Stöd Ukraina

368577s blogg

Måndag 28 Augusti 2006 - Sverige

Turkiet en erfarenhet rikare

En blogg om Turkiet

Vill börja med ett erkännande. Min föreställning om Turkiet som land, natur och människor, blev totalt omkullkastad. Det blev en stor överraskning, eftersom jag alltid sagt att åka till det där landet med fattigdom och elände skulle aldrig komma på tal. Jag har även hört mycket ”skit”prat om Turkarna, de skulle vara dryga och jobbiga att göra affärer med, men tar man dem på ett rätt och naturligt sätt, så visade det sig att de var varma och mycket trevliga människor. Jämför jag maten i Turkiet med maten i Grekland som ett exempel, så var den betydligt mer variationsrik och innehöll en hel del överraskningar.
Vad gäller renligheten på gator och i naturen, så har Grekerna mycket att lära av Turkarna.
Semesterorten ”Kemer”, som vi tillbringade hela två veckor i, var en mycket prydlig och ren liten stad, med tillräckligt med affärer (mitt tycke), inte Margaretas, hon hade nog hellre sett en stad med fler affärsgator.
Hotellet vi bodde på var ett litet familjehotell, med rum som var i minsta laget, men finns det hjärterum så finns det …….. Som tur var fanns det luftkonditionering och sköna sängar.
Vad gäller badplatser, så fanns det två stora och långa stränder, den ena med klappersten, den andra en fin sandstrand. Största problemet på badstränderna var att där skulle Turkarna tydligen få in alla badgäster på en gång, det var enormt trångt mellan de utplacerade solstolarna och parasollerna. Men vi fick väl acceptera detta eftersom vi utgick ifrån att resan skulle i första hand vara en bad och slapparsemester. Utöver detta så var nog 75% av turisterna dollarstinna ryssar, som sågs och hördes överallt.
Vi gjorde dock ett par utflykter, en heldagstur med båt till ett antal öar och vikar med mat, bad och sol. Den andra utflykten gjorde vi med buss till ”Kekova-Myra-St.Nikolaus” ca 18 mil söder om Kemer. Vi åkte med en glasbottenbåt och tittade på en sjunken stad som var intressant att se hur den fortfarande var välbehållen under vattnet. Vi såg de insprängda gravarna i en bergssida i orten Myra, som var ca. 700 år gamla. En mycket säregen och intressant beskrivning vi fick. Det var endast de rikaste människorna i Myra som fick ha sina gravar insprängda i berget.
Vanligtvis trivs jag bäst med äventyrs och upptäckarsemester, med stora variationer på upplevelser. Det får väl komma på nästa resa, som kanske blir av i början på Februari nästa år.
Då har nämligen även min kära hustru blivit pensionär.
Sist men inte minst värmen var i mitt tycke en aning hög, dagstemperaturerna varierade mellan 35-45 °C , det gick åt mycket vatten på dagarna och öl på kvällarna.
Hörde på nyheterna i dag att det varit lite terrorsprängningar i Marmaris, inte så långt från Kemer. Vi märkte i alla fall inte något av Kurdterror eller andra oroligheter. Allt var lugnt i Kemer.
Nu börjar planeringen för nästa äventyr någonstans i världen.
Hälsning till alla reseguidsvänner som ville veta lite om vår resa till Turkiet.

368577

Dela med andra:    

Kommentarer
Arven säger:
Jag var också skeptisk mot Turkiet men var där förra året. Gillade verkligen deras mat. Variationsrik och smakade väldigt bra. Det jag inte gillade var deras "prutande"... det var inget som föll mig i smaken.
Postat 2006-08-30 22:02  Anmäl
Crista säger:
Hej, har inte heller haft Turkiet som något favoritresmål, men man är väl inte sämre att man kan ändra sig. Har hört att dessa dollarstinna ryssar syns och hörs i Egypten med.

Kul att höra att det blev en lyckad resa och att ni kommer att få mer tid att resa framöver. // Crista
Postat 2006-08-28 18:57  Anmäl
Lotz säger:
Hej! Det var kul att läsa om er resa! Jag har också varit lite skeptisk mot Turkiet, men man får kanske tänka om. Hittills har jag ju bara varit på turkiska delen av Cypern.
Och visst är det så att planeringen av nästa resa börjar när man precis kommit hem!
/Lotta
Postat 2006-08-28 17:38  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Vårens första resa
14 år sedan
Guldbröllopsresa
15 år sedan
Tunisien väntar på oss i dag.
15 år sedan
Åter till Thailand
16 år sedan
Kambodja
16 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Crista
Crista säger om 368577s bild "Solnedgång":
Det var tjusigt!
23 augusti 2006 21:55