Stöd Ukraina

Faroflygkents blogg

Fredag 15 Februari 2008

Vanuatu - varldens lyckligaste land

Dom sager att det ar det lyckligaste landet i varlden och kanske stammer det. I varje fall blir man lycklig nar man ar har. Det beror naturligtvis pa intresse men vacker natur, fantastiska strander (man tror man star i en resebroschyr ibland), snorkling, dykning, god mat och mycket trevliga manniskor. Allt till ett rimligt pris. Nu ar jag antagligen paverkad av att jag kom hit fran Nya Kaledonien och efter ett besok pa dom oarna sa ter sig allting billigt. For nagra hundralappar hittar man i alla fall ett helt okay boende. Det ar lugn takt pa det mesta har nere. Klockor finns men jag tror inte nagon bryr sig om dom. Men - halla - det har ar Soderhavet. Vad skall man med klockor till har nere. Den enda tid man behover halla reda pa ar den till flyget hem.

Nu ar det regnperiod men pa mina tva veckor har ingen tid blivit forstord av regn. Det kommer skurar som om himlens alla portar oppnat sig men snart ar solen framme igen. Vanuatu har 82 oar, nagra stora, nagra sma. Jag valde tre, lagom for tva veckor.
Efate med huvudstaden Port Vila, En rundtur runt on med med bil men med avbrott for en kanottur och ett "overfall" av kannibaler. Nu blev vi inte uppatna. Vi fick mat istallet. Var det mojligen gardagens turistgrupp???
Moso, en liten o med Tranquillity Resort. Mycket "basic". Ingen strom i nagon "beachfare" men dusch och varmvatten. - Ibland. Har badar man, dyker, snorklar eller bara sloar. Mysigt stalle, trevliga manniskor och en fin gemenskap. Men som sagt det ar inte som Sheraton hotell.
Espirito Santos, eller bara Santos. Storsta on men inga vagar runt on. Det ar anda vart en tur pa dom vagar som finns. Vacker natur, harliga strander, uppfriskande "Blue Hole" med sotvatten och bara 23 grader. Vill man dyka ar detta paradiset. Pa Santos finns USS President Collidge som sjonk under andra varldskriget. Dar kan man dyka hur manga ganger som helst utan att se samma sak tva ganger.

Turismen har vuxit sig lagon stor har men det blir mer och mer. Den har tiden ar det latt att valja vad man vill gora. Inga packade strander. Har kan man ha en hel strand for sig sjalv om man vill. Risken for cykloner finns alltid sa har ars i Soderhavet men pa tre resor har det bara fatt mig att boka om ett flyg sa den risken ar i alla fall jag bereddd att ta.

Som dom sager - Varldens lyckligaste land.

Ja, det stammer nog.

Kent
Dela med andra:    

Kommentarer
Merlin säger:
Alltid lika roligt att läsa dina inlägg. Det låter härligt, världens lyckligaste land den borde man ju besöka. Ha en fortsatt trevlig resa.

Vi hörs/ Merlin
Postat 2008-02-15 18:55  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet