Stöd Ukraina

Faroflygkents blogg

Söndag 7 Februari 2010 - Niue Island

Niue – Vad är det?

Jo, det är landet som upphovet till ”.nu” på många hemsidor. Är det känt för något annat? Knappast. Med bara ett flyg i veckan har man ett problem med att få hit turister annat än under högsäsongen, som infaller under våra sommarmånader. Men på ”vintern” här nere d.v.s. juni och juli kommer många hit för att t.ex. titta på valarna som kommer söderifrån.
En vulkanö som Niue har inga sandstränder men grottorna och reven runt ön har mycket spännande att visa upp. Söker man håll-i-gång och nattliv skall man nog åka någon annanstans. Klockan tio är det kolsvart och jag känner mig som en riktig nattsuddare, som sitter uppe på verandan och snackar med en ”Uga”, d.v.s. en kokosnötkrabba, som kommit klättrande över staketet. Tänk att dagar kan gå så fort och innehålla så mycket trots att det är ett riktigt ”slow motion” – ställe. ”Tid är det mesta vi har”, sa Niel min hyresvärd under veckan.
Jag visste inte mycket om Niue när jag kom hit. Tyckte det var en del av tjusningen. Hade visserligen bokat in mig på ett ”Guesthouse” via nätet men för övrigt var det skralt med kunskaperna. Tänkte att jag skulle ta lokalbussarna och åka omkring för att utforska ön. Men hoppsan, bussar fanns det visst inga. Däremot biluthyrningsfirmor, eller cykeluthyrning. För mig blev det bil. Det var ett lyckokast. Skapliga vägar runt hela ön och korta avstånd. Körde från östkusten till västkusten, det tog 25 minuter. Det finns två tillåtna hastigheter, 60 på landet och 40 i ”tättbebyggda samhällen”. Det är tur att det finns hastighetsskyltar för ”tättbebyggda samhällen” var lite svårdefinierat. Jag missade t.ex. att vi åkt igenom huvudstaden Alofi, när jag blivit hämtad på flygplatsen. På söndagen som är, om möjligt, en ännu lugnare dag åkte jag runt hela ön, c:a 10 mil, mötte två bilar!!! I veckorna rör sig naturligtvis fler bilar ute på vägarna men det är ungefär som på sjön hemma. När man möter en annan bil vinkar man till varandra.
Vad gör man här då under en vecka. Ja vill man ta det lugnt och koppla av, vilket var min högsta prioritet, så är det rätt ställe. Det är så otroligt vackert så det är ingen idé att försöka beskriva hur det ser ut, för det går inte. Jag tror inte ens att fotografier kan göra det. Att bada och snorkla i skyddade ”pooler” innanför reven är en upplevelse i sig. Regnskog och annan vacker natur att vandra i. Man får hjälp av guidade turer men man klarar mycket på egen hand. Det finns beskrivningar om vilka stigar som är mer krävande och vilka som är enklast att ta sig fram på. Om man gillar att fiska så finns det möjlighet både på reven och med båt. Alla man träffar tar sig tid att prata så tiden bara flyger iväg. Jag gillar att dyka så förmiddagarna var bokade för det. Sikten under vattnet var fantastisk och landskapet under vattenytan likaså. Delfiner träffade vi på nästan dagligen och i ”Snake Gully” dyker man formligen i en ormgrop. Jag har sett sjöormar förut men här var det hundratals på en gång. När dom simmar upp till ytan för att hämta luft eller ner igen kan man ha ett tjugotal runt omkring sig. Som sagt det måste upplevas.
Semester skall vara avkoppling och då är Niue rätt plats. En vecka är helt okay, men nu sittande i Auckland på väg mot andra resmål, börjar jag redan fundera på när nästa besök på Niue kan bli av.

Kent
Dela med andra:    

Kommentarer
Christian70 säger:
Hamnade på detta blogginlägget av en slump. Det var riktigt intressant att få läsa några rader om ett sånt här udda ställe när det mesta handlar om Thailand nu för tiden. Jag blev absolut mer nyfiken på denna ö.
Postat 2012-01-21 08:57  Anmäl
Merlin säger:
Verkar vara ett trevligt ställe, jag gillade det där att man vinkar till varandra när man möter en annan bil. De verkar också vara väldigt gästvänliga när man läst din blogg. Jag kan tänka mig att det är jättevackert som man inte kan få rättvis genom bilder, men nu ska jag gå in o kolla dina bilder i allafall. Ha en fortsatt trevlig semester. Kram
Postat 2010-02-08 07:11  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet