Stöd Ukraina

Blomkruka21s blogg

Söndag 4 November 2012 - Egypten

Matnyttiga tips!

Nu ska ni få en full recension på mitt semesteräventyr med massa matnyttiga tips inför er resa till populära Sharm el Sheik.

Vi bokade flyg för sig via travelstart och hotell via booking.com. De blev 11 800 kr för 12 dagar. för 2 personer.
Vi skickade ett mail till hotellet Aida 2 hotell och berättade att vi skulle anlända ca 04 på torsdags morgon. När vi anlände kl 04:20 så fanns inte vår bokning och de hade inget hotellrum till oss. YES! Exakt det man vill ha efter att ha varit vaken nästan 24 timmar.

Jag laddade ner PADI appen och vipps så kom de upp tusen dykcenter i Sharm och vi valde att boka Open water cert vid ett dykcenter som låg ca 10 min promenad från vårt hotell. På många svenska sidor så hänvisas man till att boka Emperor Divers som har svenska administratör och brittiska dykinstruktörer. Vi träffade några av dem, dem är trevliga MEN en open water på 4 dagar kostar 3500 kr med Emperor Divers. Vi bokade Ocean Collage online och betalade endast 1800 kr för det. plus 350 kr för cert avgiften.
Det var jag och Natalie plus ett bulgariskt par som läste kursen ihop. Vi hade sjukt tur att va så få i gruppen sen hade vi världens bästa dykinstruktör. Joanne. Oavsett vart man bor så kommer dem och plockar upp er i Sharm el Sheik och skjutsar er till dykcentret varje dag.
Man kör mellan 8-16 och har kör 7 dyk på dem dagarna. Sista dagen så var vi ute på en båt hela dagen.

Det gungade som fan. Inte så konstigt för tidigare under samma natt så hade det varit en JORDBÄVNING i Saudarbaien o de är ju typ bara kvarteret bort, eller nja några hundra mil.
Slutsats: Om du redan vet att du vill ta dykcert, BOKA OCEAN COLLAGE. Tips!! Se till o ha hälsopapper som visar att du är godkänd för o dyka. De kostar 35 Euro o är helt onödigt och tidsmässigt då de kan ta upp till 3 timmar o fixa de.

Vi tog en extra dag med dykning och åkte ut till naturreservatet TIRAN ISLAND. Bästa upplevelsen. Vi såg hammarhajar och rockor under våra sista dyk och det simmade små sköldpaddor i de grundrare reven. AWESOME!

Tillbaka till skithotellet. Ja, det var billigt och vi räknade inte med så mycket mer. Men varje dag var det nåt fel. Värme pumpen till varmvattnet funkar inte som den skulle. Kranen var trasig så man fick handtaget i handen när man skulle ha på varmvattnet. Toapappret var inte påfyllt. Proppen gick, glödlampan gick sönder utan att nån bytte den. Jag tror vi ringde till receptionen minst 10 ggr. Frukosten bestod av sötat bröd, osötad yoghurt och torr gurka. MEN så fort det var nåt problem så fixade dem det och de var väldigt hjälpsamma och trevliga. En av våra frukostflingor, HAN ville bli vän på facebook och bli vår guide i dahab. Vi tackade nej tack. Vi hade turen att vara där under en muslimsk högtid. När Abrahamn offrade lammet till Gud. Under dessa dagar var frullen AWESOME! Då fick man massa gott med färsk frukt granatäpple juice och massa mums.

8 timmar efter avklarad dykkurs så satte vi oss på bussen till Jerusalem. Vi tänkte så här Kairo vs Jerusalem. Pyramiderna och Egyptiska muséet vs morgon dopp i Döda havet, Klagomuren, Moses Olivberg, Jerusalem, Via Dolorosa, Betlehem och Jesus födelseplats. Så Jerusalem vann.. Slutsats. Rätt beslut gentemot vad vi hört men kul att ha sett men skulle inte göra det igen.

Viktigt tips!!!
ALLA frågar vart man kommer ifrån.... Det tog oss 4 dagar innan vi fattade varför. Det är inte för att dem bryr sig. Utan NEJ, det är för att de lättare ska ha en prissättning. Är du norsk, joha men GRATTIS du får betala mycket mer. Skaninavier fick ex betala 90 Euro för en resa till Kairo. Är du från GB så betala du endast 65 Euro och antagligen lite billigare om du är från Ryssland/Estland typ.
Slutsats: Säg att du är från Polen eller nåt. Så kommer du billigare undan. Det förväntar sig att man prutar och därför säger dem alltid ett mycket högre pris.

Viktigt tips 3....
Alla försöker lura dig på pengar! De vill inte önskar dig lycka till med lyckoönskningar och vill att du ska skriva i deras lilla bok. De vill få in dig i deras butik, bjuder dig på lite te och prackar på dig parfym, vattenpipor eller kläder osv.

En vanlig taxi från flygplatsen till Sharm ska kosta nånstans mellan 40 - 80 Egyptiska pund. På hit resan ville dem att vi skulle betala 300. Det va kl 04 på morgonen så de gick inga bussar men vi lyckades iaf pruta ner till 150. Vi va 3 som delade på de.
På resan hem gjorde jag en fuling.. Vi bokade privatchaufför och då gav han mig priset 100. Då sa jag att vi betalade bara 50 på vägen hit, så då gick han med på samma pris. :) När vi väl skulle åka så fick vi det gratis eftersom vi är snygga blonda skandinavier , woop woop!
Vi fick dessutom varsitt "tacky" halsband. Mmmmm charmiga killar de finns.

Ett par Converse kostar mellan 80 - 120 Egyptiska pund och ett par Ray Ban solbrillor kostar 70 -120. Man får va jävla sneaky men det funkar.
Little Budda & Camel bar är bra restauranger med sjukt bra service och pris.

Jag längtar redan tillbaka!

Fråga gärna om de är nåt ni undrar över om ni ska dit :D
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet