Stöd Ukraina

Cabettys blogg

Måndag 29 Juni 2009 - Italien

Venedig

090629 Venedig
tidig morgon för att komma i väg i god tid, 8.30 lämnade vi stugan och tog autostrade mot Venedig. Efter Ca 1,5 timmes bilfärd missade vi avfarten mot Venedig eftersom GPSen inte visste att det hade byggts en ny motorväg. Det blev att köra till nästa avfart och vända, 8,5 € gick det på, sedan vände vi och körde tillbaka, tog av vid Venedig och fick betala ca 4 € , Det dyra är att köra på autostradan. Vi körde in mot Venedig, tog av vid Tronchetto och in i parkeringshuset. Gick ner mot utgången, tog en runda till damernas och sedan löste vi biljetter till båtarna. 12 timmars kort kostade 16 per person, enkel kostade 6,50 € vilket hade lönat sig om man bara åkte fram och tillbaka vilket vi gjorde. Nåja en 40 minuter lång tur igenom Grand Canale väntade tills vi kom fram till Markusplatsen. Längst färden försökte man kika på palatsen längst kanalen, dock var en del inklädda i tyg för renovering. Husen var ganska smutsiga, många dåligt underhållna, helst skulle man suttit ute på båten så hade man nog sett bättre men mycket folk på båten och smutsiga fönster gjorde att upplevelsen tappade en del. Till slut kom vi fram och hoppade av gick förbi suckarnas bro som var totalt skändad av reklam, fotade lite (ska redigera bort all reklam på mina foto och bojkotta firman ifråga) Gick vidare in på Markusplatsen massvis med folk, en annan gång ska vi åka hit på helgen och sova på ett hotell så man kan komma hit innan alla turister har kommit ut. Ett besök i basilikan lockade givetvis vi ställde oss i kön, fick ett par svenskar bakom oss, kön rörde sig ganska snabbt framåt, det stod skyltar att man inte fick ha ryggsäck med sig samt ha shorts och linne på sig, vi provade ändå liksom många andra men blev stoppade och fick gå och lägga ryggsäcken i ett bagageinlämning. Sedan gick vi in igen dock stoppade dom Lisa som hade linne och shorts, antingen fick hon stanna ute eller ta ett skynke på sig. Hon valde att stanna ute. Vi gick en runda, det var storslaget, vackert med mycket målningar, dock mycket folk, skulle man sedan upp i tornet kostade det 3 € per person och ville man gå fram längre kostade det 2 € per person. Vi nöjde oss med att bara gå där man kunde. Till slut efter en liten runda nöjde vi oss och gick ut. Vi fortsatte vandringen korsade gränder och broar på väg och konstaterade att man behöver mycket tid på sig för att hinna se allt. Vi köpte lite glass, tittade på souvenirer, det var ca 32,5 grader varmt, alldeles för varmt med massor av turister överallt. Gondoler som körde sina rundor, vi hoppade det denna gång, kostar ca 50€ för 30-40 minuter. Hittade till slut till en toalett, fick betala 1,5 €. Sedan köpte jag ett halsband av Muranoglas, betalade 33€, sedan blev det lite fotande vid stora bron, vi gick vidare tittade på masker, köpte vykort, lite vatten jag hittade en broderad sjal för 10 € och till slut köpte vi en mask att sätta på väggen för 25 €. Sedan satte vi oss och tog en bägare men yoghurt och färsk frukt för 3 € per styck, gott i värmen, sedan lyckades vi glömma vår karta och gick en bit, då kom servitrisen springande med det till oss. Jag tackade. Vi skulle ha tittat på Carte´dor men med tanke på att det kostade 11 € per person hoppade vi det, vi gick vidare och skulle ta båten tillbaka. Till slut kom det en och vi hoppade på, jag hade råkat stämpla på fel sida så konduktören tog tid på sig att läsa, hade jag läst ordentligt på biljetten hade jag sett att man skulle stämpla på den tomma sidan. Vi kom inte riktigt fram till tronchetto, en station tidigare fick alla hoppa av och vi fick vänta på nästa båt som skulle ta oss till tronchetto, vi hoppade på, denna gång kollade ingen biljetterna. Av båten gå en liten bit till parkeringshuset, kostade 21 € att stå från ca 10.30- 16.00. Trötta och varma hoppade vi in i bilen och började färden mot stugan, jag somnade gott i bilen en stund, hemvägen på autostrade kostade 7. 80 € ,vi körde en och handlade lite på hemvägen, åt våra medhavda plättar med stekta bananer och glass. Gick ner och badade i gardasjön en runda, sedan gick vi tillbaka till stugan och gjorde lite soppa som sen kvällsmat, sedan blev vi väldigt trötta och gick och lade oss.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
14 år sedan
På väg hem
14 år sedan
Lago di Maggiore
14 år sedan
Vilodag
14 år sedan
Venedig
14 år sedan