Stöd Ukraina

Blomkruka21s blogg

Onsdag 31 Augusti 2011 - Rosendal
Resealbum: Mitt Norge 2011

Uppdatering pågår!!

Så där ja, nu har de gått en bra tag sen sist. Ni som känner mig o har läst mitt förra blgginlägg vet hur den bergvandringsturen slutade... På kryckor i 2 veckor, ett skadat ledband och en fot som hamnade ut led. Sjo här ja! som chefen brukar säga.

I Norge har de dock ingen karensdag och man får 100 % när man är sjuk så jag kunde gott ligga i min säng o tillfriskna i en vecka. Sen åkte jag hem på semester till Sverige och på fyllen tyckte jag de va helt onödigt med kryckor så efter den helgen så var de nästan så kryckorna åkte fram igen. Men va gör man inte för de små stunderna som fastnar på näthinnan, de som man verkligen minns.

Men nu är det så här att knäckefoten som den nu mer heter har vart ute på fjälltur 4 gånger under augusti och dessa vill jag ju nu berätta om.

Berget Skaalafjell som ligger 350 m över havet med fin utsikt över Rosendal och hardangerfjorden var en fin tur. Jag klappade en ko, hade ett telefonsamtal med mamma medans jag gick den, samt en trevlig anställningsintervju för ett jobb i Stöten. Se där ja, inte så tokigt o 2 timmar senare var jag uppe på toppen! Efter att ha vart uppe på de høgre bergen här runt omkring var väl inte den toppen så mycket att skryta över men iaf, se själva!

Veckan därpå skulle jag bestiga Akerstad och Tverrfjell, men jag fattade inte redigt att jag va framme, (kartan visade fel) :) så de blev en outmärk tur istället. Även denna gång var jag själv, det bev en 6 timmar och 15 minuters tur och ca 3 mil. Långt åt fan hamnade jag, med en sjuhelvetes fin utsikt över hela området. Jag fick sällskap av massa får som följde efter mig redigt trevliga var dem. Blev ju dock fruktansvärt rädd när jag gick fram för o klappa dem så sprang dem i väg, jag sätter i musiken i öronen och 1 sek senare hör jag ett BÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!! Jag stutsa en meter upp i luften, vänder mig om o ser ett jävligt stort får 40 cm bakom mig.

I skrivandets stund så ligger jag o vilar mig efter en 2 dagars tur till Trolltunga o Prekestolen. Har totalt gått 4 mil och det tog ca 10 timmar tur o retur, Ska lägga uppbilder så misströsta inte. Kan ju då också rekomendera alla att åka dit. Det coolaste jag någonsin upplevt och då var ändå Folgefonna något helt fantastiskt. Det går liksom inte att förklara med ord och dessutom knappt med bilder. Det måste upplevas! Om turen kan jag ju också berätta att man absolut inte är så jävla katig/kaxig på 1300 m ö h och med ett stup på 850 m får en o tappa andan lätt. Blev inte så sugen på bungyjump efter detta. Ingo var skit rädd och kröp fram och jade aldrig känt sådanat adrenalin pumpa förrut. Aldrig någonsin. I stugan där vi övernattade så träffade vi en sjukt nice snubbe på 30 år. Galet het var han också, jag tror det blr Lindas blivande man de där. (Linda är min kollega/roomie som jag gick på turen med) & så Ingolfur från Island så klart. Han gjorde turen kul också, speciellt efter att han lurade mig för 3 gången att vi skulle va framme.

I måndags så köpte jag nya fjellskor som jag o Lotten skulle prov gå in. Eller Lotten hade ju sina egna men följde med när jag skulle gå in dem inför trolltungeturen. Vi gick en tur som heter Bremstølen och efter att vi kom upp till etapp 3 så tittade vi på varann o så "Is this it?" En liten myr och en sjö uppe på fjellet men ändå inte i närheten av toppen. Min "gå in mina nya skor korta turen" blev tillslut en tur på 4,5 timme och 2 mil. Stressande tillbaka till Rosendal där vi avslutade kvällen med en hyggelig kveld med våra kära kollegor en båttur på Hardangerfjorde. mmmmmm Life is good!

Får väl se om jag om tycker lika imorgon. 5 mil förra veckan o 6 mil denna vecka o de är bara onsdag. Hjälp, vart ska de här sluta?! Träningsvärk?
Dela med andra:    

Kommentarer
Karinlorvik säger:
Det är verkligen "GO" i dig! :)
Postat 2011-09-12 23:42  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet