. En underbart vacker trädgård väntade, en av de sista som är byggd i Italiensk stil, sedan kom den Engelska stilen att mer dominera i trädgårdarna. Utsikten från trädgården är helt fantastisk, man ser över hela Verona. När vi var färdiga fortsatte vi vandringen in till gamla Verona. Vi hoppade över Museo Archeologico till en annan gång och gick över Ponte Della Pietra, gick förbi Duomo, vilken jag ska gå in i en annan gång, liksom så mycket annat tar de naturligtvis inträde och gå in med två tonåriga tjejer som inte är så intresserade känns lite bortkastat. Vi fortsatte en bit och hittade en bokhandel där vi köpte en karta över Verona samt Venedig eftersom vi skall dit och har lärt oss att det är bra att vara förberedd så man vet var man ska. Sedan kom vi in på ett stort torg där de sålde en del turistsaker samt frukt. Vi köpte en vatten, nektariner och jordgubbar och fikade på det lite. Sedan fortsatte vi längst gatan och köpte glass, strut med 3 kulor kostade 3€. När vi stod och år såg vi en massa folk springa ut och in genom en port och upptäckte att vi stod utanför Casa di Guiletta, givetvis gick vi in och tittade på Julias balkong. Sedan hittade Lisa en affär där de broderade med maskin handdukar mm. Hon köpte en handduk som de broderade hennes namn på, den kostade 11 €. Under tiden började försäljaren fråga var vi var ifrån och vi svarade att vi var från Sverige, då frågade han om vi var från samma stad som Zlatan vilket jag inte helt hörde så jag sa bara ja vilket resulterade att Lisa och Madde fick varsin papp bit med deras namn broderade på. Sedan gick vi vidare mot Arenan, dock kom vi nog fel någonstans och kom längst den gamla stadsmuren men kom till slut fram och betalade inträde 6 € för vuxna och 4,5 € för studenter. Vi gick in och upp, när vi satte oss upptäckte jag att vi var något högt för min del så jag fick ta på solglasögonen så att det inte kändes så högt. Lite fotograferande och en stunds vila innan vi gick ner, tog en runda till damernas och gick ut. Vi satte oss på en parkbänk och delade på jordgubbarna. Nu väntade 2 km promenad till bilen i 30 graders värme. Vi passerade Ponte Aleardi och gick längst Via F. Torbido (följer gamla stadsmuren) till vår parkering. Som tur var hade jag tagit med en flaska vatten och även om det var varmt så var det väldigt gott när man hade gått en bra bit i värmen. Sedan körde vi tillbaka till Sirmonie. Efter lite vila och dusch gick vi ner till restaurangen och åt middag, det var väldigt gott, stora fina portioner och lagom. Sedan gick vi tillbaka till stugan, liten stund men kortspel ute väntade och sedan gick vi och lade oss.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
14 år sedan
På väg hem
14 år sedan
Lago di Maggiore
14 år sedan
Vilodag
14 år sedan
Venedig
14 år sedan