Stöd Ukraina

Blomkruka21s blogg

Onsdag 7 September 2011 - Rosendal
Resealbum: Mitt Norge 2011

Helvetesturen till folgefonna glaciären!

Veckans enda lediga dag gick åt till att gå på ytterligare bergsvandring, denna gång till Svelgabreen. En tur på ca 3 mil som tar ca 6 timmar.

Dagen började med att jag gick in o väckte Lotten eftersom hon hade försovit sig. Efter en stund så var vi på väg och sen så började helvetes turen... Att glömma kamera och äta frukost är inte så viktigt eller? Denna gång tog resan dit ca en timme för att sjuttielva får springer i vägen. Får är fan dumma, de fortsätter o springa rakt fram istället för o kliva av vägen åt sidan. Sen hr de otäcka ögon o ser extra fasansfulla ut i mörker, men de är en helt annan historia.

Första timmen är bergsklättring från ca 180 till 350 möh och näst in till rakt ner igen på andra sidan. Efter att ha vandrat i ytterligare en timme så försöker vi ta oss över forsen. Men nepp! Vattenkraftverket har dratt på fullt och de va omöjligt o ta sig över. Istället fick vi gå tillbaka 1,5 km upp o ner och vidare till en annan bro. Därefter ytterligare klättring och 300 m rakt upp o sen rakt ner på andra sidan.

Sen tog Oscar täten och vi hamnade 7 m nedanför stigen och bergklättring stod på schemat igen. Till slut började de regna och vi hittade ytterligare en bro. Eftersom vi hade tappat bort stigen så kändes den där bron väldigt väkommnade MEN vi kom över på fel sida av mosevatnet och fick gå runt hela sjön. 2 timmars extra promenix, jo men visst så trevligt!

Till slut hittade vi rätt rutt längst in mod folgefonna glaciären och vi fick en kall, kort, sa jag kall lunsch bestånde av ett kallt ägg, ljumen nä förresten, fes-ljumen oboy och smörgås och ett mini meal. Vandringen hem gick på 3,5 timmar i spöregn, dessutom har min vantar färgat mina händer så ju nu ser jag ut som en från nigeria om händerna. Har hittills försökt med T Röd, tvål, Bodyscrub o är fortf grå svart. Ska hoppa på lacknaftan imorn!

Totalt 9 timmar senare hoppade jag in i bastun, ett försök till att tina upp sig!

Nu ska jag inte gå på tur mer denna vecka! Istället blir de en 50 timmars vecka på jobbet, tjiiiho! Imorn skall jag göra rabarbersaft och rabarberpaj. Vi "hittade" massa med rabarber i trädgården/grönsakslandet på stängda kulturhuset utanför centrum. Tyckte de va synd med alla dessa fina rabarber som står o blir övermogna :P Då har jag bättre användning för dem, jag kanske borde palla hmm host host host "rädda" några kryddor ockå :) Mynta och basilka hade varit gott.

Dax att rehaba kroppen lite.. O hur gör man de bäst?
Jo, SÖMN!!!!

Natti natti
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet