Stöd Ukraina

Gunilla123s blogg

Onsdag 11 Mars 2015 - Koh Tao

Ut på tur till Laem Tien

Idag var det dax för en ny tur, till fots idag.
Började med en nyttig och god smoothie på Living Juicys, som frukost. Massa med energi innan det var tid för dagens utmaning. Mot östra sidan och ett öde resort. Spännande :-)
Var nog den jobbigaste turen hittills. Första sträckan är spikrakt uppför, vägen är skitjobbig att gå på som så sakteliga bara blir sämre och sämre. Vända? Aldrig i livet. Det är jag för nyfiken för.
Bit ihop, svettas, drick vatten. Tog en dryg timme till andra sidan. Kände mig ganska ensam där jag gick. Men träffade på ett tyskt par som stod och iakttog spindlar. Gick förbi dem och sa att det var skönt att ha dem bakom ifall man trillar och slår sig. Vi ses vid stranden sa vi. Men det märkliga var att jag inte såg dem igen. Vet inte vart de försvann. Vände de om, blev uppätna av spindlar. Who knows?
Vägen som sagt, var helt ödelagd sista sträckan. Hade inte velat gått med flip flops där.
Men det var värt blod, svett och tårar när jag kom fram. Helt magiskt vackert och vilken utsikt. Lite scary med ett övergivet resort och klart man undrar varför.
Som den nyfikna jag är har jag googlat och pratat med folk på ön. Laem Tien Resort öppnade 1995, ett litet resort, runt 10 bungalows skulle jag tro. Allt detta övergavs 2010. Dels var det vikande gästunderlag, dels finansiella problem. Stormar hade förstört vägen dit och det kostar en hel del att återställa. Känner ett vemod och tråkigt att det ska behöva hända, för stället är som gjort för mig som älskar lugn och ro. Kanske ett projekt att ta tag i. Återställa, öppna upp. Finns det någon miljonär som ställer upp med pengar fixar jag resten. Mer än gärna :-)
Kan väl säga att benen kändes som spagetti på vägen tillbaka. Skönt att ta ett stopp på Fittness Café och käka en kycklingsallad.
Blev en sväng till Kayo där jag fick en välbehövlig massage. Knakade rejält i nacke, rygg och skuldror. Ont ska med ont fördrivas heter det ju.
Sammanstrålade med Anna på Roctous Diveshop, som idag flyttat till nya lokaler på Wind Beach Resort. Simple Lifes gamla ställe. Kommer att bli perfekt för dem där, mera centralt, nära beachen, träningspoolen mm.
Middagen blev på Blue Chair som har Koh Tao:s godaste Massaman curry. Gött!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet