Stöd Ukraina

Raijaks blogg

Tisdag 1 Maj 2018 - Palma de Mallorca

Den finaste gamla staden som kallas mini-Barcelona!

Hit skall ni åka om ni vill uppleva Spanien-men orkar inte med Barcelonas busy-liv! Jaa; jag hade fördomar mot Mallis--men när min dotter bjöd mig på en weekendresa så blev jag totalt såld!
Vi bodde mitt i gamla staden; inte ens en bil kunde köra där--och hon hade bokat en lägenhetshotell som ligger i 3 våningar i ett gammalt hus i en smal gränd; Cozy Mallorca! Man måste ha nyckel att komma ini porten--och det får man av den supertrevliga personen som möter dig utanför! Så geniuint--och så fräscht! Väl inne finns det allt man kan önska sig! Kaffemaskin med kapslar; en speciell filterkanna för vatten så man slipper släpa flaskor---rent och fräscht!
Jag vet inte var jag skall börja; det finns så mycket att se! Första kvällen ville vi besöka Santa Catalina; en gammal konstnärsdel av staden--går att bara promenera! Jag har aldrig träffat så många roliga människor. Och maten vi åt; helt gudomligt! Missa dock inte ett stopp för ett glas vin på konstnärscafet Cafe Coto. Allt är så färgglatt; nästan bara spaniorer och trevlig personal. Hela stället är en ära för Frida Kahlo! Se bilder nedan--
Sedan blev det shopping en dag! Jag säger bara Mango-outlet mitt i stan, Berscka, Stradivarios etc etc.. Billigt och så snygga kläder och skor!
En paus mellan promenaderna tar man vilken vid vilken liten torg som helst; ta in några pinchos, ett glas vin eller en öl--jättegott och billigt!
Sevärdheter finns det gott om; vi hann bara den fantastiska katedralen---väl värt ett besök. Bredvid finns också Marcet of Arts...
Och så maten! För bövelen missa inte att gå in på Mercado Olivier! Har aldrig sett något liknande. Här smakas det, här träffar folk och tar ett glas vin. Köpte hem massor av Serrano-skina-och fick det vacuumpackad--och dyrt var det inte!
Vi hann också med en blues/jazzklubb med livemusik...Tiden räckte inte till..så dit skall jag definitivt återvända! Cityweekend som bäst.
Dela med andra:    

Kommentarer
Raijak säger:
cozy mallorca
Postat 2019-08-28 16:03  Anmäl
Sifferbo71 säger:
Hej!
Låter härligt! Minns du vad boendet hette eller var ni bokade det?
Jag vill gärna hitta något i gamla stan Palma!
Mvh Åsa
Postat 2019-08-28 10:06  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet