Stöd Ukraina

Raijaks blogg

Lördag 15 September 2001 - Grekland

Västra Kreta- Upplev oavsett ålder!

KRETA ¬ - bestående klassiker oavsett ålder!

Första gången jag hamnade på Kreta var en sistaminutersresa med med min bästa tjejkompis i 20-årsåldern; 2 veckor till Chania-området- västra sidan av ön- i byn Kalamata.

Vi fick ett rum på ett sk lyxhotell för futtiga 1500 kr under köket. Inget fel med det; det fanns ju pool etc.. men vi var unga och brydde oss inte så mycket om kackilackorna som kunde hårsprayas..

Vi ville se mer av Kreta!
Så redan efter tvådagars underbart slappande med fin strand som låg nedanför hotellet på promenadavstånd; en stund med färskpressad apelsinjuice; bada och njuta vid stranden var vi mogna att se mer!

Så; vi tog lokalbussen som gick till Chania- ca 15 minutersfärd; och hittade den centrala busstationen därifrån alla bussar kommer/går; kl halv sju på morgonen kan detta vara värt!
Vi hade bestämt oss för byn Plakias tvärs över Lefka Ori- som är det ”Vita berget” – ca 2100 km över havet! - mitt på västra sidan av ön. Bussresan bara den var underbar! Lite farliga små vägar uppe i bergen; små fina byar som man aldrig annars sett!
Kom fram till Plakias mitt på dagen. Pytteliten by; men det fanns ett hotell ca 5 meter från havet! Vi fick ett dubbelrum med balkong mot havet för ynka 80 kr var; rent, vackert. Tog en siesta och har aldrig sovit så gott i 2 timmar med balkongdörren öppen och havets vågor brusande i örona! Rent, fräscht, toppen!

Efter siestan var det dags att avnjuta en liten ouzo med vatten på balkongen. Utsikten var magnifik! Vi bara satt och njöt..tysta utom havet.
Sedan bar det iväg till byns – en av få - restauranger- åt gott med mycket billig penning. Även min tjejkompis som var vegetarian var nöjd med kryddningen i ” Stuffed tomatoes and Peppers”.

Byn är jätteliten; dock lyckades vi hitta en ”Rockbar”! Underbar musik och byns bästa musikkännare med allt vad det heter i god stämning. Genast blev vi ifrågade varifrån vi kom och hur kom vi just dit! Mycket trevligt! Kunde ha stannat där hela kvällen om inte mina dansanta ben blev oroliga. Ja! Det fanns ett utomhusdiskotek vänster om byn…Jösses!
Enormt stort ställe med bra musik vid havet väster om byn- dock inte så mkt folk..just den kvällen- men väl värt ett besök! Billigt, inget inträde; tvärtom så blev vi bjudna på shots..

Chania
Nu hade vi lärt oss att ta lokalbussen på kvällen in till Chania. Och äter gott i en gågata innan hamnen. Varning! Ät inte på alla de ställerna som finns vid kajen. Dyrt och dåligt. Gä istället till små gränderna bakom…mysigt.
Vi hittade en pub en trappa upp i ett jättegammalt hus höger om hamnen-fast i ett hörn.
Remember! Vi kliver in första gången; ser Manchester U flagga på ena väggen och bra musik i högtalarna. Ägaren Georgios frågar; ”och vad ska ni ha tjejer?” Plötsligt är båda två jätteblyga; men; två öl. Där började en vänskap som varat länge! Efter tredje besöket satt vi och spelade kort med Georgios! In kom en –tyvärr- svensk blond stroppig tjej - och skulle beställa en drink:
”Sorry this is only for members!”Han valde vilka han ville ha i sin bar; och jag har varit där med min dotters far etc- samma trevliga bemötande!

Att se/göra i Chania

Lädergatan! Gå mot hamnen från stora torget – ta till höger; värt! Skor, plånböcker, fårskinnstofflor till bra kvalité och billig penning. Ta dig fram förbi de första krimskramsställerna i gränden; du ser när alla små leder-affärerna dyker upp.

Saluhallen! Efterliknar Marseilles saluhall. Ligger mot slutet av ”Lädergatan”-annars bara fråga sig fram. Här finns ALLT! Kryddor, Honung…..bara njuta! Billigt.
Och; ta en kopp god liten kopp grekisk kaffe vid hamnen och lyssna på en musiker som spelar saxofon vid kajen. Det är magnifikt.

Kreta med barn
Är ljuvligt. Min dotter var 3,5 månader då hon fick sova under en parasoll i en korg vid havet- rekommenderas; en sådan kan man även lägga över två stolar på en taverna..hinner inte mamman – dvs jag då – äta innan det är dags för amning; ja se där; då kommer självaste kockerskan ut från köket och tar min dotter och kramar och gungar- ” För mamma måste
äta nu”!
Andra gången fyllde min dotter 1 år då vi var på västra Kreta och vi hamnade i byn Agia Marina – också väster om Chania. Hon åt fortfarande Bebis-Burk-mat….och alla sade att så klart detta finns där. Nope!
Lilla barnet är ju hungrig. Vi sätter oss på en Taverna; bäställer mat. Extra tallrik.

Jag mosar köttet och såsen – och; Jippii!- efter den första konstiga krimasen äter hon upp allt jag ger i en liten sked! Efter fem dagar vill hon ge sin mor en pommesfsritt.

Tips! Köp en mjuk stol som ändå är säker till barn som inte går ännu – bara sätta fast på bordet så kan alla äta på samma nivå! Sedan att byns ”Lilla affärs-gumman” skickade med en extra liten tårtbit med ljus då hon fyllde 1 år etc… var ju kul!

Utforska Agina Marina – promenera upp till den riktiga gamla byn!
Sista dagen i Agina Marina uppe i lilla byn; vi går upp med barnvagnen till den gamla byn som fortfarande lever sitt egna liv. Äter den bästa maten hittills. Blir bjudna på en flaska vin! Hoppsan: är ju mamma så ler och tackar artigt..men får smutta lite bara.
Sedan skall vi ta en kopp kaffe utanför en pytteliten affär. Gott, trevligt och genuint.
In kommer en fransman med färgfläckar på fingrarna. Det visar sig att vara byns ikon-målare!
Efter 10 minuters snack är vi på väg till hans hem! Och där möter vi frun- en grekisk självständig och vacker tjej; som talade bra engelska; hon är byns lärarinna. Som tur vi hade så hade dom en son exakt i samma ålder som vår dotter; dom fann snabbt leksaker att gladeligen sysselsätta sig!
Vi vuxna satte oss ner på den fina balkongen med alla blommor och örter. Och blev bjudna på varsin öl med tilltugg. Jag talade om konst med Fransmannen – pappan- och fick massa fina tips om äggtempera!
Sedan frågade frun mig; ”Varför är självmordsstatistiken så hög i Sverige?” En beläst tjej. Mycket trevlig och intelligent.
Ojdå- den frågan var inte lätt att svara på…Skyllde på mörkret i norden!

ANDRA BYAR VÄRT ATT BESÖKA PÅ VÄSTRA KRETA:

- Jag skulle rekommendera byn Georgioupolis ca 2 mil öster om Chania. Finns underbara små hotell och restauranger där du kan hyra lägenhet för billig penning. Och stranden; den är en fantastisk sanstrand- långgrund- så den gången kunde 4-åringen guppa i vågorna i himlan ro. Till solstolarna..ta dig lite åt vänster om byn; kom ju sedan världens underbaraste gammal man; Dimitris; och bjöd på en pizza slizad godaste man varit med om! Detta ställe hittar under en lite palmtak..med några få bord. Allt slutade att vi sista dagarna åt och spelade backgammon med honom medans barnen lekte i stranden eller hittade fina små stenar. Ljuvligt! Och som adjös-present av hotell-värdparet fick vi med oss en flaska intappad lokalt olivolja. Dit vill man återvända!
- Paleochra på sydsidan av västra Kreta! Fina stränder, lätt att hyra hotellrum billigt.
Här möter man det libyiska havet och natthimlen med sina stjärnor ser ut som en sagoteckning..

TIPS OM VÄSTRA KRETA:

- Åk antingen i maj eller i september! Inte så hett men sol och behaglig temperatur och invånarna är inte så trötta på turister..allt är också billigare; från mat till hotellrum.
- För att utforska västra sidan av ön; ta gärna flyget till Heraklion… och sedan bussen till Rethimon. Eller tvärtom: flyget till Chania; utforska ön och avsluta i Rethimnon och flyg hem från Heraklion.
- Visserligen kan vandringen i Samaria-ravinen vara minnesvärd; men tycker definitivt att det är härligare att antingen med buss eller med hyrbil ta sig över det fantastiska Lefka Ori! Stanna gärna i en liten bergsby med några få hus; och ät en oförglömlig god lunch under de gamla olivträden..
-
Raija Kouhia
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet