Stöd Ukraina

Gullnas blogg

Fredag 25 April 2008 - Ulaanbaatar

Ulaan-Baatar 2008-04-25

Många på vandrarhemmet här väntar på ryskt visum! Det är helt fel ställe att ordna det på, dels från vad jag läst på nätet, dels från vad jag hört. Systemet är korrupt. Två britter har varit här sedan kring 10/4. "Vi visste inte att det var så lite att göra i U-B". Något uttråkade. De tillbringar dagarna i soffan, tittar på DVD-filmer.

Jag går till Naturhistoriska muséet. Min association är lågstadiet. Uppstoppade djur. Gamla, slitna lokaler. Vissa dinosaurie-skelett eller kopior. Det finns en hel del fossil i Mongoliet. Ingen höjdare.

Köper en Columbia Sportswear-jacka (?) för 350 kr ...

Kl nio på kvällen åker jag till ett astronomiskt observatorium utanför stan, byggt av ryssarna under den kommunistiska eran. Redan innan vi lämnar själva stan avtar gatubelysningen. (Någon har tappat tegelstenar på vägen och chauffören trixar för att inte köra på dem. Hur man tappar en tegelsten var hundrade meter är för mig en gåta.) Sedan svänger chauffören av från asfalten och kör över fält och genom ett bostadsområde med inhägnader med gerer och uppför en kort serpentinväg till observatoriet.

Astronomen som möter oss har druckit en öl eller två. Han tar en ficklampa med blått ljus och vi går genom mörkret till det gamla teleskopet. Det är helt och hållet manuellt hanterat. Han letar på Mars och jag kan se att mars är rund och inte som avlägsna stjärnor med den här förstoringen. Han zoomar in på Saturnus, och jag kan se planeten tydligt -- med ringarna. Jag säger bara en sak: WOW!

Vit färg på jackan! Det var nymålat på väggen i själva teleskopbyggnaden, och becksvart :/

Efter det tittar vi på en varmare, yngre, stjärna (Spica tror jag om det finns en med det namnet) vilken lyser mer blått, med en yttemperatur av ca 60000 grader, och jämför med en som liknar vår sol som lyser mer gult och rött, med en yttemperatur av kring 6000 grader (Arcturus). Slutligen får jag se en binär stjärna, d v s två stjärnor som är så nära varandra att de cirkulerar kring varandra. De ligger i Karlavagnen och är inte synliga för blotta ögat.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Stockholm 2008-05-16
15 år sedan
Tallinn 2008-05-15
15 år sedan
Pirita 2008-05-14
15 år sedan
Narva - Tallin 2008-05-13
15 år sedan
Narva 2008-05-12
15 år sedan