Stöd Ukraina

Amks blogg

Söndag 19 December 2010 - Christchurch

Två veckors chillaxing

Snart är det två veckor sedan jag landade i Nya Zeeland och dem har jag tillbringat mestadels i Christchurch. För att spara på mina ljuskänsliga öron har jag valt att hyra ett eget rum istället för att bo på hostel. Detta kostar mig några få dollar mer per dag, men det var det värt. Tillsammans med Therese, min tidigare reskompis och låtsassyster, som jobbar i Chch med sin pojkvän, har jag varit på en del utflykter.

Vi började med Hanmer Springs där vi badade varma, svavelosande källor och jag kan meddela att den doften inte är helt lätt att bli av med från både badkläder och kropp.

Vi har även tagit en tur till Akaroa och simmat med Hector's delfiner. Världens minsta delfinart som det finns bara ca 7000 kvar av i världen. En häftig upplevelse samtidigt som vi bidrog till arbetet med att bevara delfinerna.

Jag har även passat på att besöka Adrenalin Forest. Ett höghöjdsäventyr med 6 olika banor och 100 hinder på upp till 20 meters höjd. Roligt och nu har jag några nya idéer att ta med mig hem till mitt jobb på http://www.vilse.com Däremot kändes det som om säkerheten var lite sämre här och övningarna var lite väl slitna på sina ställen. Men ändå väl värt pengarna. 3 timmars konstant klättrande upp och nedför diverse rep, kablar och andra konstruktioner gjorde mig rejält trött i armarna. Många gånger blev övningarna i sig såpass fysiskt utmanande att man glömde bort höjden.

I övermorgon bär det av norrut mot Marlborough Sounds där jag ska prova på Farm Helpers in New Zealand. Detta är en organisation där man mot 4-6 timmars arbete per dag får bo och äta gratis som en del av familjen. Det finns flera farmer, home stays och annat över hela NZ som erbjuder detta. Alt som behövs är att man blir medlem för 25 dollar för ett år. Jag ska prova detta för första gången på ett Luxury home stay som heter Kawa Cove. Stället ligger längs med Queen Charlotte Track och har en egen strand mitt ute i vildmarken. Här ska jag tillbringa julen.

Eftersom jag glömde sladden till min kamera hemma får ni vänta på bilderna, men förr eller senare kommer de. Som man säger: Den som väntar på nån som har gått, har väntat för länge :)
Dela med andra:    

Kommentarer
Reepete1 säger:
Alltihopa låter helt fantastiskt. Angående sladden till kameran så borde både närmast datorbutik eller elektronik/foto affär kunna fixa sladden, torde vara en standard mini-usb till usb sladd.
Fixa sladden!!!!!!!!!
Vi i Ösd vill se bilder. Jag och pojkarna har kollat in kartor för att se var du är och dom tycker att jag har en vädigt häftig och cool syster.
Ha de' bra, och njut av semestern önskar Bror med små troll.
Postat 2010-12-19 09:46  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Canyoning
13 år sedan
En regnig dag i Wanaka
13 år sedan
Tillbaka till civilisationen
13 år sedan
Två veckors chillaxing
13 år sedan
Sista timmen
13 år sedan